Žena vo veku 55 rokov a viac je na pracovnom trhu najzraniteľnejšia, pretože zažíva diskrimináciu na základe pohlavia i veku. Ukázal to najnovší prieskum agentúry 2muse, ktorý vypracovala pre iniciatívu Equal Pay Day.

Diskriminácia pre pohlavie i vek 

“Práca ženy nad 55 rokov je ohodnotená nižšie ako práca muža v tomto veku,” uviedla pre Ženy v meste Patrícia Kollár z agentúry 2muse. Prieskum ukázal, že nerovné ohodnotenie na základe pohlavia vníma 60 percent opýtaných, kým nerovné ohodnotenie na základe veku 57 percent.

“Pohlavie je viditeľné, znevýhodnenie na základe veku je viac skryté, prejaví sa až v momente, keď chce muž alebo žena nad 55 rokov získať nové zamestnanie” vysvetlila Patrícia Kollár s tým, že pri tejto vekovej kategórii 33 percent opýtaných uviedlo, že len zriedkavo dostanú pozvanie na pracovný pohovor. V prípade ľudí mladších ako 30 rokov až 40 percent opýtaných uviedlo, že pozvanie na pohovor dostávajú často alebo veľmi často.

Iniciatíva Equal Pay Day už druhý rok na Slovensku poukazuje na problém platových rozdielov medzi ženami a mužmi. Prieskum agentúry 2muse druhý rok po sebe ukázal, že ženy zarábajú na rovnakých pracovných pozíciách o 18 percent menej ako muži. Toto číslo sa od minulého prieskumu prakticky nezmenilo, rozdiel klesol z 18,8 percenta na 18,4 percenta.

Viac sa o platových rozdieloch hovorí

Zvýšil sa však počet ľudí, ktorí diskrimináciu na trhu práce vnímajú. Kým v roku 2023 vnímalo tento problém 73 percent opýtaných, v roku 2024 to už bolo 79 percent opýtaných.

“To by mohlo znamenať, že sa o tejto téme viac hovorí a ľudia si ju preto viac uvedomujú ako problém,” dodala Patrícia Kollár. Rozdiel v platoch v praxi znamená, že ženy pracujú dva mesiace v roku zadarmo. Na jedno euro, ktoré zarobí muž, tak pripadá len 80 centov, ktoré za rovnakú prácu dostane žena.

Konferencia Equal Pay Day sa tento rok uskutoční od 7. do 9. novembra 2024. Jej organizátorky OZ Akčné ženy sa v tomto ročníku budú venovať diskriminácii v odmeňovaní mužov a žien, ale aj Smernici Európskej únie o transparentnosti v odmeňovaní.

“Rozdiely v platoch sú o to znepokojúcejšie, že ženy často zastávajú kľúčové pozície v zdravotníctve, školstve či sociálnych službách, kde je ich prínos pre spoločnosť neoceniteľný,” povedala Martina Novotná, zakladateľka OZ Akčné ženy, ktorá iniciatívu Equal Pay Day na Slovensko priniesla.

Kampaň Ženské euro

Príčin rozdielneho ohodnotenia práce mužov a žien je viac, väčšinou sú za nimi stereotypné predstavy o tom, že žena sa má starať o domácnosť a zarábať má muž.

“Ľudia radi fungujú v stereotypoch, pretože je to príjemné. My so stereotypmi bojujeme, “ povedala v panelovej diskusii Soňa Sochová z 365 Bank, ktorá sa stala hlavným partnerom konferencie Equal Pay Day a spustila kampaň Ženské euro.

Z prieskumy agentúry 2muse na podporu kampane vyplýva, že až 87 percent žien pociťuje tlak, aby boli dobrými matkami, ale aj zamestnankyňami zároveň. Tzv. neplatenú prácu pritom vykonáva podľa dát banky až 8 z 10 žien. Aj z toho dôvodu má až 68 percent z nich nedostatok času na vlastný sebarozvoj a následne aj kariérny rast, čo je v porovnaní s mužmi o štvrtinu viac. 

V spote kampane Ženské euro vystupujú deti, ktoré majú za úlohu vyfarbiť čo najrýchlejšie omaľovánky. Chlapci však dostanú jednoduchšiu kresbu a ostrejšie farbičky, sú aj rýchlejšie hotoví. Za to dostanú väčší zmrzlinový pohár ako dievčatá, ktoré to nepovažujú za fér súťaž.

„Deti sú skvelé v tom, že dokážu na spôsobené krivdy reagovať naozaj autenticky. Navyše ešte úplne nerozumejú stereotypom a ich neférovosti. V online spote sme chceli okrem nižších platov žien ilustrovať aj príčiny, ktoré ženské euro spôsobujú. Napríklad také domáce práce (neplatená práca) sú ešte stále výrazne doménou žien. A tak sme museli pridať robotu v podobe náročnejšej omaľovánky či nezastrúhaných ceruziek aj dievčatám v našom experimente,“ uviela Barbora Jurovcová, associate creative director v agentúre Elite/Monday Lovers.

Na kampani sa na strane banky ako aj agentúry podieľali primárne ženy, čo podčiarkuje silu jej celkového odkazu.