BRATISLAVA. Zákazníci v Spojených štátoch či Kanade si dnes privstali. Ponáhľali sa vystáť si rad na zľavy. Dnes je totiž takzvaný Black Friday – teda Čierny piatok, ktorý patrí nakupovaniu v akciách, ktoré sa často šplhajú až k 80 či 90-tim percentám.

Tí, čo konzum veľmi nevyznávajú, môžu osláviť Buy Nothing Day – teda Deň nenakupovania. Stačí jednoducho odolať zľavám a vyhnúť sa obchodom.

„Dnešok je tak plný paradoxov. Väčšina Slovákov zrejme uskutoční bežné víkendové nákupy, prípadne sa poobzerá už aj po vianočných darčekoch pre najbližších,“ hovorí analytička Poštovej banky Jana Glasová. Ani jedna z týchto dvoch akcií nie je zatiaľ u nás veľmi rozšírená. No už sa podľa nej nájdu obchody a hlavne e-shopy, ktoré práve dnes ponúkajú mimoriadne zľavy.

 

 

Medzinárodný deň nenakupovania bol iniciovaný a prvýkrát oslavovaný v roku 1992 Kanaďanom Tedom Davom vo Vancouveri. Tento deň upozorňuje na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie, naše zdravie a samotný život. Deň je výzvou vzdania sa nákupného vozíka na jeden deň a venovať tak svoj deň sebe, rodine alebo priateľom a rozpoznať tak skutočné potreby. Zdroj: Kalendar.azet.sk

 

Black Friday (čierny piatok) je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri). Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Čierny piatok má u verejnosti veľkú odozvu, nakupujúci sú ochotní stáť hodiny v dlhých radoch a v okamihu otvorenia obchod vziať útokom, preplniť jeho kapacitu a vnútri horúčkovito súperiť o obmedzený počet zlacneného tovaru. Občas dochádza k roztržkám, násiliu a k zraneniam. Čierny piatok je kritizovaný ako sviatok konzumnej spoločnosti. Nový rozmer dostal čierny piatok na internete, kde e-shopy ponúkajú rôzne zľavy až do pondelka – Cyber Monday (Kybernetický pondelok).  Zdroj: Wikipedia

 

 

Zľavy, zľavy a ešte raz zľavy

Obchodníci sa chytili myšlienky čierneho piatku a prichystali poriadne zľavy. Datart sa Čierneho piatku zúčastňuje dnes prvýkrát. „Zľavy platia len tento deň a zákazníci môžu výrazne ušetriť pri nákupe vianočných darčekov,“ hovorí PR manažérka Datartu Iva Pavlousková. Obchod posilnil aj počet zamestnancov v predajniach aj logistike – očakáva pre zľavy totiž zvýšený nápor zákazníkov.

„Deň nenakupovania nemá na Slovensku a Česku veľkú tradíciu,“ hovorí Pavlousková. Nižšie predaja po minulé roky pre tento deň Datart nepocítil, dodáva.„Keďže myslíme na našich zákazníkov, rozhodli sme sa pre Black Friday,“ hovorí Vladimír Sušil z eshopu Hej.sk. Zľavy sú podľa neho až do výšky 70 percent. Lacnejšie sa dajú kúpiť aj notebooky, mobily, ale i malé a veľké domáce spotrebiče, dodáva. V rámci Slovenska doručí Hej.sk objednaný tovar do 24 hodín, bratislavskí zákazníci si poň môžu zájsť štyri hodiny po objednaní, vysvetľuje.

Internetový predajca Alza.sk má Čierny piatok už od pondelka. Končiť bude túto nedeľu o polnoci. Zľavy dosahujú až 80 percent, vysvetľuje PR manažérka eshopu Šárka Jakoubková. „Zákazníkom ponúkame 44 tisíc kusov položiek so zľavou v celkovej hodnote vyššej ako jeden a pol milióna eur,“ hovorí.

 

Zákazníci stanujú pred predajňou Best Buy dva dni pred Black Friday v roku 2011 v americkom Pembroke Pines. Väčšina obchodov otvára v tento deň veľmi skoro, často o tretej či štvrtej hodine ráno. Niektoré obchody dokonca už vo štvrtok večer. Foto - TASR

 

Zľavové akcie sú medzi zákazníkmi veľmi obľúbené. „Predaje rastú v priemere o desiatky percent,“ hovorí. Vlaňajší Black Friday bol podľa nej veľmi úspešný – väčšina produktov bola vypredaná, niektoré počas pár minúty.

