Nie je účtovníčka, ani daňováčka, ale jej vízia je dostať účtovníctvo z papierovej doby do online éry. Účtovnú firmu s 300 klientmi a 30 účtovníčkami mení na digitálnu, z klasickej účtovníčky chce urobiť odbornú kontrolórku.
Online nie je digitálne účtovníctvo
“Mohli by sme to prirovnať k filmu Skryté čísla, kde pre NASA pracovali ako účtovníčky černošské ženy. Keď im priniesli počítače IBM, báli sa, že prídu o prácu. Opak bol pravdou, ich práca s počítačmi bola efektívnejšia a oni tam boli potrebné, aby to celé kontrolovali a riadili,” hovorí pre Ženy v meste Veronika Lipovská, majiteľka digitálnej časti účtovnej firmy Consultare.
Posledné mesiace sa pravidelne stretáva s klientmi a vysvetľuje im, že online nie je digitálne účtovníctvo. “Všetci dnes hovoria, že robia online účtovníctvo. Ale to v skutočnosti znamená, že iba naskenujete a pošlete potrebné doklady a keď prídu účtovníčke, tá ich fyzicky vytlačí a založí do šanónov, do softvéru ich nahrá manuálne. Zmyslom digitálneho účtovníctva je fungovať eco friendly, pracovať s dokumentmi, ktoré nie sú vo fyzickej podobe a pomocou mechanizmov vyťažiť čo najviac dát automaticky,” vysvetľuje rozdiel.
Podnikateľka Veronika Lipovská vedie firmu Consultare Digital. Foto - Daša Šimeková
Veronika Lipovská pracuje v účtovnej firme Consultare 8 rokov, začala ako projektová manažérka. “Mali sme tu dlhodobých klientov, ale výsledok bol, že sme mali priveľa nezaplatených pohľadávok. Vedeli sme, že to takto nemôže ísť ďalej, rýchlo sme to museli upratať, aby to fungovalo ďalej. Dostala som pred dvoma rokmi ponuku firmu viesť,” uviedla.
Lipovská: Nikto sa nevenuje malým podnikateľom
Veronika Lipovská nie je účtovníčka, ani daňováčka, ale je doma v psychológii. To využila, aby zmenila nastavenie firmy a firemnú kultúru. “Psychológiu som vyštudovala, mám zameranie na pracovnú organizačnú psychológiu, čiže organizáciu ľudí, organizáciu podniku, manažment. Je to moja najväčšia devíza, že viem využiť znalosti z psychológie nielen pri vedení tímu, ale aj pri predikcii a čítaní trhu i podnikateľského správania,” vysvetľuje.
To aj urobila. Zmapovala klientov firmy a potreby trhu. “Je výborné mať v účtovníctve veľké a dobre platiace podniky, ale nikto sa nevenuje malým a stredným podnikateľom, hoci tvoria základ našej ekonomiky. Urobila som si analýzu a, samozrejme, že pre účtovné firmy nie sú rentabilní, lebo mesačne zaplatia 100 eur za účtovníctvo,” vysvetľuje Veronika Lipovská, ktorá sama začala pred štyrmi rokmi podnikať.
Ako podnikateľka sa denne pohybuje v podnikateľskom prostredí. “Na Slovensku máme 250-tisíc subjektov, sú to živnostníci - kaderníci, automechanici, kozmetičky grafičky. Nebolo náročné zistiť, čo chcú a pýtať sa. Pochopili sme rýchlo, čo si trh žiada,” hovorí.
Neprofesionálne účtovníčky
Prišla na to, že malí a strední podnikatelia sa musia kvôli financiám spoliehať na neprofesionálnu prácu. “Na Slovensku nie je určené, že účtovník je viazané povolanie, že to musí mať vyštudované. Stačí, že si urobí víkendový kurz a v pondelok môže začať účtovať, ak klientov presvedčí, že je v tom dobrý. Existuje tak veľká masa účtovníčok, ktoré voláme gaučové dámy. Predplatia si softvéry a doma na gauči účtujú. Ľudia si myslia, že čím staršia, tým skúsenejšia a s vyššou odbornosťou. Ale nie je to tak,” hovorí.
