V medicíne sa ľudské telo stále ešte berie predovšetkým ako mužské, veľa diagnóz nezohľadňuje špecifiká ženských pacientok. Vnímali ste to alebo vnímate to ako lekár? Vo farmaceutickom priemysle sa pohybujete viac ako 30 rokov.
"Osobne som nikdy nevnímal ľudské telo ako primárne mužské. Samozrejme, niektoré stavy a choroby sa častejšie alebo výhradne vyskytujú u mužov a iné u žien, čo vyplýva z anatomických a hormonálnych rozdielov. Najrozšírenejšie ochorenia, ako vysoký krvný tlak, cukrovka či obezita sa diagnostikujú a liečia u oboch pohlaví rovnako, aj keď sa líši závažnosť niektorých rizikových faktorov.
Mnohé typicky ženské stavy a diagnózy, ako napríklad menopauza alebo prežívanie orgazmu sú však stále nedostatočne preskúmané a tabuizované alebo opradené mýtmi."
Ako je to na Slovensku? Zmenilo sa vnímanie ženského zdravia za posledných 10 rokov?
"To, čo sa zmenilo a mení, je komplexnosť vnímania ženského zdravia. Teda posun vnímania od jednotlivých špecificky ženských stavov a diagnóz k diskusii o holistickom prístupe k žene – jej fyzickému a psychickému zdraviu od puberty, cez zrelý vek vrátane materstva, perimenopauzy, postmenopauzy až po sénium. Prispieva k tomu výrazne vyššia angažovanosť žien, osveta a, samozrejme, boom sociálnych médií, teda rýchly a široký prístup k informáciá."
Pýtam sa na posledných 10 rokov aj preto, že ste v tom čase založili rodinnú firmu Aloris Vital, ktorá sa špecializuje na ženské zdravie. Prečo ste sa rozhodli cieliť na ženy v oblasti zdravia?
"V období, keď sme začínali, boli publikované prelomové štúdie o nových prístupoch v liečbe infekcií močových ciest prírodnou látkou d-manóza a štúdie o pošvovom mikrobióme a videli sme výrazný záujem žien o podporu svojho zdravia bezpečnými produktami, ktoré si môžu obstarať bez lekárskeho predpisu. Chceli sme spropagovať tieto nové poznatky a ženy si naše produkty, ale aj informačné portály obľúbili. Žena – manželka a matka – sa okrem svojho zdravia zároveň stará aj o zdravie celej rodiny a naše úsilie tak prináša úžitok širokému okruhu užívateľov."
Spolupracovali ste s naším portálom pri témach ženský orgazmus či menopauza. Aké sú hlavné výzvy, s ktorými sa v tomto odvetví stretávate?
"Hlavnou výzvou pre našu pomerne malú firmu sú čas a prostriedky – ako čo najrýchlejšie, a zároveň efektívne, rozšíriť poznatky medzi čo najširší okruh žien, ktoré môžu mať z týchto informácií úžitok."
Ktorý z vašich produktov považujete za najväčší prínos pre zákazníčky a prečo?
"Pravdepodobne je to produktový rad GYNIMUN/GYNIUM, teda cielené probiotiká šité na mieru ženskému organizmu. Vyvážený a zdravý pošvový a črevný mikrobióm vplýva pozitívne nielen na intímne zdravie ženy, ale hlavne prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému."
Aké sú momentálne trendy v oblasti ženského zdravia?
"Hlavným trendom je podľa mňa posun k samoliečbe."
Menia sa ženy ako pacientky? Majú dnes dostatok informácií o svojom zdraví alebo stále fakty zatieňuje veľa mýtov?
"Určite sa menia. Ako pacientky, ale hlavne ako osobnosti. Sú viac sebavedomé, otvorené a ochotné zdieľať svoje prežitky, poznatky a skúsenosti s inými ženami. Prispieva k tomu aj možnosť zoskupovať sa na sociálnych sieťach v otvorených alebo uzavretých skupinách. Informácií je dostatok, naopak, niekedy je obtiažne zorientovať sa v ich prebytku a často v ich rôznorodosti až protichodnosti. Preto je dôležité čerpať ich z dôveryhodných zdrojov a overovať si ich."
Lekár Peter Širola založil rodinnú firmu Aloris Vital. Foto - Foto - Matt Rybansky Photography - mattrybansky.com
Čo by ste odporučili ženám, ktoré chcú byť viac proaktívne v starostlivosti o svoje zdravie? A možno nenájdu vždy podporu u svojich lekárov…
"Myslím si, že aj keď slovenský zdravotný systém má svoje nedostatky, každá pacientka má vďaka ambulantnej sieti a slobodnej voľbe lekára možnosť nájsť zariadenie, ktoré jej vyhovuje. Základom vzťahu lekár - pacient je dôvera. A základným pilierom v liečbe chorôb je ich prevencia. Prvým znakom proaktivity by mali byť teda pravidelné preventívne prehliadky u svojho lekára. Po vylúčení závažných ochorení môže nasledovať samoliečba."
Nedávno ste priniesli na trh nový produkt DIALORIS® na komplexnú podporu zdravia sietnice pre pacientov s diabetickou retinopatiou, čo znamená poškodenie sietnice pri dlhodobej a nedostatočne liečenej cukrovke. Ide o výživový doplnok, ktorý ste vymysleli, urobili receptúru, registrovali jeho ochrannú známku v EÚ, urobili marketingovú stratégiu a zabezpečili výrobu. Ako dlho trvá priniesť na trh nový produkt? Čo sú najťažšie prekážky?
"Základom každého úspešného produktu alebo služby je podľa mňa počúvať svojich zákazníkov. Oni vám najlepšie povedia, čo ich trápi, čo potrebujú a nemajú. Najdlhšie paradoxne trvá tento krok. Počúvať a vypočuť. Potom to už ide vcelku rýchlo a prekážky sú len míľnikmi na ceste, ktoré ako sito oddelia zrno od kúkoľa. Na tomto produkte sme pracovali od nápadu po realizáciu necelý rok. Prvé ohlasy sú veľmi dobré, a veríme, že sa nám podarí pomôcť čo najširšiemu počtu pacientov so zápalovými a degeneratívnymi ochoreniami sietnice."