Oznam na sociálnych sieťach Joanny Adamikovej, ktorá bola tri roky šéfkou tlačového oddelenia arcibiskupa Marka Jędraszewskiego v Krakove, mnohých zaskočil. „Pretože sme slobodné matky, prepustili nás z práce!“
Poľská cirkev prepustila mamy
Žena s 20-ročnou praxou v médiách ani nepočula, aké výhrady voči nej zamestnávateľ má, keď sa dozvedela, že celý jej 5-členný tím od októbra prichádza o prácu a arcidiecéza zriadi nový útvar. Neskôr arcibiskup rozhodnutie zmenil a v práci si ponechal dve dámy. „Zvyšné dve pracovníčky, ktoré so svojimi manželmi v súkromnom živote vytvárajú katolícke rodiny, zostávajú na tlačovom oddelení krakovskej arcidiecézy,“ znelo v oficiálnom vyhlásení.
O prácu tak prichádzajú tri ženy. Jedna z nich nemá ani manžela ani deti, dve ďalšie, čiže Joanna Adamiková a jej kolegyňa Kasia Katarzyńska, samé vychovávajú adoptívne deti. Dámy sa rozhodli, že budú žiť bez manželov a že si deti adoptujú. Obe sú veriace. „Máme tomu rozumieť tak, že pre veriace a matky navštevujúce cirkev, ktoré samé vychovávajú deti, aj adoptívne, tak pre nich niet v katolíckej cirkvi miesto? Kde je také odporúčanie v Biblii alebo v katechizme?“ kládla na sociálnych sieťach otázky Adamiková a uvažovala, či prepustenie z práce je trestom za to, že sa nevydala. Žena napísala aj to, že pred časom ju a jej kolegyňu arcibiskup navštívil doma a zoznámil sa s deťmi. „Deti ho zbožňovali a od štvrtka tomu nemôžu uveriť, že ich milovaný kňaz ich opustil,“ písala Adamiková. „Nájde sa múdry kňaz, ktorý by mi to vedel vysvetliť?“ pýtala sa a na záver statusu ešte doplnila: „Smieme ísť na nedeľnú omšu, alebo si najprv musíme nájsť manželov?“.
Katolícka cirkev nahnevala Poľsko
Minulotýždňová informácia zaskočila celé Poľsko. Vyvolala búrlivé diskusie a otázky, akým právom na základe súkromného života hodnotí zamestnávateľ svojich zamestnancov. Áno, zamestnávateľ, pretože arcidiecéza je podľa práva zamestnávateľom a je vnímaná ako súkromná firma. Na problém si ma posvietiť ombudsman. Na internete to vrie a diskutéri katolícku cirkev obviňujú z neľudského prístupu k ženám a ich deťom. Pridal sa aj bývalý minister zahraničia Radosław Sikorski, ktorý sarkasticky položil otázku: „Kto vie, čo by sa stalo, keby sa tesár Jozef neujal tehotnej, slobodnej ženy,” čím myslel pannu Máriu a Jozefa.
Satiristický internetový portál Asz dziennik šiel ešte o krok ďalej a vykonštruoval skutočnosť, v ktorej si všetci kňazi a rehoľné sestry po minulotýždňovej argumentácii arcibiskupa Jędraszewského vzali jeho odporúčania k srdcu a keďže nie sú v manželských vzťahoch - odchádzajú z práce. Takto satirický plátok vykresľuje víziu, ako sa rozpadáva viac ako dve tisíc rokov fungujúca „korporácia“.
Tento týždeň arcidiecéza kontroverzné vysvetlenie, prečo tri dámy prepúšťa, stiahla. Skutočnosť však zostáva nezmenená - ženy s adoptívnymi deťmi prišli o prácu.
Ako v tomto kontexte vnímať všetky slová o zachraňovaní životov - narodených, či nenarodených? O pomáhaní druhému človeku? Je ťažké bojovať so sklamaním, keď sprostredkovatelia medzi veriacimi a Bohom, prekračujú hranice. A nie prvýkrát.