BRATISLAVA. Aj tento rok sme si na Štedrý deň posielali oveľa viac esemesiek, ememesiek a mailov ako v bežné dni. Tiež sme oveľa viac volali. „Z pohľadu odoslaných textových a multimediálnych správ ostáva 24. december dlhodobo najvyťaženejším dňom celého roka,“ hovorí Martin Vidan zo Slovak Telekomu.
Rekordné SMS, MMS, volania, internet
Zákazníci Telekomu poslali na Štedrý deň spolu vyše 11.4 milióna esemesiek, dodáva Vidan, najviac medzi jednou a druhou poobede. Je to podľa neho päťkrát viac ako priemer bežného dňa. Oproti vlaňajšku je to o 3,5 milióna správ viac ako vlani, vysvetľuje.
Rovnako – päťnásobne, stúpol oproti vlaňajšku aj počet ememesiek, dodáva Vidan. Zákazníci Telekomu poslali podľa neho na Štedrý deň vyše 256-tisíc ememesiek. Stúpol aj počet hovorov – zákazníci volali tento rok takmer 4,5 miliónkrát, dodáva.
„V histórii Orangeu zaslali zákazníci svojim blízkym počas vianočných sviatkov rekordný počet obrazových správ,“ vraví hovorkyňa Orangu Andrea Piskunová. Celkovo podľa nej poslali takmer 737 tisíc ememesiek, z toho desatinu medzi druhou a treťou poobede počas Štedrého dňa.
Zákazníci využili aj klasické esemesky – celkovo poslali takmer 17 miliónov správ, dodáva.
Celkovo zákazníci Orangeu volali počas Štedrého dňa takmer 7,5 miliónkrát, dodáva. Do štatistiky sa započítali len úspešne doručené MMS a SMS správy a zrealizované hovory s odpoveďou.
O takmer tretinu vzrástla medziročne počas Štedrého dňa aj mobilná dátová prevádzka. „Zákazníci v mobilnej dátovej sieti preniesli spolu 40 724 GB dát, z čoho viac než tretina bola prenesená v 4G sieti,“ hovorí. Dáta prenesné cez FiberNet narástli oproti minulému roku o dve pätiny, cez DSL až o vyše polovicu, dodáva hovorkyňa Orangu.
„Kontaktovanie blízkych vo sviatočnom období prostredníctvom mobilného telefónu stúpa,“ vraví hovorkyňa operátora Martina Jamrichová. Zákazníci O2 poslali počas tohtoročných vianočných sviatkov spolu viac ako 16 miliónov SMS správ, dodáva. Tiež odoslali podľa nej takmer 500 tisíc ememesiek. Tie tak zostávajú aj v tomto roku najobľúbenejším spôsobom kontaktovania blízkych, vysvetľuje.
Zákazníci O2 tohtoročné sviatky volali takmer 11 miliónkrát, dodáva Jamrichová. Ide podľa nej o prvý rok, čo počet volaní, SMS a MMS správ medziročne klesol. Naopak, stúpol podľa nej počet správ cez internet.
S rastúcim počtom Tesco mobile zákazníkov vzrástol aj počet správ a hovorov uskutočnených počas vianočných sviatkov, vysvetľuje koordinátorka komunikácie Tesco Katarína Kadašiová. „Tesco mobile zákazníci na Štedrý deň 2015 odoslali o 27 percent viac SMS ako v roku 2014,“ hovorí. O viac ako polovicu stúpol aj počet ememesiek, o vyše pätinu počet hovorov oproti vlaňajšku, dodáva.
Stále posielame aj klasické pohľadnice
Vyťažená pred sviatkami býva aj pošta. A to nielen balíkmi, ale aj pohľadnicami. „Aj v dnešnej uponáhľanej dobe Slováci stále využívajú tradičné formy osobnej komunikácie a posielajú vianočné a novoročné priania poštou,“ vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej pošty Andrea Pivarčiová. Tohtoročné štatistiky síce nemajú podľa nej ešte spracované, no vlani sa okolo vianočných sviatkov predalo takmer 700 tisíc pohľadníc.
Pošta samostatnú štatistiku zasielania pohľadníc síce nevedie, no väčšinou sa posielajú ako zásielky druhej triedy do 50 gramov, vysvetľuje Pivarčiová. „V roku 2014 sme doručili takmer 140 miliónov listov II. triedy tuzemského styku do 50 gramov,“ hovorí.
Okolo Vianoc sa zvyšuje aj posielanie balíkov – oveľa viac totiž nakupujeme online. „Priemerný denný podaj balíkov sa v predvianočnej prevádzke zvyšuje na úroveň približne 40 tisíc balíkov denne, pričom v špičke je to približne 55 tisíc,“ hovorí. V novembri a decembri minulého roka bolo na poštách podaných takmer 1,2 milióna kusov balíkov v rámci Slovenska. Do zahraničia sme vlani podľa nej poslali viac ako 41 tisíc balíkov.
999 99
Tento rok pošta otvorila už 17-ty ročník Vianočnej pošty. „Prvý tohtoročný list prišiel Ježiškovi už začiatkom septembra od päťročného chlapčeka, ktorý si pod vianočný stromček želal Lego Ninjago,“ hovorí Pivarčiová. Prvý list zo zahraničia prišiel z Taiwanu, dodáva.
Za 16 rokov prišlo podľa nej Ježiškovi viac ako 1,4 milióna listov so želaniami detí z celého sveta. „Ježiško odpovedá na listy aj v angličtine a slabozrakým a nevidiacim v Braillovom písme,“ hovorí. Listy sa dajú zasielať celoročne, Ježiško na ne odpovedá práve v predvianočnom období, vysvetľuje. Dôležité je napísať preto spätnú adresu.
Minuloročná Vianočná pošta bola podľa Pivarčiovej rekordná – počet listov, kresieb prianí od detí a dospelých prekročil 100 tisíc.
Prečítajte si aj Po sviatkoch môžete darček vrátiť aj bez dôvodu