Podujatie Ten Years of Tease, ktoré malo byť súčasťou osláv 10. výročia Bratislava Burlesque, bolo krátko pred termínom osláv nečakane zrušené. Informovali sme o tom v piatok. Až teraz sa nám podarilo získať stanovisko Filozofickej fakulty Univerzity Komenského (FiF UK), ktorá Moyzesovu sieň spravuje.
Moyzesova sieň mení programové zameranie
Podľa fakulty je Moyzesova sieň v súčasnosti v procese revitalizácie ako významný kultúrny priestor, ktorý má byť orientovaný najmä na klasickú hudbu, vzdelávanie a verejné diskusie. „Nemáme žiadne výhrady či predsudky voči burlesque, len sme presvedčení, že nepatrí do Moyzesovej siene,“ vyjadril sa pre Ženy v meste prodekan fakulty poverený komunikáciou s verejnosťou Vladimír Zvara.
Zároveň zdôraznil,, že rozhodnutie nepovoliť burlesque nebolo motivované cenzúrou, ale snahou zachovať historickú funkciu tohto priestoru. Napriek tomu však písomné potvrdenie o prenájme pre podujatie existovalo, čo vyvoláva otázky o konzistentnosti komunikácie.
„Aj keď komunikácia nie je právne záväzná, neznamená to, že je nezáväzná. Myslím si, že z komunikačných chýb sa v tomto prípade poučia obe strany,“ dodal Vladimír Zvara.
V Moyzesovej sieni sa už burlesque show v minulosti konala. V roku 2018 tu prebehlo podobné podujatie, čo vyvoláva otázky, prečo aktuálny ročník nebol schválený.
Fakulta reagovala, že od roku 2018 sa programové zameranie Moyzesovej siene výrazne zmenilo. Ich cieľom je vrátiť tejto historickej sále postavenie na kultúrnej mape Bratislavy ako priestoru, ktorý sa orientuje najmä na klasickú hudbu a významné spoločenské podujatia.
Tlak a šírenie nenávisti v kultúrnej sfére
Deje sa to však v čase, keď sa na Slovensku čoraz častejšie stretávame s tlakom na rôzne formy umenia a prejavy kultúrnej rôznorodosti. Podujatia, ktoré sa odchyľujú od tradičných alebo konzervatívnych predstáv o kultúre, čelia rastúcemu odporu a často sa stávajú terčom verejných kontroverzií alebo dokonca nenávistných kampaní.
Zrušenie Bratislava Burlesque poukazuje na širší problém narastajúcej intolerancie voči umeleckým podujatiam, ktoré sa odvážia prekročiť hranice tradičných predstáv o kultúre. Kultúrna diverzita, ktorá by mala byť podporovaná, sa stáva terčom verejného tlaku a šírenia nenávisti. Nejde pritom o ojedinelý prípad.
Monika Prikkelová, organizátorka podujatia Ball of Shame, musela tento rok svoje podujatie zrušiť kvôli narastajúcej vlne nenávisti v spoločnosti. „Dezinfoscéna nás šikanuje, LGBTI+ ľudia nie sú pre väčšinovú spoločnosť dosť dobrí,“ uviedla v rozhovore.
Terčom sa stal aj tanečný štýl „vogue“ v rámci podujatia Tepláreň v Klariskách, ktorý vyvolal ostrú kritiku zo strany bývalého ministra práce a sociálnych vecí Milana Krajniaka. Ten verejne označil tanečné vystúpenie za „porno,“ čím otvoril ďalšiu vlnu diskusií o slobode umeleckého prejavu a o tom, kde je hranica medzi umeleckou tvorbou a tým, čo je v spoločnosti akceptovateľné.
Umelecké podujatia, ktoré podporujú rôznorodosť a slobodu prejavu, sa ocitajú pod tlakom nielen verejnosti, ale aj inštitúcií a politikov. Tento vývoj ohrozuje slobodný rozvoj kultúrnej scény a otvára otázky o tom, či smerujeme k spoločnosti, ktorá bude schopná podporovať diverzitu, alebo k takej, ktorá bude postupne obmedzovať kultúrne prejavy, ktoré nezapadajú do tradičných noriem.
Budúcnosť rôznych kultúrnych podujatí, ktoré sa zameriavajú na odlišné a menej tradičné formy umenia, sa preto ocitá v neistote. Je dôležité, aby sa diskusia o kultúrnej diverzite uberala smerom, ktorý podporuje slobodu umeleckého prejavu, a nie jej obmedzovanie.