Vychádza druhé vydanie vášho románu Slúžka, tentoraz aj s filmovou prílohou, v kinách sa začína premietať film nakrútený na motívy románu. Čím bol príbeh Slúžky inšpirovaný a ako tento svoj román vnímate po desiatich rokoch od prvého vydania?
“Kniha Slúžka bola inšpirovaná čiastočne reálnym životom istej slúžky, ktorá bola isté obdobie svojej pozemskej púte aj pestúnkou mojej mamy. Bolo to obyčajné dievča, ktoré ako trinásťročné poslali slúžiť do Budapešti, doma bola asi na obtiaž. Som vďačná Gabike Belopotockej a vydavateľstvu Ikar, že knihu znovu vydali, spolu s krásnou prílohou.”
Na krste nového vydania knihy ste povedali, že si uvedomujete aktuálnosť románu aj v tom, že slovenské ženy stále v istom zmysle slúžia svojmu okoliu. Ako vnímate neviditeľnú prácu žien?
“Ono to asi nie je len neviditeľná práca žien, ale ženy sú prevažne tie, ktoré prinášajú spoločnosti hodnotu starostlivosti, alebo ak chcete, služby o druhých. Niekedy je tá práca (zle) platená, niekedy ani to nie. Bez nej však existencia v spoločnosti nie je možná, nastal by absolútny rozklad. Predstavte si len napríklad, že by sa ženy prestali starať o deti. Čo by sa stalo? Všetci však rátajú s tým, že my neprestaneme, lebo nás to strašne baví a napĺňa. V tomto zmysle sa spoločnosť (aj politici) vyjadrujú a v podstate ženy manipulujú. Sledujem, kedy a či vôbec si túto službu konečne začneme adekvátne a nie len „papierovo“ vážiť.”
Ako ste už povedali, postava slúžky Anky je inšpirovaná postavou tety Anky, ktorá sa starala o Vašu mamu (herečku a političku Magdu Vašáryovú), keď bola malá. Ako hodnotí mama príbeh knižnej a filmovej postavy Anky, ktorý je úplne iný, ako bol život tej skutočnej?
“Snáď to prežije.”
Hana Lasicová s mamou Magdou Vášáryovou. Foto - Juraj Štefanovič
V knižnej verzii sa Slúžka Anka zamiluje do muža. Vo filmovej verzii sa táto romantická linka zmení a Anka má tajný vzťah s Resi, dcérou v rodine, v ktorej slúži. Ako prišlo k tomuto posunu?
“V knihe sa dá veľa vecí vyjadriť inak, autor má viac priestoru, môže napísať celé strany o tom, čo si postava myslí, aké je jej vnútorné prežívanie, aké emócie ňou lomcujú. Film je vizuálne umenie, situácie treba viac zdramatizovať, aby ich divák pochopil. Ja som písala knihu o slúžke, ktorá pár rokov prežíva nenaplnený vzťah. Vo filme to nestačilo. Vtedy môj otec prišiel s tým, že tento nenaplnený vzťah by sa dal vyjadriť lesbickým príbehom. Ako dobrý dramaturg mal pravdu.”
Kľúčovým slovom celého filmu je Tajomstvo, tak sa koniec koncov volá aj pieseň k filmu od Zuzany Smatanovej. Každý má nejaké tajomstvo, každá rodina ho má, mnohé vzťahy musia zostať tajnými, keďže ich okolie, či spoločnosť neakceptuje. V súčasnej spoločnosti sa rieši téma otvorenosti a prijatia v spoločnosti najmä, čo sa týka homosexuálnych vzťahov, či inakosti. Ako to vnímate?
“Som prekvapená, že sa to stále rieši. Už dávno to malo byť vyriešené. Spoločnosť nie je len sumárum väčšiny, zahŕňa všetkých jej členov.”
Na filme ste spolupracovali s Marianou Čengel Solčanskou, slovenskou režisérkou, ktorá má za sebou mnohé divácky veľmi úspešné filmy. Kedy a ako vznikla vaša spolupráca a ako ju hodnotíte?
