V dynamickom svete marketingu je dôležité nielen sledovať aktuálne trendy, ale aj mať jasnú víziu a odvahu riskovať. ANNA SABOLOVÁ, skúsená marketérka a spoluzakladateľka spoločnosti Levosphere, sa rozhodla ísť vlastnou cestou a využiť svoje skúsenosti na pomoc iným firmám pri nastavovaní ich marketingových stratégií. V tomto rozhovore s nami zdieľa svoje začiatky, pohľad na úlohu žien v marketingu a cenné rady pre tých, ktorí sa chcú v tomto odbore presadiť.

Čo vás priviedlo do oblasti marketingu? Aké boli vaše začiatky a ako sa vaša kariéra vyvíjala?

"Počas štúdia na vysokej škole som praxovala v renomovanej firme na daňovom oddelení a čím viac som tam pracovala, tým viac sa mi tá práca zdala ubíjajúca. Chýbala mi v nej tvorivosť, sloboda a reálny dopad na biznis. Keďže som na vysokej škole študovala odbor Enterpreneurship a management inovácií, ktorého veľká časť bola práve marketing, pochopila som, že toto bude pre mňa vhodnejšia cesta. Vtedy som našla inzerát na pozíciu v trade marketingu v spoločnosti Coca-Cola, kde som úspešne prešla výberovým konaním a tam sa smerovanie a láska k marketingu potvrdila.

V Coca-Cola som sa prepracovala až na pozíciu, kde som zastrešovala marketing vo všetkých odbytových kanáloch okrem segmentu HoReCa za Českú a Slovenskú republiku, riadila som československý tím marketérov a zodpovedala za uvedenie na trh nových značiek. Neskôr som sa rozhodla získať skúsenosti aj v oblasti brand marketingu a nastúpila som do spoločnosti St. Nicolaus, kde som zastrešovala kľúčové značky spoločnosti ako aj samotnú korporátnu značku. Tieto skúsenosti ma priviedli k tomu, aby som s Naďou Kacera založila spoločnosť Levosphere, kde pomáhame slovenským firmám s nastavením ich biznis marketingovej stratégie, stratégie značky či brandingu."

Ženy obohacujú marketing

Aké výhody vnímate v tom, že ženy pracujú v marketingu? Myslíte si, že prinášajú do tejto oblasti niečo jedinečné?

"Myslím, že ženy sú omnoho štruktúrovanejšie, precíznejšie, vidia veci komplexne a v súvislostiach a často sú nielen citlivejšie, ale aj hĺbavejšie ako muži. Keďže marketing je vedná disciplína, práve týmito vlastnosťami ženy obohacujú marketing, aby sa držal určitých potrebných pravidiel, ale zároveň sa nestratila citlivosť pre klienta a jeho potreby. Držia určité hranice, aby sa neskĺzlo len do predbiehania v kreativite, ktorá je v marketingu síce potrebná, ale nastupuje až v závere všetkých marketingových aktivít."

S akými najčastejšími chybami sa vo svojej praxi stretávate, ktoré robia ženy podnikateľky či marketérky?

"Ženy majú často úžasné projekty a výborné výsledky, ale boja sa s nimi pochváliť, a tým dávajú priestor iným, ktorí možno až tak výborné projekty a výsledky nemajú, ale sú hlasnejší a neboja sa pochváliť aj s tým málom, čo dosiahli. Taktiež sú často veľmi opatrné a boja sa zariskovať, idú viac na istotu, čo môže byť v určitom ohľade dobré, ale niekedy ich to brzdí v raste a vo využití vlastného potenciálu. Zároveň majú omnoho viac vecí detailnejšie premyslené a naplánované, čo je super, ale niekedy tým strácajú flexibilitu rýchlo reagovať na nové situácie a príležitosti."

Všade sa hovorí, že sa máme stále vzdelávať. Platí to aj v marketingu? Aké sú podľa vás najlepšie spôsoby, ako sa v dnešnej dobe vzdelávať v oblasti marketingu? Ktoré zdroje alebo platformy by ste odporučili?

