Lenka, vydávaš, resp. chcela by si vydať hudobný album – aký?
"Chcela by som vydať detský pesničkový album, ktorý originálnym spôsobom pomáha deťom s nácvikom čítania. Pesničky sú ladené moderne, čo sa týka textov i štýlu hudby. Z hľadiska nácviku čítania sú určené predovšetkým pre starších škôlkarov a prvákov, ale verím, že vďaka nápaditým textom a príjemnej hudbe si získajú aj trochu staršie deti. Album sa bude volať “A ako Amálka, P ako Pesnička” a voľne nadväzuje na šlabikárovú knižku “A ako Amálka, R ako Rozprávka”.
Prečo práve takýto projekt? Čo ťa k tomu viedlo?
"Už dávnejšie som si uvedomila, že moje deti “vyrástli” z pesničiek, na ktorých “frčali”, keď boli menšie. Hľadala som teda niečo nové, vhodné. Aj som našla, ale bolo toho málo. Pre väčšie deti je na hudobnej scéne zatiaľ len zopár projektov. Chcela som teda prísť s nejakým ďalším, dlho som však nemala nápad, o čom by mohli pesničky pre staršie deti byť. Napokon to prišlo celkom spontánne. Jedného dňa som počula, ako dcérka, ešte ani nie predškoláčka, popri hraní sa opakovala po synovi úlohu z čítania - hlásku po hláske, slabiku po slabike. Uvedomila som si, že ona vlastne dokáže spájať hlásky do slabík a slabiky do slov - a že to je presne to, čo robí čítanie čítaním! O pár dní vzala do ruky knižku a z fleku mi prečítala zopár slov - a práve z knižky A ako Amálka, R ako Rozprávka. Viete, aká bola šťastná? A ja užasnutá. V tej chvíli som si povedala - toto by mohlo pomôcť toľkým deťom! Vymyslím pesničky na spájanie hlások a slabík. Ako bonus - alebo vlastne samozrejmosť - im pridám zaujímavé texty, ktoré podnecujú myslenie a cítenie. Veď nie je jedno, čo tie hlávky dookola počúvajú. Pesničky majú veľkú silu, preto skladať ich je zodpovednosť."
🛒 [Nádherné a poučné knihy pre malé i väčšie deti - kliknite tu]
Na to, aby sa ti to podarilo, si spustila crowdfoundingovú kampaň. Na čo budú použité vyzbierané prostriedky?
"Všetky financie použijeme na zaplatenie umelcov, nahrávacieho štúdia a postprodukciu. Všetci umelci robia na projekte s veľmi nízko dohodnutou odmenou - chcú jednoducho prispieť k dobrej veci. Dúfam však, že keď bude album na svete, z neskorších tržieb im budem môcť vyplatiť adekvátnu odmenu."
Čo z toho budú mať tvoji podporovatelia?
"Ktokoľvek, kto nás podporí prostredníctvom našej fundraisingovej kampane, má možnosť vybrať si odmenu, akú si za podporu želá. Samozrejmosťou je album vo formáte .mp3 alebo na CD nosiči, za vyšší príspevok je možné získať niekoľko omaľovaniek - ilustrácii z knižky A ako Amálka, P ako Pesnička. “Hlavnou cenou” je účasť detí podporovateľov na natáčaní videoklipov k pesničkám. Na natáčanie klipov sa tešíme, je to zábava a každý, kto sa potom v klipe vidí, sa cíti ako malá hviezdička."
Album je určený pre deti alebo skôr pre pedagógov či rodičov, ktorí učia deti mať radi písmenká a čítanie?
"Na to, aby pesničky splnili účel pomoci pri nácviku čítania stačí, aby ich deti mali napočúvané. Čiže, aby s pustenou pesničkou vedeli následnosť textu. Hláskovanie a slabikovanie je zakomponované do textu, takže deti sa ho mimovoľne naučia spolu s ostatným textom.
