Najvplyvnejšou ženou LinkedInu sa stala špecialistka na ľudské zdroje, ktorá píše aj o ženách, ženskom líderstve a o téme 50+. Dana Miňová sa v rebríčku TOP 20 agentúry Data on Steroids umiestnila na 9. mieste, najvyššie zo žien.

Naposledy sme sa osobne rozprávali o platových rozdieloch na Slovensku, ktoré ste vtedy riešili z pozície CHRO v Teplárenskom holdingu. Minulý rok Vás v holdingu prepustili a založili ste si vlastnú firmu Minova s.r.o. Boli ste už členkou boardu aj nezamestnanou, teraz začínate ako podnikateľka. Ktoré reakcie na veľkú životnú zmenu prevládali - podporné alebo kritické?

“V prvom rade som sa musela upratať ja sama v sebe. Racio chápalo, že change management je stále viac a viac srdcovkou. Srdce potrebovalo nabehnúť. Na dôveru v to, že urobiť krok do neznáma je to pravé orechové. Že neistota, o ktorej aj pri zmene hovoríme, že je jedinou istotou dnešných dní, môže byť súčasťou môjho života a že sa v nej budem vedieť hýbať. U mňa bolo leto kľúčovo o tomto. Reakcie najbližších boli viac podporujúce, občas s údivom typu: „Na staré kolená ideš do neistoty? Si sa zbláznila? Koľko rokov máš do dôchodku?“. Áno počúvla som racio a srdce. Pretože v tom vnímam vyšší zmysel. Spoločenskú potrebu zmysluplných systémových zmien.”

Je táto zmena za Vaším najnovším úspechom - najvplyvnejšou ženou na slovenskom LinkedIne?

“Netvrdila by som to. Táto zmena neviedla k aktívnejšiemu vystupovaniu na LinkedIn. Už niekoľko rokov postujem pravidelne, 2 resp. 3 krát týždenne. V čase môjho OFF sa na tom nič nezmenilo. Akurát, že som neprestala postovať. V postovaní som dlhodobo konzistentná.”

V TOP 20 je 5 žien. Na LinkedIne ste to okomentovali ako krok späť. Prečo ich je menej ako minulý rok? Rozhoduje v úspešnosti na sociálnych sieťach to, či ste žena alebo muž?

“Nerozhoduje, či ste muž alebo žena. Áno, napísala som mierne provokujúci post o tom, že v TOP 20tke je 5 žien. „Ozvučila“ som to, čo som si všimla nielen ja. Za jeden kalendárny rok sa toho na sieti LinkedIn veľa zmenilo. Pribudli kvalitní aktívni tvorcovia, zvýšila sa teda konkurencia. Čo vnímam ako pozitívny krok. Zrejme si treba počkať na zverejnenie TOP 100 tvorcov slovenského LinkedIn-u. A takto v celku si pozrieť a navnímať trend. Sama som zvedavá.”

Prieskumy však ukazujú, že muži si ľahšie budujú autoritu v oblastiach ako biznis, technológie alebo veda, ženy častejšie čelia hejtu - spochybňovanie znalosti, vzhľadu, osobného života. Ako to vnímate vy? Stretli ste sa s tým?

“Stretla som sa s hejtom. Od mužov a tiež od žien. Do súkromných správ či otvorene vo forme komentárov. Cítiť v tom predsudky, generalizovanie, nájdenie vinníkov zo strany obetí za témy, ktoré vy ako osoba nedokážete ovplyvniť, zmeniť. Vnímam to, že je to v poriadku. Pretože, ak vystupujete z komfortnej zóny, píšete úprimne, popisujete svoje pocity, vnímanie, hodnotíte, je pochopiteľné, že s vami nebudú všetci stotožnení. Nie každý vám zatlieska.”

Na LinkedIne sa aj naďalej venujete téme žien a ženskému líderstvu. Sledujú takéto príspevky viac ženy alebo zaujímajú aj mužov?

“Pochopiteľne je väčšie percento žien. Pri každom poste s touto témou bolo celkom dosť mužov, s podporujúcou a chápajúcou reakciou.”

Mení sa pohľad na ženské líderky?

“Na prvú by som povedala, že áno, mení sa. Ženy dokážu byť skvelé líderky v dnešných časoch, kedy sa viac hovorí o hodnotovom líderstve, o servant leadershipe a pod. Následne mi však prídu na myseľ konkrétne príklady z kategórie Digitálna mizogýnia – útoky na ženy na internete, kyberšikana, sexistické komentáre. Toto ma mrzí.”

Veľa komunikujete vek - sociálne siete viac pasujú k mladšej generácii. Zrelosť vo Vašom podaní, ale ako téma zaujala, ako si to vysvetľujete?

“Hovorím tomu, že demografia nepustí. A to je fakt. Podľa dostupných údajov sa priemerný vek obyvateľov Slovenska v roku 2023 zvýšil na 42,2 roka. Tento nárast je dôsledkom klesajúcej pôrodnosti a rastúcej dĺžky života, čo vedie k starnutiu populácie. Pri nedostatku pracovnej sily a vitalite ľudí vo veku 50+ mi príde dôležité písať o tom. Obzvlášť, keď sa v praxi stretávame s tým, že ľudia 50+ majú reálny problém sa zamestnať. Píšem o tom, lebo mi to nedáva zmysel, keď nariekame, ako nemáme ľudí a pritom odmietame tých, ktorí sa práci môžu naplno venovať.”

Máte skúsenosti z korporátov aj z vlastnej firmy - kde vnímate najväčšie prekážky, aby sa viac prejavil potenciál žien aj na vedúcich funkciách? Aby nielen viac pracovali, ale aj viac rozhodovali?

“Nerada generalizujem odpovede na takéto otázky. Problémom môže byť CEO, majitelia, vedenie. Vo veľkej miere víťazia predsudky a stereotypy. Lenže častokrát sme tým problémom my samé. Pretože si neveríme, pretože sa vzdávame. Pretože nemáme chuť, čas, energiu na sebe pracovať. Vzdelávať sa. Vnímať rozdiel medzi manažérom a lídrom. Chápať dáta a to čo je za nimi a čo ukazujú, naznačujú. Nemáme trpezlivosť čítať zmluvy, chápať legislatívu, rozumieť ekonomike. A pod.”

Radia sa s Vami iné ženy, ako uspieť na LinkedIne?

“Občas aj muži (smiech).”

Vaša najnovšia mediálna hodnota ako najvplyvnejšej ženy na LinkedIne je 28 530 EUR. Ako s touto pozíciou naložíte?

“Na túto otázku neviem odpovedať. Hádam tak, že budem ďalej poctivo makať, hlbšie sa dostávať do podstaty chápania procesov systémových zmien, komunikácie, líderstva v čase zmeny.”