Americké prezidentské voľby sa stali jednou z najkomplexnejších a najvýbušnejších politických súťaží posledných rokov, miešajúc silné rétorické ataky, osobné drámy a ostré polemiky o budúcnosti krajiny. V tejto dynamickej kampani sa demokratická kandidátka na úrad prezidenta Kamala Harrisová a republikánsky kandidát Donald Trump výrazne odlišovali nielen témami, ale aj prístupom k voličom.
Harrisová vs. Trump
Harrisová sa sústredila na ochranu reprodukčných práv a širších ženských práv, vrátane práva na potrat, čo sa v reakcii na nedávne rozhodnutia Najvyššieho súdu stalo kľúčovým bodom jej kampane. Zamerala sa na sociálnu spravodlivosť, práva menšín a klimatické zmeny, čím oslovila mladšie a liberálnejšie publikum.
Trumpov prístup bol postavený na ekonomike a tradičných hodnotách. Zdôrazňoval potrebu posilniť americkú ekonomiku, sľuboval návrat k tvrdým imigračným opatreniam a podporoval prísne konzervatívne hodnoty. Vo svojich vystúpeniach hovoril o znižovaní daní a podpore priemyslu, pričom kritizoval progresívne smerovanie USA. Rétorika jeho kampane oslovila tradične konzervatívnych voličov a voličky, pre ktorých je dôležitá národná bezpečnosť, ekonomická stabilita a zachovanie tradičných hodnôt.
Kampaň je synonymom pre marketing. V kontexte amerických volieb to platí dvojnásobne. Tieto voľby totiž odhaľujú fascinujúce zrkadlo moderných politických stratégií, v ktorých digitálne nástroje zohrávajú zásadnú úlohu. Voľby v Amerike však majú ambíciu diktovať nové pravidlá politického marketingu aj na Slovensku.
Trump vie, čo funguje
Ako vnímate spôsob, akým sa v USA vedie politický marketing počas kampaní?
"Nie som, samozrejme, fanúšikom kampane Donalda Trumpa, ale musím uznať, že ich stratégia definovať slabosť konkurenta a intuícia, čo v spoločnosti bude fungovať, je nesmierne presná. V čase výmeny demokratického kandidáta Joea Bidena za Kamalu Harrisovú, ťahali za kratší koniec, lebo sa ich pôvodná stratégia úplne zrútila a museli okamžite kompletne zmeniť koncept. Naraz na pódiu nestál starec, ako to oni hovorili, ale dynamická, múdra a dobre vyzerajúca bývalá sudkyňa. To, že sa im podarilo, do istej miery, zmeniť príjemný úsmev a goodwill, ktorý Kamala priniesla na scénu na to, že Kamala nič nevie, pretože sa iba usmieva, je husárskym kúskom komunikácie s dobrou znalosťou voličského insightu"
Americké voľby sa vyznačujú veľkým využitím digitálneho marketingu a inovácií. Myslíte si, že slovenské kampane by mohli byť v digitálnej sfére aktívnejšie?
"Myslím, že poučenia z iných trhov sa k nám dostávajú veľmi rýchlo.Tak sa veľmi rýchlo adaptovali politickí marketéri na využívanie sociálnych sietí. A to aj v dobrom, aj v złom slova zmysle. Všetky deepfake videá, alebo vlastne celá téma black PR je v slovenských voľbách veľmi živá. Rovnako na tej pozitívnej strane korektného spôsobu využívania digitálu sú markantne viditeľné hlavne influece marketing videá. Samostatný a smutný príbeh sú dezinfo portály alebo trollie farmy, ktoré drajvujú výkon klasických online reklám."
V USA je silná tradícia osobnej značky kandidátov, ktorá často prekračuje stranícke línie. Bol by takýto postup vhodný aj pre našu politiku? Ako by sme mohli budovať silnejšie značky kandidátov a kandidátok u nás?
"Súvisí to hlavne s tým, že voliči sa rozhodujú iba medzi dvoma kandidátmi, čiže ten červený alebo modrý a to je úplne iný druh rozhodovania, ako keď vyberajú z viacerých možností. Podobnú situáciu sme predsa zažili počas prezidentských volieb. Čo sa týka osobných značiek kandidátov, myslím, že to nie je len americký prístup ku komunikácii. Ľudia si do osoby predsedov strán vkladajú akúsi skratku alebo DNA strany, ktorú zastupujú. A teda je bežné, že aj ľudia v Európe volia lídrov, nie strany."
Influenceri Pellegrinimu pomohli vyhrať
Na Slovensku sa často spája politický marketing s negatívnymi kampaňami a očierňovaním súperov. Vidíme však, že americké kampane môžu byť ešte tvrdšie. Myslíte si, že takáto úroveň kampane je pre našu politickú kultúru prijateľná? Aké pozitívne aspekty z amerického marketingu by sme mohli u nás aplikovať?
"Ťažká otázka, lebo tá americká kampaň je veľmi drsná a nepekná. Obávam sa ale, že v globalizovanom svete, či chceme alebo nechceme, v nejakej podobe pocítime všetky taktiky, stratégie a konkrétne nástroje komunikácie na vlastnej koži."
Americké voľby sú sprevádzané masívnym zapojením celebrít, ktoré otvorene podporujú konkrétnych kandidátov. Ako vnímate efekt takejto verejnej podpory na voličov? Na Slovensku sme sa stretli s podporou výrazných influencerov, ktorí sa však nikdy k politike nevyjadrovali, čo naznačovalo, že ide o platenú spoluprácu, ktorú však nikto nikdy nepotvrdil.
"Áno, dobrá koordinácia influencerov, ktorí podporili Petra Pellegriniho, vyzerala ako veľmi dobre strategicky načasovaná kampaň s jednotným posolstvom. Za mňa to bol najzávažnejší moment kampane, ktorý do veľkej miery zvrátil výsledok prezidentských volieb."
Ako vnímate skutočnosť, že Kamala Harris vo svojich verejných vystúpeniach nezdôrazňuje svoju ženskosť či etnickú identitu? Myslíte si, že je to správna stratégia v politickom svete, ktorý je často plný predsudkov?
"Predpokladám, že tím Kamaly Harris pracuje s dátami a teda predpokladám, že vyhodnocujú, ako pracovať s témami primárne tak, aby boli atraktívne hlavne pre tzv. swing voličov. To sú tí, ktorí netvoria jadro elektorátu Donalda Trumpa, ale sú na jeho okraji a sú teda osloviteľní aj kandidátom od konkurencie."