BRATISLAVA. Raz za dva týždne sa stretnú v kancelárii na prízemí novostavby na námestí v Záhorskej Bystrici. Pri káve a čaji tam sedí malá skupinka žien: ekonómka, dve mamy, ktoré sa rozhodujú, čo robiť po návrate z rodičovskej, dula i mladá žena na vozíčku ako administratívna sila.

Vymýšľajú, aké projekty by spustili, ako by začali podnikať vo svojom okolí, že na to budú potrebovať investorov, kontakty s miestnou samosprávou, niekoho známeho, kto by im nápady pomohol zviditeľniť pred médiami. Kancelária, kde sedia a radia sa, patrí Centru komunitného podnikania.

 

Ilustračné foto - www.zelenazenam.sk

 

Kvóty zdola

„Stále sa hovorí o kvótach pre ženy v politike, aby ich zastúpenie bolo 40-percentné. My chceme, aby sa počet podnikateliek na Slovensku dostal na 40 percent, ale podporujeme tú zmenu zdola,“ hovorí Klaudia Valušková, úspešná podnikateľka a dlhoročná majiteľka firmy Auto Valušek. Minulý rok predala posledný zo svojich autosalónov. Po 22 rokoch podnikania v mužskom odvetví ich mala sedem a živila asi 200 zamestnancov v niekoľkých regiónoch Slovenska.

Teraz chce Klaudia Valušková pomôcť ženám, aby sa dali na podnikanie a zmenili oficiálne štatistiky, ktoré hovoria, že na Slovensku podniká len 30 percent žien.

Klaudia Valušková je čestnou členkou združenia Zelená ženám, ktoré chce podporiť komunitné podnikanie žien na miestnej, regionálnej i celoštátnej úrovni.

„Komunitné podnikanie znamená byť úspešní v regióne. Ak budete robiť dobré torty, ľudia vo vašom okolí vás začnú odporúčať druhým a začnete prosperovať. Keď ste dobre etablovaný doma, dostanete sa ďalej. Ak budete naopak robiť zlé torty alebo nebudete platiť, stratíte dobré meno vo vašom najbližšom okolí. Dôležitá je etika v podnikaní a kvalita v regióne,“  hovorí Klaudia Valušková.

Do podnikania sa Klaudia Valušková snaží zapojiť zdravé i handicapované ženy. Na požiadvky firmy vytvorila niekoľko chránených dielní, za čo získala v roku 2013 v Bruseli Európsku cenu za podnikanie. „Za 20 rokov v tejto oblasti ju v zahraničí nezískal žiaden muž,“ pripomína.  

 

Klaudia Valušková pri otvorení centra.

 

Konferencia pre podnikateľky

Po niekoľkých sedeniach v kancelárii v Záhorskej Bystrici je jeden z projektov na svete. V októbri chcú ženy zorganizovať konferenciu pre 300 účastníkov s názvom Inšpiruj sa a zarábaj. Prednášky a vystúpenia úspešných podnikateľov majú nerozhodnutým ženám či mladým podnikateľom pomôcť zistiť, v čom by vedeli úspešne podnikať.

Väčšina žien pri stole v kancelárii v Záhorskej Bystrici skúsenosti s vlastným podnikaním nemá. Majú len chuť a odvahu fungovať inak ako doteraz. Preto pri stole sedí Klaudia Valušková, ktorá rozbehla stovky projektov, má kontakty i prepojenie na investorov.

Tím žien zase vedie Monika Baldovič, spoluzakladateľka združenia Zelená ženám, ktorá bude mať konferenciu na starosti. „Potrebujeme vybaviť sálu, získať investorov a osloviť zaujímavých podnikateľov,“ hovorí Monika Baldovič ženám, ktoré si rozdeľujú úlohy. 

 

Rozhodnutie odísť

Monika Baldovič urobila svoje kľúčové rozhodnutie pred viac dvoma rokmi, keď odišla zo zamestnania. Dovtedy pôsobila v reklame a marketingu, pracovala v reklamnej agentúre a neskôr vo farmaceutickom priemysle ako brand a sales manažér. Ako produktová manažérka dokonca uviedla na Slovensko VIAGRU a jej marketingu sa venovala takmer šesť rokov.

 „Dnes sa venujem medzinárodným investíciám a možnostiam zabezpečenia  životu z renty. Som investičný a majetkový poradca a svoje rozhodnutie neľutujem,“ vysvetľuje žena, ktorá sa stala finalistkou súťaže Dobrý podnikateľ 2014 a na konferencii sama so svojím úspešným príbehom vystúpi.

„Chceme v jeden deň ukázať viacero podnikateľských príležitostí, či už vo forme prednášok alebo výstavných prezentácií. Bude to možnosť stretnúť sa s úspešnými podnikateľmi a podnikateľkami, získať informácie o tom ako začať podnikať, nechať sa inšpirovať a viesť skúsenými,“ hovorí Monika Baldovič o zmysle konferencie. „Prečo by len muži mali byť úspešní, aj my ženy chceme byť úspešné,“ dodáva s úsmevom.

 

 

Podnikanie na vidieku 

Októbrová konferencia nebude len bratislavskou záležitosťou. Zapojí sa aj vidiecka organizácia VOKA, s ktorou spolupracujú pri podpore žien v podnikaní. VOKA podporuje komunitné podnikanie na vidieku, zvlášť sa venuje ženám. „Spolu s americkým veľvyslanectvom na Slovensku sme rozbehli celoslovenský mentoring pre ženy podnikateľky z celého Slovenska, spravujeme mikropôžičkový program pre malých podnikateľov a podporili sme a iniciovali založenie piatich materských integrovaných centier na vidieku,“ hovorí nám šéfka združenia Emília Jányová Lopušníková. 

Valušková sa presadila v mužskom odvetví, ženy ako podnikateľky chváli. Ako majiteľka firmy Auto Valušek zažila tisíce neplatičov, ale ženy nie. „Muži začnú podnikať a hneď si kúpia Audi 8, ale žena, keď si vezme úver, rozmýšľa inak. Neriskuje,“ hovorí Valušková.

„Ženy sú veľmi vzdelané, ambiciózne, cieľavedomé, inteligentné a citovo založené. Negatívna vlastnosť je, že sa dokážeme pohašteriť aj pre nezmysel. Nevieme pristupovať k veciam s nadhľadom a často neoddeľujeme biznis od osobných vzťahov,“ hovorí.

 

 

Ženy potrebuje ekonomika

Ekonomickí experti vo svete opakujú, že viac žien ekonomike krajín prospieva. „Dosiahnuť rovnosť pohlavia je nutné z ekonomických dôvodov. Len tie ekonomiky, ktoré využívajú všetky talenty, budú konkurencieschopné a budú prosperovať,“  povedal nedávno pre médiá zakladateľ a výkonný predseda Svetového ekonomického fóra Klaus Schwab. Fórum robí každý rok správu Global Gender Gap o rovnosti pohlaví. Za rok 2014 bolo Slovensko v rovnosti príležitostí na 90. mieste.

Aj to sa snaží združenie Zelená ženám v Záhorskej Bystrici zmeniť.