Stala sa symbolom elegancie, ale aj inovácií bez ohľadu na to, či žila v socializme alebo začala podnikať po páde komunizmu. Prvá dáma československej a českej kozmetiky Olga Knoblochová zomrela na Štedrý deň – 24.12.2023 vo veku 90 rokov.
„Jej neuveriteľný príbeh a kariéra, ktorá vyvrcholila vytvorením revolučného krycieho make-upu, zanechali významnú stopu vo svete kozmetiky a znamenali zrod niečoho veľkého v čase totality, keď bol úspech žien alebo podnikateľských zámerov v podstate nemožný,“ napísala rodina v tlačovej správe.
Zomrela legendárna Olga Knoblochová
Olga Knoblochová sa narodila 26. apríla 1933 v Prostějove. Jej otec bol slávny letecký akrobat Jaroslav Kamarýt, ktorý učil aj mnoho československých pilotov v radoch RAF. Olga bola nadané dieťa, ako malá hrala na klavíri, venovala sa krasokorčuľovaniu, tenisu aj atletike.
Vyštudovala zdravotnú školu v Českých Budějoviciach. Ako napísal český časopis Vogue, pracovala v Československej sporiteľni, odkiaľ odišla do predajne Dielo, ktorá spadala pod Československý zväz výtvarných umelcov. Práve odtiaľto odišla do Prahy a začala svoju kariéru v kozmetike, ktorá ju nakoniec preslávila.
Stála pri zrode nápadu ako vyrobiť krycí krém na bežné použitie hlavne pre ľudí, ktorí trpeli kožnými ochoreniami – ako akné, jazvy, pehy, pigmentové skvrny alebo aj naevus flammeus, tzv. oheň. Bolo to v roku 1966 a myšlenka dala dokopy dermatológov z vtedajšieho Ústavu lekárskej kosmetiky v Prahe a odborníkov na filmový make-up, ktorí začali pracovať vo filmových barrandovských ateliéroch.
„Obrátili sme sa na pána inžiniera Boublíka, ktorý bol v tom čase vedúcim laboratória pre vývoj a výrobu filmových líčidiel vo Filmovom štúdiu Barrandov. Naozaj sa pustil do výskumu a po mnohých skúškach a testoch vznikol klinicky testovaný, vysoko krycí Dermacol Make-up Cover v desiatich farebných odtieňoch,“ spomína si Olga Knoglochová.
Dermacol predviedla vo Vysokých Tatrách
Olga Knoblochová sa stala prvou československou vizážistkou, ktorá začala v Ústave lekárskej kosmetiky v Prahe pracovať v roku 1958. Prvý krycí krém predviedla Olga Knoblochová na dermatologickom kongrese vo Vysokých Tatrách. Naniesla ho na tvár študentke medicíny, ktorá mala kožné problémy a neustále začervenanú pokožku.
„Keď som jej pleť prekryla a podala zrkadlo, od šťastia sa rozplakala,“ opisuje vznik značky na firemnom webe Olga Knoblochová. Písal sa rok 1967. V Československu sa zrodil Make-up Cover, jeden z prvých make-upov na svete.
V roku 1968 sa dostal až do Hollywoodu, ktorý si kúpil licenciu na výnimočný produkt. Na rozdiel od produktov Pan Stick od Maxa Factora, ktoré sa v hollywoodskych štúdiách používali, mal Dermacol Cover Up lepšie krycie schopnosti, odolával vode i potu, dalo sa s ním pracovať na tvári aj kdekoľvek na tele, a predovšetkým neskutočne držal.
Olga Knoblochová preto veľa cestovala, školila, propagovala produkt v Československu aj vo svete.
Olga Knoblochová (vpravo) a súčasná šéfka Dermacolu Věra Komárová (vľavo) na oslavách 50. výročia značky Dermacol. Foto - facebook VK
Aj po viac ako 50 rokoch je najpredávanejším produktom značky Dermacol práve Make-up Cover.
“Je to stále ten istý make-up cover, ktorý vznikol ako jeden z prvých krycích make-upov v Európe aj vo svete v 60. rokoch. Aj dnes sa s ním vymedzujeme od konkurencie. Je to neskutočné kvalitný výrobok, hypoalergénny, extrémne krycí. Môže sa použiť na akékoľvek farebné či iné nedostatky na pleti a jazvy. Dokáže sa s ním prekryť tetovanie. Je za skvelú cenu oproti konkurencii – dnes stojí okolo 12 až 16 eur. Predali sme ho dvakrát tri milióny a dnes sme niekde okolo milióna kusov, pretože to po covide spadlo, ale z iného druhu sa nám nikdy nepodarilo predať 3 milióny kusov,” povedala pre Ženy v meste Věra Komárová, druhá kľúčová žena firmy Dermacol, ktorá kúpila Dermacol s manželom v roku 2002.
Knoblochová po revolúcii začala podnikať
Po roku 1989 začala Olga Knoblochová podnikať. Otvorila Inštitút profesionálnej kozmetiky, kde sa školili budúce kozmetičky. Existoval dokonca poradovník, tak veľký bol záujem o vzdelanie od Knoblochovej. Stála aj pri zrode Únie kozmetičiek, napísala niekoľko odborných kníh.
„Nech som po novembri 1989 robila čokoľvek, nikdy som neopustila svoju milovanú značku Dermacol. Boli chvíle, kedy som sa o ňu bála, pretože ani jej sa nevyhli otrasy doby. Ale kvalita sa vždy presadí, o tom niet pochýb," povedala podľa Voque.
Bola poradným hlasom v čase, keď značku kúpili manželia Komárovci.
„Pani Knoblochová vždy hovorila, že sa ráno najprv máme nalíčiť, pekne učesať a obliecť, hoci sama pred sebou pestovaná a cítiť sa dobre. A až potom zobudiť manžela a deti, aby si nemysleli, že žijú doma s gazdinkou. A to je podľa mňa večná pravda, keď sa sama cítite krásna, pôvabná a pěstovaná, tak vás takto vidí aj okolie. Myslím, že tá najdôležitejšia vec je, vážiť si samú seba,“ povedala o Olge Knoblochovej Věra Komárová.
Pohreb nechcela
Olga Knoblochová bola považovaná za symbol elegancie, ale aj inovácií. „Nepriazni osudu vždy nastavila tú lepšiu tvár,“ uviedol jej vnuk Matyáš Hančl. Bola dvakrát vydatá, mala tri deti a niekoľko vnúčat. Desať rokov bol jej partnerom známy cestovateľ Jiří Hanzelka.
Olga Knoblochová žila originálne a aj svoj odchod zo sveta naplánovala podľa toho. Nechcela, aby sa konal pohrebný obrad. „Ak budete chcieť prejaviť účasť, vykonajte pre seba alebo svoje okolie niečo pekné a urobte tak aspoň na chvíľu svet krajším a lepším miestom, tak ako sa o to snažila celý život Olga Knoblochová,“ dodal vnuk.