V holandskom supermarkete spoločnosti Jumbo v meste Vlijmen prišli s originálnym nápadom ako pomôcť osamelým starším ľuďom. Do prevádzky uviedli „pomalé pruhy“, ktoré vedú k špeciálnej pokladni určenej na rozprávanie sa. Nápad mal veľký úspech a spoločnosť ho zavádza po celej krajine.
Pomalé pruhy pri "pokladni na rozhovory"
Jedným z hlavných problémov, ktorému čelia starší ľudia na celom svete, je osamelosť. Deje sa to najmä v mestských častiach, kde je život hektický a čoraz viac digitálny.
Holandský potravinový reťazec Jumbo, ktorý má v krajine viac ako 7000 pobočiek, sa s týmto negatívnym trendom rozhodol bojovať na jednom z najbežnejších frontov – pri pokladni v potravinách. Otvoril špeciálnu „Kletskassu“ čo je "pokladňa na rozhovory". Je určená pre zákazníkov, ktorí sa neponáhľajú a chcú sa porozprávať s pokladníkmi či pokladníčkami.
Spoločnosť Jumbo predstavila prvýkrát tieto „pomalé pruhy“ už v lete 2019 ako súčasť kampane holandskej vlády One Against Loneliness. Prvú „Kletskassu“ otvorili v meste Vlijmen v provincii Severné Brabantsko. Spätná väzba bola taká povzbudivá, že sa spoločnosť rozhodla vybudovať vo svojich prevádzkach ďalších 200 pomalých pruhov po celej krajine.
Do predajní pridali navyše aj tzv. Coffee corner - „kútik na rozhovor“, kde sa môžu miestni obyvatelia stretnúť pri šálke kávy a porozprávať sa.
Slávnostné otvorenie 200. pokladne Kletskassa v holandských potravinách Jumbo. Foto - nieuws.jumbo.com
Tretina ľudí nad 75 rokov sa cíti osamelo
V Holandsku je 1,3 milióna ľudí starších ako 75 rokov a 33 percent z nich tvrdí, že sa cítia aspoň mierne osamelí. Podľa My Modern Met chce preto veľký potravinový reťazec týmto ľuďom pomôcť, aby svoje zlaté roky nestrávili v samote.
„Mnohí ľudia, najmä starší, sa môžu cítiť osamelo. Ako rodinný podnik a reťazec supermarketov máme v spoločnosti dôležitú úlohu. Naše obchody sú miestom, kde sa ľudia stretávajú, a preto vieme pre boj s osamelosťou niečo urobiť. Kletskassa je len jednou z tých vecí,“ povedala Colette Cloosterman-Van Eerdová, obchodná riaditeľka spoločnosti Jumbo.
„Sme hrdí, že naši zamestnanci chcú pracovať pri tejto pokladni. Naozaj chcú ľuďom pomáhať a nadviazať s nimi kontakt. Je to malé gesto, ale veľmi cenné, najmä vo svete, ktorý sa stáva čoraz digitálnejší a rýchlejší.“