Poznala akurát farbu na vlasy značky Palette a ešte kondicionér a brezový šampón de Miclén, keď jej ponúkli zastupovať značku vlasovej kozmetiky na Slovensku.
“To bolo všetko, čo som z vlasovej kozmetiky poznala, lebo tieto veci som nikdy neriešila. A zrazu som sa musela zoznámiť so sortimentom, ktorý bol ako z iného vesmíru,” hovorí pre Ženy v meste Oľga Hovorková, ktorá už 20 rokov úspešne podniká v segmente beauty priemyslu s kozmetikou na vlasy.
Pedagogička, ktorá vzdeláva kaderníkov
Nič z toho neplánovala. Bola učiteľkou na základnej škole a bola so svojou profesiou spokojná. Rozdelenie Československa však postavilo mnohé firmy pred otázku, ako budú riešiť svoje zastúpenie na slovenskom trhu.
“Ja som takto prišla k firme, ktorú som zastupovala 11 rokov. Naučila som sa v nej všetko podstatné o vlasoch a vlasovej kozmetike,” spomína si. Zistila, že hoci má vysokú školu, kaderníčky a kaderníci, ktorým prípravky primárne dodávala, ju neuznávajú ako odborníčku a tak si urobila kadernícky kurz.
“Naučila som sa strihať, farbiť, ale hlavne miešať farby, o farbení som musela vedieť všetko,” hovorí Oľga Hovorková o nových vedomostiach, ktoré potom prepojila s pedagogickým vzdelaním a začala kaderníkov a kaderníčky sama školiť a vzdelávať. Zistila, že na stredných odborných školách sa učí zastaralo, hoci beauty priemysel ide dopredu veľmi rýchlo.
Oľga Hovorková. Foto - archív OH
Jej firmu neskôr kúpila spoločnosť Procter and Gamble a Oľga Hovorková rozmýšľala, čo ďalej. “Opäť som bola v správnom čase na správnom mieste, keď som v Rige, na kaderníckom festivale, stretla človeka, ktorý pracoval pre Američanov a nechal mi šteňa - tak sa v obchodnej stratégii hovorí vzorke, ktorej neviete odolať,” smeje sa Hovorková.
Technológie v beauty priemysle
V roku 2006 založila firmu s exkluzívnym zastúpením americkej spoločnosti Farouk so sídlom v Houstone. Oľga Hovorková jej slovenské zastúpenie vedie ako “spoločnosť kaderníkov pre kaderníkov, ktorí veria vo vzdelanie, životné prostredie a etiku.
”Farouk je lídrom v nových technológiách v beauty priemysle. Majú najviac patentov na svete. Je to firma, ktorá vymyslela bezamoniakové farby, keramiku, žehličku na vlasy a iné - veľmi dôležité produkty, ktoré zmenili alebo výrazne ovplyvnili beauty priemysel,” vysvetľuje. Zažila novú vlnu vzdelávania i presviedčania. “V roku 2006 mi kaderníci neverili, že sa dá farbiť bez amoniaku,” spomína si.
Oľga Hovorková (vpravo) a jej tím Farouk. Foto - archív OH
Farouk má viac ako 90 percent prírodných naturálnych ingrediencií a zložiek v šampóne či kondicionéri. “Ako prvý produkoval bezsulfátový šampón a prvý na svete používal produkty bez parabenu, čo je dnes už bežné.” vysvetľuje Hovorková.
IT firma ako dôležitá podpora
Oľga Hovorková musela okrem vedenia firmy a obchodu riešiť aj technické zázemie, ktoré po rozvode s manželom ostali na nej. Zverila to firme Alfacentauri. “Mať IT firmu – ako spoľahlivého partnera, je veľkou výhodou bez ohľadu na úroveň technického vzdelania u žien či u mužov. Ja som zástancom toho, že je vždy výhodou mať niekoho, kto sa vyzná a živí sa tým. Možno by som niektoré technické veci vedela zvládnuť, ale prečo by som to robila, keď sa toho môže zhostiť niekto, kto je v tom naozaj profesionál,” hovorí Oľga Hovorková.
Túto svoju voľbu neoľutovala, spolupráca s Alfa Centauri trvá už desať rokov. “Celá spolupráca sa začala úvodným IT auditom, po ktorom sme presne vedeli, aké procesy je potrebné spustiť. Na úvod sa celá spoločnosť migrovala do Microsoft 365 - používajú emaily, kalendáre, kontakty, zdieľané dokumenty v Sharepoint Online a privátne dokumenty v OneDrive. Tiež sa im presťahoval ekonomický systém Pohoda SQL do Digitalisu a vedia doňho pristupovať z PC aj z MacOS,” hovorí Ondrej Veliký, majiteľ spoločnosti Alfa Centauri.
Spolupráca sa neskončila ani počas najťažšieho obdobia, akým bola pandémia, počas ktorej musela firma prepúšťať, aby prežila. “Slovensko bolo lídrom v dĺžke obmedzení prevádzok kaderníctiev celosvetovo, neexistuje žiadna iná krajina, ktorá by mala od decembra do apríla zatvorené prevádzky. Keby sme nemali eshop, neprežijeme,” hovorí, keď spomína, v čom jej bola podpora IT nápomocná.
Za 20 rokov v beauty priemysle prežila Oľga Hovorková rôzne obdobia. Myslí si, že sa konečne mení nastavenie, že to najdôležitejšie pri produktoch vlasovej kozmetiky nie je cena. Zmena neprichádza ani tak od kaderníkov a kaderníčok, ale od zákazníčok.
“Vnímam väčší tlak od zákazníkov ako od kaderníkov, v zahraničí je to opačne - tam je vyššia úroveň v profesionálnych službách, sú prevádzky, ktoré si zakladajú na tom, že používajú produkty ohľaduplné k zákazníkom a životnému prostrediu a zakladajú si na recyklovaní,” dodáva Hovorková.