Do Čierneho piatku sa zapojí aj Tesco. „Naši zákazníci môžu nakupovať vo všetkých hypermarketoch produkty vybraných značiek v zľavách až do výšky 50 percent,“ hovorí koordinátorka komunikácie reťazca Katarína Kadašiová. V zľave je vybraná elektronika a všetky bytové doplnky značky F&F do vypredania zásob.

Zľavu 40 eur na multifokálne okuliare ponúka do konca novembra online predajca okuliarov Opti24.sk. „Ide o špecifický tovar, kde ak ešte nemáte skúsenosť s podobným objednaním okuliarov online, je dosť ťažké vybrať si tie najvhodnejšie za jeden deň, preto sme zľavy zaviedli už v stredu,“ vysvetľuje Linda Németh. Zákazníci eshopu podľa nej pribúdajú bez ohľadu na sviatky a špeciálne dni – počet zákazníkov im neklesá ani počas dňa nenakupovania.

 

Zákazníci bežia cez vchodové dvere obchodného domu Wal-Mart krátko po piatej ráno. Foto - TASR

 

Koľko nakupujeme?

Za prvý polrok tohto roka dosiahli tržby malobchodníkov na Slovensku takmer 9,2 miliardy eur. „Ak túto sumu prepočítame na jedného obyvateľa, zistíme, že každý z nás nechal za prvých šesť mesiacov tohto roka v obchodoch 1 690 eur,“ hovorí Glasová.

Najviac pritom podľa nej míňame v rôznych reťazcoch, kde na jednom mieste nakúpime takmer všetko. Takmer pätina výdavkov išla do obchodov s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkmi. Desatinu sme nechali pri tankovaní na benzínkach a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť či v internetových obchodoch, dodáva.

 

Zdroj: Analytický tím, Poštová banka

 

Pre obchodníkov je posledný štvrťrok roka najlepším obdobím, vysvetľuje Glasová, najúspešnejší je pritom práve december. „Sú za tým vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl a darčekov pod stromček,“ hovorí. Vlani tvorili tržby za posledné tri mesiace roka takmer tretinu celoročných tržieb maloobchodníkov.  

 

 

Zamestnanec v obrovskom distribučnom sklade internetového gigantu Amazon v Lebanone počas Cyber Monday teda Kybernetického pondelka, keď sa s veľkými zľavami začína predvianočný výpredaj aj v internetových obchodoch. Kybernetický pondelok pripadá vždy na prvý pondelok po sviatočnom Dni vďakyvzdania. Meno dostal v roku 2005 na podnet Národnej federácie pre maloobchod. Cieľom tohto marketingového ťahu je dosiahnuť, aby ľudia po predĺženom víkende po Dni vďakyvzdania a nakupovacom Čiernom piatku pokračovali vo výhodných nákupoch aj po návrate do práce. Foto - TASR

 

 

Dá sa to aj bez nákupov

Zuzana Mačurová, ktorá organizuje aj Zónu bez peňazí, má výber jasný – vybrala si Deň nenakupovania. „Odkedy som sa na škole dozvedela, že existuje pojem impulzívne nakupovanie a trochu som nakukla do oblasti marketingu, je mi nepríjemná predstava, že by mal niekto iný rozhodovať o tom, čo si kúpim a čo si nekúpim,“ hovorí. Priznáva, že niekedy ju láka „uloviť si niečo v super zľave“, no zvyčajne stačí krátke zamyslenie, či novú vec naozaj potrebuje. Prevažne zistí, že nie.

„Tešia ma iné veci ako hromadenie materiálna. Zážitky, výlety, príhody,“ hovorí. Hoci občas aj nakupuje – no ide o niečo, čo potrebuje a zháňa – vtedy si to pokojne kúpi v zľave či bez zľavy.

V posledných rokoch sa Zuzana aktívne venuje znižovaniu konzumu vo svojom živote. „Svoje veci používam obrazne sto rokov – až kým sa nerozpadnú,“ hovorí. Veľa si vie aj požičať – hlavne jednorázovo.

Odkedy organizuje Zónu bez peňazí, tak „nakupuje“ práve tam. Pravidelne robí aj menšie zóny u seba doma. „Okrem výmeny vecí zažijeme väčšinou aj príjemný babinec, kde si vymeníme recepty a častokrát aj tipy na zelenší ekoživot,“ hovorí. Ak máte chuť vyskúšať si aké to je „nakúpiť bez peňazí, tak najbližšie Zóny bez peňazí budú práve zajtra v 47 mestách po celom Slovensku.

 

Prečítajte si aj Topíte sa v kope nepotrebných vecí a vzťahov? Skúste minimalizovať