Na druhej strane, je niekoľko možností, ako album využiť na prácu v triede či v domácom vzdelávaní. Každá z pesničiek sa týka jedného písmena abecedy, a okrem hláskovaného slova sa v nej nachádzajú aj ďalšie slová začínajúce na dané písmeno. Rodič/učiteľ teda môže s deťmi riešiť úlohu, aké ďalšie slová začínajúce na dané písmeno v pesničke postrehnú. Ďalej, v ich textoch sa nachádza mnoho viacvýznamových slov a spojení či slovných hračiek. Pre deti bude veľmi obohacujúce, ak im ich niekto vysvetlí. Okrem toho, každá pesnička ako celok nesie nejaký odkaz, nápad alebo emóciu a dúfam, že táto vlastnosť bude využitá na mnohé podnetné rozhovory dospelých s deťmi. Malú nápovedu k týmto rozhovorom bude možné nájsť na booklete k CD-čku. Napokon, pesničky na našom albume A ako Amálka, P ako Pesnička, sú tématicky inšpirované šlabikárovou knižkou A ako Amálka, R ako Rozprávka. Amálkine príbehy, ktoré v knižke začali, voľne pokračujú v pesničkách. Porovnávanie textov v knihe a v pesničkách je ďalším podnetným zdrojom na zamyslenie a rozhovory. A taktiež je krásne možné pracovať s knižnými ilustráciami - čo by bolo na tejto ilustrácií iné, keby bola nakreslená podľa pesničky? Čo by na nej zostalo rovnaké? Skús nakresliť obrázok, ktorý spája text v knižke s textom pesničky."
Obálka pripravovaného albumu. Foto L.P. Projekt môžete podporiť tu: https://bit.ly/3qyhy7W
Ako dokáže album pomôcť? Ako prebieha takéto učenie sa?
"Pesničky na albume v skutočnosti pomáhajú viacerými spôsobmi. Tým zjavným spôsobom je sluchový nácvik spájania hlások do slabík a slabík do slov. Ale možno najdôležitejším prínosom tohto projektu je to, že deti si hláskovanie a slabikovanie osvoja v príjemnej a pozitívnej atmosfére. Ich prvé stretnutie s nácvikom čítania bude spontánne, radostné, bezstresové. Z ďalších prínosov spomeniem ešte zmysluplnosť našich pesničiek. Deti rady počúvajú texty, ktoré dávajú zmysel. Počúvajú pozorne, lebo sa to oplatí. Naše pesničky teda rozvíjajú schopnosť pozorne počúvať. A to treba trénovať naozaj skôr, ako dieťa príde do školy."
Pesničky majú hravé texty, ako vznikali? Kto sa o ne postaral?
"Texty som zložila ja a bolo to naozaj zábavné. Pri každom písmenku som sa zamýšľala, čím by som mohla poslucháča prekvapiť. Niektoré texty sa mi skladali ľahšie, a to hlavne vtedy, keď príslušný text v šlabikárovej knižke mal dej. Vtedy som si vymyslela nejaký zvrat v deji alebo nejaké bližšie podrobnosti a pocity. Horšie to bolo v prípadoch, ak text v knižke bol skôr popisný. Vtedy som sa chytala za hlavu - pre pánakráľa, o čom budeme spievať tu? No keď už konečne nápad prišiel, stál za to. V niektorých skladbách sa pridŕžam knižkového textu presnejšie, v iných som schválne trochu viac uletela. Nech je to pestré."
A čo hudba a spev?
"Autorkou melódie a základných akordov som tiež ja, ale pesničky na profesionálnu úroveň aranžuje Dominik Greiner. Bez jeho vkladu by som ich do éteru nepustila. Naša spolupráca je to isté, ako spolupráca architekta - čo som ja, a stavebného inžiniera - čo je Dominik. Ja mu pošlem “nástrel” pesničky a on mi ju vyčaruje v reálnej podobe. Dominik bude na albume aj spievať. Hlavnou speváčkou albumu však bude Katka Šillerová Krajčoviechová. Katka spev študovala, má bohaté spevácke skúsenosti z koncertov i so štúdiovým nahrávaním. No a nakoniec to najlepšie - na albume bude spievať aj známa herečka, pani Eva Pavlíková. Je pre nás potešením a cťou, že naše pozvanie naspievať zopár skladieb prijala. Je skvelá, že podporuje takéto projekty. Vďaka nej bude album ešte krajší a príťažlivejší. Veľmi sa teším na jej farebný hlas a emotívny prednes. Fandím jej a ďakujem jej."