Podnikateľka Veronika Lipovská. Foto - Daša Šimeková
Malí podnikatelia či podnikateľky často neriešia, či majú účtovníčky potrebné vzdelanie, či ich niekto kontroluje, či majú poistku pre prípad, že zlyhá ľudský faktor a niekto musí niesť zodpovednosť. “Klienti netušia, či ich účtovníčky majú daňového poradcu, či ich vedia zastúpiť v prípade problémov pred daňovým úradom,” dodáva. Preto teraz nastavujú systém tak, aby vedeli malým firmám ponúknuť kvalitné účtovné služby za dostupné ceny.
Podľa Veroniky Lipovskej sú účtovníci a účtovníčky vyhynutý druh a často je lepšie nájsť mladého človeka s potenciálom a zaučiť ho. “Gaučové tety budú v čase odchádzať a tí klienti nebudú mať ku komu ísť. Je nevyhnutné, aby do tohoto oboru prišla revolúcia v podobe digitalizácie.”
Elektronický doklad je už ako papierový
Digitalizovať účtovníctvo veľkých spoločností na základe dát je možné už dnes. “Hlavne, keď máte veľké reťazce, kde sa gro faktúr opakuje. Ale keď si vezmeme 250-tisíc menších subjektov a každý má iné faktúry, tak tam musí prísť k úplne inej automatizácii, aby sme sa s cenou dokázali dostať na takú úroveň, že to bude vhodné pre každého živnostníka. Chceme za dostupnú cenu ponúknuť kvalitné účtovníctvo čo najväčšiemu množstvu podnikateľov a podnikateliek,” hovorí Veronika Lipovská.
Pandémia veci veľmi urýchlila. Podnikatelia potrebovali mesačne vidieť, ako sa vyvíja ich biznis a prispôsobiť sa tomu. Nakoniec ich do toho bude tlačiť aj štát.
“Nedávno vyšlo uzákonenie, že elektronický doklad je už plnohodnotný papierovému, už nie je povinnosť uchovávať papierový doklad, čo je neuveriteľný krok k ochrane životného prostredia,” hovorí o zmenách, ktoré by mali začať platiť budúci rok.
Lipovská: Máme digitálne daňové priznanie
Vyše roka preto v Consultare vyvíjajú digitálne daňové priznanie - pre fyzické osoby, malých živnostníkov a jednoosobové eseročky. “Už sme mali klientov, ktorí si takto digitálne urobili daňové za rok 2020, ale stále ešte chceli, aby sme to nakoniec podali my. Sú tak vystrašení z digitálnej komunikácie so štátom, že si radšej priplatili a nechali to podať nás. Zmyslom je, aby si to podali sami,” vraví.
V Consultare uvádzajú do života aj aplikáciu 8 čísel - sú to najdôležitejšie čísla pre každého podnikateľa, či firmu.
Podnikateľka Veronika Lipovská. Foto - Daša Šimeková
““Náš zámer je priniesť viac jednoduchosti do podnikania a nezaťažovať podnikateľov. Len pár základných čísel, ako sú náklady, zisky, pohľadávky, záväzky, stav pokladne. Koľko podnikateľov dnes vie povedať, aký má stav pokladne? Takto by sme ich chceli učiť, aby sa počas roka pozerali na účtovníctvo priebežne a neostali na konci roka zaskočení,“ vysvetľuje Veronika Lipovská. Už dnes spolu s kolegami vo firme vydáva blogy a krátke videá, kde sa snažia podávať zložitý svet financií ľudskou rečou tak, aby mali malé firmy minimum záťaže s administratívou a účtovníctvom.
Hoci ponúka služby všetkým firmám, najviac cieli na mladých. “Starší klienti už majú svoje návyky, preto chceme osloviť hlavne mladých, ktorí chcú podnikať dlhodobo a chcú účtovníctvu rozumieť,” vysvetľuje.
Veronika Lipovská intenzívne pracuje na tom, aby sa zmenil spôsob fungovania účtovníctva na Slovensku. “Dokážem navnímať okolie a vývoj a dám na svoju intuíciu. Uvedomujem si, že sa buď zmeníme alebo ako spoločnosti, ktoré nezvládli transformáciu, iba dožijeme. Ja som sa rozhodla zmeniť trh i našu firmu,” dodáva sebavedome mladá podnikateľka.