Novinár Arpád Soltész hovorí, že jeho román neobsahuje ani jednu pravdivú vetu. Platí to aj pre film? Ako veľmi ste sa nechali inšpirovať skutočnými postavami z politiky, z podsvetia pri nakrúcaní filmu?
“Film vznikol na motívy Arpádovej knihy. V zobrazovaní predkamerovej reality ma inšpirovali pravdepodobne rovnaké podnety, aké inšpirovali Arpáda pri písaní.”
Ktoré to presne boli? Ktorý motív alebo postava z knihy Vás oslovili najviac?
“Ťažko sa mi o tom hovorí, nerada vykladám vlastné filmy a knihy. Ak by ste sa ma pýtali na môj ostatný román Jánošík, asi by som vám priamo odvetila, že ma zaujala legenda o zbojníkovi, ktorý v tej podobe, ako ju poznáme, nikdy nejestvoval. V skutočnosti bol Jánošík gauner, zločinec, ktorý bol legitímne odsúdený a potrestaný. Mnohé postavy vo filme Sviňa sú tiež inšpirované gaunermi a pochybnými persónami. Každá postava tromi i štyrmi rôznymi.”
Mariana Čengel Solčanská s hercom Mariánom Vajdom, ktorá sa predstaví v hlavnej úlohe filmu Sviňa. Foto - archív MCS
Film je unikátny tým, že reflektuje dobu, ktorá je tu a teraz, čas, ktorý žijeme a neohliada sa na ňu s odstupom niekoľkých rokov. Aký priestor vám to ako tvorcom dalo? V čom je to náročnejšie ako tvoriť film, ktorý odráža dávnu minulosť?
“Nakrúcať film zo súčasnosti je v mnohých ohľadoch oveľa jednoduchšie, než realizovať dobový film. Historický film vnímam ako dar a odmenu. Napísať scenár a nakrútiť Sviňu bola nemilá úloha, doslova občianska povinnosť.”
Arpád Soltész venoval knihu Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej preto. že sme my všetci neboli dosť ostražití. Ako veľmi ste na nich pri nakrúcaní filmu, ktorý sa končí vraždou novinára, mysleli? Po skutočnej vražde novinára je to určite citlivá téma.
“Každý deň a v niektoré dni ustavične.”
Réžiu a scenár stále ešte spájame hlavne s mužskými tvorcami, mení sa podľa Vás táto profesia? Pribúda viac žien?
“Žiaľ, nepribúda.”
Prečo? V čom vidíte najväčší problém?
“To povolanie je mentálne a fyzicky vyčerpávajúce, je to cirkusantský spôsob života a pracujete na diele s neistým výsledkom. O finančnom ohodnotení radšej pomlčím. Väčšina žien sa rozhodne obetovať život zmysluplnejším aktivitám, ktoré neruinujú vzťahy a psychické zdravie.”
Ako je to so ženskými témami a ženskými postavami vo filmoch? Vo filme Sviňa zmizne závislá tínedžerka z resocializačného centra, ktorá chce o nútenom sexe a drogách povedať polícii, ale pošlú ju preč. A tak vyhľadá novinára...
“Podľa mňa sú príbehy o ženách vrstevnatejšie a bohatšie. Ale nemusím mať pravdu, hovorím o svojich preferenciách. Aj pre mužov – tvorcov sa v čím ďalej väčšej miere stávajú príbehy žien nosnou témou. Je ich stále viac a viac.”
Kameraman Ivan Finta, režisérka Mariana Čengel Solčanská a režisér Rudolf Biermann. Foto - Łukasz Wojciechowski
Keď ste pred dvoma rokmi oživila vraždu Roberta Remiáša vo filme Únos, malo to tak nečakaný ohlas, že sme zažili demonštrácie a zrušenie Mečiarových amnestií. Mohol by film Sviňa podobne niečo zásadné zmeniť?
“Sviňa nevznikla, aby zmenila politiku, ale aby zasiahla srdcia ľudí. Chcela som tým filmom povedať, že by sme nemali klamať, kradnúť a vraždiť a že sme osobne zodpovední za to, komu a ako dovolíme vládnuť našej krajine.”
Film však diváci a diváčky uvidia v rovnakom mesiaci, ako budú parlamentné voľby. Môže alebo malo by ich to ovplyvniť?
“Ak sa predstavitelia vládnej moci správajú zločinne, nastavujú normu správania sa pre všetkých ostatných. Potom vzniká nebezpečenstvo, že aj celá spoločnosť bude definovaná ako zločinná. Ak nejakí občania v demokratických voľbách nechajú vládnuť fašistov, stanú sa súčasťou fašistickej krajiny. Krajiny hlupákov, rasistov, necitlivých a surových ignorantov.”