Ako môže pesničkový album podporiť čítanie detí? Stačí počúvať a netreba vidieť? Ako vlezú písmenká do uší?
"Treba si uvedomiť, čo vlastne dieťa musí zvládnuť, keď sa učí čítať a snaží sa prečítať nejaké slovo. V prvom kroku musí správne rozoznať tvary písmen a priradiť k nim správnu hlásku (čiže správny zvuk). To je ten jednoduchší krok - neraz aj štvorročné deti poznajú všetky písmená. Rovnako, ako sa naučia poznať tvar trojuholníka, kruhu, domčeka či panáčika, naučia sa pomenovať aj tvary písmen. To však ešte nie je čítanie. Musí prísť druhý krok, a to naučiť sa spojiť jednotlivé zvuky, čiže hlásky, dokopy - do slabík a slov. Uvedomenie si toho, ako sa to robí, nie je spontánne - je to naučené. Dospelí niekedy nechápu, ako to, že dieťa vie pomenovať písmeno “T”, vie pomenovať písmeno “O”, ale nevie prečítať slovo “TO”. Jednoducho, jeho uchu nedáva zmysel prečítať písmená “T-O” ako “TO”. Ucho sa to musí naučiť. Naše pesničky trénujú uši. Keď sa potom pridajú aj oči s písmenkami na papieri, uši už budú vedieť ústam poradiť, ako to vysloviť."
Lenka Potoková, Foto - archív L.P.
Ty si pamätáš na to, ako si ťa získali knihy? Tiež sa ti dostávali knihy – najskôr do ucha? Čítali vám vaši?
"Jedna z mojich najrannejších spomienok patrí knižke Keby som bol dospelý. A tiež Môj macík. A ešte jednej, ktorá vôbec neviem, ako sa volala. Spomínam si už iba na jeden obrázok z nej. Ale moje ucho si pamätá predovšetkým pesničky - spievanie s ocinom pri klavíri, ktoré nás sprevádzalo každým dňom. Bola to naša radosť, náš spoločný čas, náš relax."
Si mama – je u vás každodenné čítanie povýšené na záľubu a na niečo, na čo sa deti tešia?
"Jednoznačne, áno. Čítanie knižky či rozprávanie rozprávky je u nás obľúbené do takej miery, že funguje ako odmena. Naše deti napríklad mnohonásobne zvýšia rýchlosť nutných večerných činností, keď vedia, že rozprávka bude tak dlhá, koľko času nám zostane pred zhasnutím. Knižky sú u nás tiež cenenými darčekmi. Syn má príbehy tak rád, že nám s manželom jedného dňa došla fantázia na ich vymýšľanie a synovi trpezlivosť na celodenné čakanie, kedy budeme mať čas. Preto sme synovi povedali - nauč sa poriadne čítať. Najprv frfľal, ale dnes je tretiak a číta minimálne tak rýchlo ako ja. Nestačím sa čudovať, ako tie knižky “žerie”."
Ako sa vám to podarilo? Máš tipy na to, ako priviesť deti k čítaniu, ku knihám?
"Môj hlavný tip znie - starostlivo vyberajte, čo budete deťom čítať. Nekúpte automaticky hocičo, čo leží na polici s označením “detská literatúra”. Hľadajte knižky, ktoré sú hodnotovo aj jazykovo cenné, autorov, ktorí dokážu zaujať aj bez násilia a obludností, humor a vtip, ktorý je inteligentný, tvorivý a nezraňujúci. Začítajte sa do titulu, ktorý zvažujete kúpiť a sami zhodnoťte, či je vhodný pre deti, a či je vhodný pre Vaše dieťa. Vyberte mu knižku podľa jeho záujmov, povahy, veku. Pri jej čítaní dajte svojmu hlasu emócie, majte na čítanie čas. Rozprávajte sa o tom, čo ste si čítali. Pýtajte sa detí, ako sa im to páčilo, o čom by chceli počúvať nabudúce. Ak deťom ukážeme, že svet v knižkách je zrozumiteľný, krásny, farebný a podmanivý, prirodzene budú túžiť spoznávať ho viac a viac. A budú ochotné na ceste za týmto poznaním prekonávať prekážky - napríklad naučiť sa čítať."