"Siahla som si na svoje dno!," povedal mi moja priateľka, ktorá vyšla v ústrety ambíciám svojho manžela a materské obdobie prežila relokovaná v inej krajine, kde jej manžel dostal 4-ročný pracovný kontrakt.

"Ešte kým bola mladšia dcéra doma, prázdnotu a strach som nepociťovala. Akonáhle však aj ona nastúpila do škôlky, cítila som sa v cudzej krajine stratená, bez prijatia okolia, možnosti sa realizovať. Cítila som, ako mentálne upadám, strácam zručnosti a zúfalá som študovala, na čo som narazila. Stupňoval sa vo mne strach, že sa pri pokusoch zamestnať úplne strápnim!"

Návrat po materskej do práce

Všetky, ktoré sme si prešli podobným scenárom, jej strachu veľmi dobre rozumieme. Lingvistické bohyne zrazu šušlú, tie matematické majú pocit, že nenarátajú do 5. S blížiacim sa koncom rodičovského mordoru prirodzene vzrastá panika, čo ja len na tých pohovoroch poviem a kto ma bude chcieť s "toľkýma deťama"!

Miroslava Michnicová, expertka v oblasti HR, sa dlhodobo venuje príprave žien na vstup na trh práce práve po rodičovskej "dovolenke". Vraví, že obavy síce na mieste sú, ale veľa viete prekonať cielenou prípravou.

"Ženy využívajú posledné mesiace alebo týždne, keď už detičky adaptujú v škôlke, na prácu na sebe. Stretávame sa osobne alebo aj online a systematicky sa spolu pripravujeme na pracovné pohovory, vytvárame životopis a profil na LinkedIn, učíme sa robiť s pracovnými portálmi. Robíme spolu cvičenia na odhalenie talentov a hľadáme stratégie, ako sa v rámci nich čo najlepšie odprezentovať," povedala pre Ženy v meste Miroslava Michnicová. 

Pripravené vás nič neprekvapí

Takáto príprava vám nielenže pomôže získať sebavedomie späť, ale tiež odbúra zábrany reagovať na pracovné ponuky, ktoré sa vám zdajú byť mimo vaše schopnosti. Kým vo všeobecnosti páni reagujú na pozície, v ktorých sa vidia čo i len na 50 percent, dámy nepošlú svoj životopis ani vtedy, ak spĺňajú viac ako 80 percent požiadaviek!

Výsledok je, že mnohé ženy sa po materskej nevrátia na rovnakú pozíciu, často si vyberú nižšiu, ktorá je felxibilnejšia alebo úplne zmenia zamestnávateľa.  

Ešte to nie je tak vidieť, ale generácia súčasných mladých ľudí zmení pracovný trh. Generácia Z má úplne iné priority, prezentuje potrebu rovnováhy medzi prácou a súkromím a cení si flexibilitu. Kým my ešte musíme presviedčať, u nich cez to nepôjde vlak!

Hlavu hore, nie ste na to samé! Požiadajte o pomoc a so vztýčenou hlavou vykročte k svojmu čo najideálnejšiemu džobu!

(Autorka pracuje v personálno-poradenskej spoločnosti Teamconsult)