Začiatkom novembra sme si pripomenuli tragickú udalosť, ktorá pred piatimi rokmi pripravila štrnásť miliónov ľudí o strechu nad hlavou, živobytie i holé životy. Super-tajfún Haiyan v centrálnej časti Filipín usmrtil vyše šesťtisíc žien, mužov a detí. Zároveň zničil až 90 percent budov, vrátane zdravotníckych zariadení, čo vyvolalo humanitárnu krízu.
Organizácia (ADRA Slovensko), v ktorej momentálne pôsobím, bola ako jedna z prvých humanitárnych a rozvojových organizácií na mieste – pripravená pomôcť pri poskytovaní základných potrieb obyvateľstvu, zmierňovaní ľudského utrpenia a obnove krajiny, ale tiež pri vzdelávaní miestnych ľudí. Napríklad rybárov, aby nabudúce pri podobnej udalosti boli o čosi viac pripravení.
Pamätáte si ešte, ako sa k vám dostali prvé správy o tejto prírodnej katastrofe na Filipínach? Ako sa spustila novinárska súťaž medzi reportérmi, ktorí uverejňovali neoverené údaje o škodách a emocionálne vypäté výpovede rodín, ktoré prišli o príbuzných? Nájsť vyvážený spôsob, ako o udalosti informovať tak, aby to bolo stále v rovine novinárskej etiky, ľudskej dôstojnosti, ale zároveň tak, aby neziskovky získali v čo najkratšom čase dostatok peňazí na začiatok záchrannej operácie, nie je ľahké. Príbehy ľudského nešťastia zarábajú lepšie a lákajú viac čitateľskej pozornosti a následnej štedrosti, ako správy o pozitívnych výsledkoch z terénu. Práve tento predpoklad sme chceli overiť analýzou na mojej alma mater: Katedre rozvojových a environmentálnych štúdií Univerzity Palackého.
V danom výskume, skúmajúcom vplyv mediálneho pokrývania prírodných či spoločenských katastrof na myslenie a konanie ľudí, nás zaujímalo – kedy a prečo prispievame na charitu a zbierky pomoci. Niektorých obmäkčí načasovanie. Keď sa napríklad blížia sviatky Vianoc, spojené s pocitom spolupatričnosti a tradíciou obdarovávania, sme ochotní prispieť núdznym na jedlo či teplé oblečenie viac. SOS zbierky na pomoc obetiam po následkoch tajfúnu Haiyan bežali práve v predvianočnom čase. Možnosť daňových úľav či kvalitné technológie, uľahčujúce online darcovstvo, môžu tiež posmeliť k štedrosti. No a nemožno v súčasnosti zabúdať ani na spomínané mediálne spracovanie katastrofy a jeho následné zdieľanie na sociálnych sieťach – názorovými vodcami či tzv. „influencermi“, poprípade našimi kolegami či blízkymi. Keď prispejú na dobrú vec oni, máme tiež tendenciu urobiť to isté.
Prečítajte si
Médiá majú nesporne veľkú kapacitu povzbudiť verejnosť k tomu, aby podala pomocnú ruku a prispela finančne na rôzne verejné SOS zbierky pomoci obetiam podobnej katastrofy. Prvé dni po zemetrasení, tajfúne, povodniach či požiaroch (o hladomore ani nehovoriac) pôsobia na ľudské myslenie a konanie najsilnejšie. Výsledky analýzy nám však ukázali prekvapivý zvrat.
Čím viac emocionálne nabitých a citovo vydierajúcich správ z kategórie tzv. „marketingu chudoby“ na vás vychŕlia, tým viac ste náchylní prispieť. Okamžite, zo súcitu a jednorázovo, pričom väčšina darcov sa už ďalej nezaujíma, kam ich peniaze poputujú a ako presne budú použité. A naopak, keď sa o kríze informuje zodpovedne a objektíve, teda bez stereotypov a neetických detailov z miesta katastrofy, ľudia sú ochotní prispieť dobrovoľne, častejšie, resp. pravidelne – na dlhodobú, strategickú pomoc pri obnove krajiny. Zároveň ich zaujíma osud tých, ktorým sa za ich peniaze pomáha. Potvrdili to i ďalšie výskumy, napríklad z Veľkej Británie, kde sa z dlhodobého hľadiska metódy marketingu chudoby a senzáciechtivé pokrývanie témy neodrážalo v darcovstve, tak ako sa očakávalo.
Oplatí sa teda ukazovať podoby transparentnej práce humanitárnych mimovládok v teréne a pozitívne príbehy prijímateľov pomoci. Čitateľov a čitateľky netreba podceňovať. Tí vedia na SOS výzvu reagovať aj bez citového vydierania. Uvidíme, ako to dopadne dnes, v rámci globálnej charitatívnej kampane #GivingTuesday, keď i Slováci a Slovenky budú môcť robiť dobré skutky a byť o niečo viac štedrí. Podporiť zmysluplný projekt vybranej mimovládky, ktorý je vám témou blízky, môžete i vy. Pritom netreba čakať na nejaký impulz v podobe spoločenského konfliktu či prírodnej katastrofy. Prispejete tak k prevencii a riešenia koreňov problému, nie iba k haseniu jeho neskorších negatívnych následkov.