“Naša spolupráca vznikla pred deviatimi rokmi na káve s dvomi novorodencami, kde sme si povedali, ako by sme z knihy Slúžka spravili film. No a teraz nechávame doma dve deväťročné slečny, aby sme išli na premiéru toho filmu. Čiže asi treba zhodnotiť, že sme trpezlivé. Možno o desať rokov budeme mať ďalší spoločný film…”
Simona Bago Móciková (vľavo), Dana Droppová, Mariana Čengel Solčanská, Hana Lasicová a Radka Caldová. Foto - archív HL
Na Slúžke pracovalo mnoho výnimočných žien (scenár, réžia, produkcia, pieseň k filmu, herecké obsadenie) beriete to ako výhodu, že im téma filmu bola bližšia? Vedeli sa do príbehu lepšie vcítiť?
“Vzniklo to prirodzene, keďže ženy lepšie chápali, aký film chceme natočiť. Vôbec sa nesťažujem, ani nechcem nikoho hodnotiť, ale muži mali občas problém pochopiť, o čom to vlastne „točíme“. Treba však vyzdvihnúť mužov, ktorí na filme robili - kameraman Laco Janošťák, strih – Ondrej Azor, hudba – Vlado Martinka, architekt Tomáš Berka, český producent Viktor Schwarcz, zvuk – Miloš Hanzély. Na AVF nás vždy podporoval Peter Nágel, v RTVS Roman Brat. Som za túto spoluprácu nesmierne vďačná.”
Do role hlavnej postavy Anky si režisérka vybrala Danu Droppovú, vo filme sa objavia aj brilantné herečky Zuzana Mauréry, Anna Geislerová, Vica Kerekes, Radka Caldová, ale aj skvelí herci Marko Igonda, Karel Dobrý, Cyril Dobrý.... ako sa vám páčil casting?
“Obsadenie je výborné, dokonalé. Ja som bola najviac prekvapená, ako herci, ktorí hrajú českých Nemcov perfektne hovoria po nemecky. Tí starší tak, že ja, ktorá som vyrastala bilingválne vo Viedni, som občas nepostrehla prízvuk.”
Film mal slávnostnú premiéru na festivale v Taline. Aké boli reakcie divákov? Čo očakávate od slovenského publika, ako prijme Slúžku?
“Reakcie na tomto veľkom a dôležitom filmovom festivale boli skvelé, mali sme plné kinosály, po filme veľmi zaujímavé diskusie, diváci nás zastavovali ešte aj v kaviarňach, že nám gratulujú. To bolo pre mňa prekvapenie, že aj zahraničné publikum pochopilo našu veľmi špecifickú tému rozpadu Podunajskej monarchie – veď tí ľudia vôbec nemohli tušiť, kto bol Štefánik, prečo v Prahe žije nemecky hovoriaca rodina a prečo je to problém. Nemohli ani tušiť, že vo filme sa hovorí asi piatimi jazykmi. A predsa to pochopili. Na reakcie slovenského publika sa teším. Ak teda niekto vôbec v dnešnej dobe pôjde do kina.”
Vaša mama deväť rokov viedla najstarší ženský spolok Živena a stále je v ňom aktívna. Aký obraz žien ste cez ňu získali do života?
“Ja verím, že len pozitívny. Je to pre ženu náročné, keď má rodinu a zároveň aj prácu – hocijakú. Ale jej dcéry budú viac sebavedomé.”
Váš otec bol symbolom humoru, elegancie a džentlmenstva. Ako vnímal Milan Lasica úlohu žien, ako vychovával svoje dcéry?
“On asi nevychovával. On rozmaznával.”
Raz o sebe povedal, že je feminista. Bol?
“Ja dúfam, že hej!”
Čo by povedal na film Slúžka?
“Toto je mi najviac ľúto, že premiéry filmu, na ktorý sa tak tešil a ktorý také dlhé roky podporoval, sa už nedožil. Bude mi veľmi na premiére chýbať.”