Film Barbie režisérky Grety Gerwig, a koncertné turné speváčok Taylor Swift a Beyoncé ťahajú americkú ekonomiku nevídaným spôsobom. Každá z nich zarobila podľa odhadov viac ako miliardu dolárov, čo prinieslo oživenie miestneho hospodárstva a potlačilo obavy z ekonomickej krízy. Vzkriesili pojem “SHE economy”.

Taylor Swift a miliardové The Eras Tour

Keď speváčka Taylor Swift ohlásila americké turné The Eras Tour, prepukol ošiaľ. Dopyt po lístkoch bol desaťkrát vyšší ako na SuperBowl, o vstupenky len na kanadské vystúpenie malo záujem 31 miliónov ľudí, čo znamená najväčší dopyt po akomkoľvek umelcovi v histórii. Na pripomenutie, Kanada má 38 miliónov obyvateľov. Priemerná návštevnosť jednej show americkej speváčky je podľa Forbesu viac ako 72-tisíc ľudí, čo za jeden koncert znamená až 13 miliónov dolárov.

Efekt Taylor Swift si všimol aj americký Federálny rezervný systém, ktorý tvrdí, že turné Eras podporilo americkú ekonomiku. Podľa údajov z augustového prieskumu spoločnosti QuestionPro, z ktorého cituje CNN, by turné Eras mohlo len v Severnej Amerike vyniesť 2,2 miliardy dolárov z predaja vstupeniek.

To by znamenalo najzárobkovejšie turné všetkých čias, ktoré by predbehlo aj päťročné koncertovanie Eltona Johna a jeho zárobok 887 miliónov dolárov. Ekonomický prínos pre Severnú Ameriku sa pri turné Eras odhaduje na päť miliárd dolárov, čo je viac ako hrubý domáci produkt 50 krajín.

Beyoncé a Renaissaince

Prekonať Taylor Swift by mohla asi už len Beyoncé. Odhad príjmov z jej aktuálneho turné nazvanom Renaissaince je 2,4 miliardy dolárov. Nie je to len nákup lístkov na koncerty.

Turné Beyoncé Renaissaince.  Foto - wikipedia.org

Ako uviedol server Yelp, ktorý sleduje správanie sa spotrebiteľov, turné Beyoncé vo Filadelfii znamenalo jednoznačne vyššie tržby pre miestne reštaurácie, hotely, mestské automobily a kozmetické služby.

Greta Gerwig zarába s Barbie

Treťou ženou, ktorá prepisuje históriu šoubiznisu, je Greta Gerwig. S filmom Barbie sa stala prvou režisérkou, ktorej film utŕžil viac ako miliardu dolárov. V Severnej Amerike film zarobil 459 miliónov a v zahraničí 572 miliónov. Bank of America už potvrdila, že film znamenal vyššie tržby za zábavu a oblečenie, hlavne v legendárnej ružovej.

Najviac vstupeniek na koncerty Taylor Swift, alej aj na film Barbie nakupujú ženy. O obrovskom úspechu Barbie rozhodli práve ženy, ktoré podľa spoločnosti Posttrak tvorili 65 percent publika. Dve pätiny tých, ktorí zakúpili vstupenky, boli mladšie ako 25 rokov.

Čo to je She economy

Tri ženy, ktoré ťahajú americkú ekonomiku, oživili pojem "She economy". Ten bol prvýkrát použitý v roku 2007 v Číne a vyjadroval nový fenomén - ekonomiku, ktorú poháňajú ženy.  

"She economy" ovplyvňuje mnoho trendov a faktorov ako vyššie vzdelanie žien, podnikanie, vyššia účasť žien v politike, viac žien na manažérskych pozíciách vo firmách, zvýšenie podielu žien na trhu práce. Ženy tak získavajú väčší ekonomický a sociálny vplyv a prejavuje sa to aj na ekonomickom raste.

Ako spotrebiteľky, zárobkovo činné osoby, podnikateľky a líderky v rôznych priemyselných odvetviach a ekonomických sektoroch zásadne ovplyvňujú odvetvia ako cestovný ruch, zdravotníctvo. starostlivosť, vzdelávanie, kultúra, médiá a zábava.

Podľa štatistík robia ženy 70-80% nákupných rozhodnutí napríklad, ak ide o tovar dlhodobej spotreby, výrobky pre zdravie a krásu, potraviny, automobily a nehnuteľnosti. Ženy vlastnia odhadom 30-40 % globálneho súkromného bohatstva.

Poradenská spoločnosť McKinsey odhaduje, že bohatstvo žien v Európe bude do roku 2030 rásť približne o 8,1 percenta ročne.