"Určite áno, pretože ako povedal už Aristoteles: Čím viac viete, tým viac viete, že neviete. A taktiež platí, že nič nie je staršie ako včerajší úspech. Kto sa prestane vzdelávať, zaspí na vavrínoch a utečie mu budúcnosť. Výborné zdroje sú za mňa stále knihy, ktoré ponúkajú hodnotné a premyslené informácie. Na druhej strane, podcasty, ako napríklad náš podcast Levosphere – Marketing v praxi, sú skvelým spôsobom, ako získať kvalitné informácie priamo od odborníkov. Samozrejme, najlepšie sú kurzy a prednášky od kvalifikovaných lektorov, aké ponúka napríklad aj Digitálna Univerzita, ktorej sme súčasťou."

Ženy majú obrovský potenciál, ale brzí ich strach

Spravili ste počas kariéry nejaké chyby, ktoré vás niečo naučili? Ako ste sa z týchto skúseností poučili a čo by ste odporučili ženám, ktoré sú na začiatku svojej marketingovej či biznis cesty?

"Ako veľmi mladá som sa dostala na vysokú manažérsku pozíciu, kde mi chýbala ruka skúseného mentora. Keď som sa k nemu dostala, bolo už takmer neskoro a hrozilo mi vyhorenie. Odporúčam, aby sa žiadna podnikateľka, líderka či marketérka nebála vyžiadať si pomoc a využiť formu mentoringu alebo koučingu. Dnes nie je hanba povedať, že niečo neviem a potrebujem usmerniť. Špeciálne ženám by som odporúčala nebáť sa, dôverovať sebe a svojim schopnostiam a ísť za svojimi snami a cieľmi. Ženy majú obrovský potenciál, ktorý stále nevedia dostatočne využiť, lebo ich brzdia obavy a strach."

Aké rady by ste dali ženám, ktoré by sa chceli venovať marketingu, prípadne majú skvelý nápad, ako majú začať? Ktoré prvé kroky by ste im odporučili?

"Pre ženy, ktoré chcú začať s marketingom, je najlepšia kombinácia vzdelávania a praxe. Nájdite si kurzy, prednášky či inú formu vzdelávania, kde získate teoretické poznatky a informácie, a tie skúšajte a testujte v praxi. Najlepšie je nájsť si prax vo firme, ktorá je v marketingu top, a učiť sa. Kľudne začnite aj ako stážistka zadarmo, ak to situácia umožňuje – môže vám to otvoriť dvere k zaujímavým príležitostiam. Pre začínajúce podnikateľky platí v prvom kroku vzdelávanie sa, ideálna je na to už spomínaná Digitálna Univerzita, ktorá prevedie začínajúcich podnikateľov potrebnými krokmi a vedomosťami v marketingu a digitále."

Anna Sabolová (vľavo). Foto - archív AS

Čo by ste odporučili ženám, ktoré sa boja začať s marketingom kvôli technickým aspektom? Ako prekonať tento strach a získať sebadôveru?

"Najdôležitejšie je nabrať odvahu a začať. Nebáť sa chýb a zlyhania. Každý úspešný podnikateľ či marketér na svojej ceste urobil množstvo chýb a len vďaka nim sa dostal tam, kde je. Kto nerobí chyby, nemá sa na čom učiť. Je dobré si uvedomiť, že každá hanba trvá tri dni a je rýchlo zabudnutá a kto nič nerobí, ani nič nepokazí. Ak to nevedia prekonať samé, kľudne nech sa obrátia na kouča či mentora, ktorý im pomôže počiatočný strach prekonať. Nič v marketingu nie je raketová veda, dá sa to pochopiť a aj naučiť, aj technológie."

Aké zručnosti a vedomosti považujete dnes za najdôležitejšie pre úspech v marketingu?

