Máme na trhu nový mesačník a jeho šéfredaktorka v ňom hovorí o poctivej ženskej žurnalistike, ktorú treba vrátiť na mediálny trh. Hoci v prvom čísle lifestylový časopis zatiaľ veľa iného a poctivého novinárskeho obsahu nepriniesol, hovoriť o ženskej žurnalistike treba. S tým sme napokon zakladali tento web.
Aj v novinárskej profesii platí, že na vysokých školách stretnete viac študentiek, ale pracovať v médiách ostávajú hlavne muži. To určuje výber i spracovanie tém. Ženy vo väčšine obsadzujú lifestylové časopisy či prílohy, témy ako zdravotníctvo a školstvo.
V médiách rozhoduje stále málo žien. Nič na tom nemení ani fakt, že britský The Guardian bude po 194 rokoch viesť žena a na Slovensku máme rekordný počet šéfredaktoriek v mienkotvorných i bulvárnych denníkoch.
K oceneniu majú novinárky ďalej ako novinári. Medzi viac ako 40 nominovanými v tohtoročnej Novinárskej cene bolo osem novinárok. Cenu, hoci v dvoch kategóriách, získala jediná - Barbora Demešová z Markízy za investigatívnu žurnalistiku i Cenu Zastavme korupciu.
Ženská žurnalistika nemá fungovať osve a nemá deliť novinárčinu na mužskú a ženskú. Novinárčina by však mala ako prvá reagovať na nové postavenie žien a ísť príkladom v boji so spoločenskými stereotypmi. Začať má sama od seba a dať ženám vplyvnejšie postavenie v médiách, aby mohli viac ovplyvňovať obsah a jeho spracovanie.
Potom sa bude viac hovoriť o rodových stereotypoch, ktoré treba prekonávať v celej spoločnosti. Zvykneme si nepísať o ženách len ako o matkách a nežnejšom, slabšom pohlaví, ktoré treba ochraňovať, ale oslovovať ich ako expertky, podnikateľky, političky či analytičky.
Platí to aj pre ženské časopisy, ktoré síce ženy ovládajú, ale stereotypy výberom tém podporujú tiež, keď dookola riešia ako majú byť ženy krajšie, chudšie a zdravšie.
Meniť zabehnuté veci nie je ľahké. Už to, že začneme hovoriť o ženskej žurnalistike a vplyve žien v médiách je veľká zmena.
A spomínala som, že onedlho bude na Slovensku prvý lesbický magazín?
Prečítajte si ja Loptička, čo je viac ako fiftín