"Určite je to schopnosť analyzovať, prepájať a vyhodnocovať dáta. Na ich základe vedieť tvoriť a kreatívne pristupovať k riešeniam. A zároveň byť trochu aj vizionár a vedieť odhadnúť, čo by na trhu mohlo fungovať. Taktiež každý marketér by mal mať otvorenú myseľ a chuť neustále sa učiť a skúšať nové veci."

Ako vnímate vývoj digitálneho marketingu za posledné roky a kde vidíte jeho budúcnosť? Aké nové príležitosti by mohli ženy v tejto oblasti využiť?

"Digitálny marketing ide enormne vpred, aktuálne ho akcelerovali AI technológie a myslím, že tam je aj budúcnosť. Verím, že celý marketing bude veľmi silne prepojený práve s AI nástrojmi, ktoré pomôžu od analýzy dát až po kreatívne činnosti. Nemyslím si však, že nimi budú nahradení ľudia, vnímam ich skôr ako nástroj, ktorý ľuďom zefektívni prácu a dá im priestor využiť ich na dosiahnutie ešte lepších výsledkov. Tam je aj príležitosť pre ženy – práve tieto technológie, ktorých sa ženy občas boja, môžu byť ich najväčší pomocník, ktorý ich odbremení a ukáže im nové možnosti."

V marketingu nehľadajte work-life balance

Marketing je často považovaný za dynamickú a náročnú oblasť. Aký je váš odkaz pre ženy, ktoré sa snažia skĺbiť kariéru v marketingu s osobným životom?

"Nehľadajte work-life balance, to v marketingu neexistuje. Skúste to poňať ako work-life integration. Nájdite si cestu, ako práca nebude prácou, ale bude prirodzenou súčasťou vášho života, ktorá vás baví, radi ju robíte a chcete ju robiť. Rovnako ako sa venujete koníčkom, rodine či priateľom."

Čo konkrétne učíte na Digitálnej Univerzite? Prečo je práve táto oblasť v marketingu dôležitá?

"Na Digitálnej Univerzite máme dve prednášky, a to hneď v prvé dva dni programu. Prvá je na tému marketingová stratégia, ktorá pomáha firmám ujasniť a nastaviť si strategické a biznisové smerovanie spoločnosti. Učí prácu s portfóliom, vysvetľuje, ako nastaviť cenu, kde nájsť nových zákazníkov a ako efektívne nastaviť komunikáciu. Druhá prednáška je na tému budovanie značky. Značka je nehmotný majetok spoločnosti a ako povedal otec reklamy David Ogilvy: „Značka je to, čo vám ostane, keď vám zhorí továreň." Značka prináša veľa výhod, ako je napríklad schopnosť osloviť a zaujať zákazníkov či predávať za vyššie ceny. Marketingová stratégia a stratégia značky sú kľúčové prvky, ktoré je potrebné nastaviť vo svojom podnikaní ako prvé, inak nebude možné naplno realizovať ďalšie kroky."

Prečo by ste odporučili štúdium na Digitálnej Univerzite ženám, ktoré chcú posilniť svoje zručnosti v marketingu alebo začať v tejto oblasti kariéru? Čo je podľa vás zárukou kvality štúdia?

"Digitálna Univerzita je najkomplexnejšie štúdium marketingu na Slovensku a myslím, že už dávno prekročila rámec digitálneho marketingu. Za roky existencie neustále zlepšuje úroveň prednášok a ako lektorov vyberá tých najlepších odborníkov na dané témy, ktorí sú podkutí nielen teoreticky, ale sú priamo z praxe. Nájdete v nej množstvo úloh, ktoré budete riešiť, aby ste si všetky získané vedomosti vyskúšali aj prakticky. Myslím, že práve ženám dáva priestor prekonať počiatočný strach a obavy z neznámeho, nakoľko je tam určitá anonymita a súkromie, ktoré dávajú väčší priestor na chyby a otázky."

Keďže Digitálna Univerzita otvára svoje kurzy len raz za rok, teraz máte možnosť prihlásiť sa na ďalší ročník, ktorý štartuje už v októbri.