S Jankou sa náhodou stretávame pred centrálou Progresívneho Slovenska. Tento rok končí medzinárodné vzťahy, cez leto začala stážovať pre nové mimoparlamentné politické hnutie a tak sa dostala do tímu prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej. Pomáhala zbierať podpisy. Väčšinou sa stretávala s pozitívnymi ohlasmi od ľudí, ale niektoré ju zaskočili.

„Stalo sa, že okoloidúci kričali, načo kandiduje. Že sa má vrátiť do kuchyne, kam žena patrí,“ vysvetľuje Janka, ktorá nad takýmito rečami mávla rukou. Odkedy je však v kampani, viac si uvedomuje nerovné nazeranie na muža i ženu.

 

Veronika Gulášová, kampaňová manažérka (prvá zľava), Petra Stoláriková a Martin Burgr.  Foto - Miroslava Spodniaková

 

Zuzana Čaputová sa má vrátiť do kuchyne 

V zasadačke centrály spoznávam najužší tím prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej. Veroniku Gulášovú, kampaňovú manažérku, ktorá je jednou zo zakladajúcich členov a členiek Progresívneho Slovenska, Petra Stoláriková, jej pravú ruku a Martina Burgra, kotrý má na starosti obsah kampane a komunikáciu s médiami. Okrem nich sú v tíme ďalší traja externisti a niekoľko stážistov a stážistiek.

Trio potvrdzuje Jankinu skúsenosť. Registrujú občas komentáre na facebooku o tom, že by sa Zuzana Čaputová mala vrátiť do kuchyne “ hovorí Martin Burgr. Dodáva, že sa v krajine veľa zmenilo odvtedy, čo kandidovala Iveta Radičová. Neuspela, čo možno bola trochu facka, ale naštartovala cestu pre ženské kandidátky.

Konverzáciu preruší psí štekot z vedľajšej miestnosti. „To sú ďalší členovia partie, František a Egon“, s úsmevom objasňuje Martin. Nastala zaujímavá situácia, všetci traja, teda najužší tím, bývajú vedľa seba. „Ráno sa stretneme na Dulovom námestí, prioritné veci, čo treba riešiť si povieme už počas prechádzky do kancelárie a vyvenčíme pri tom psov,“ vysvetľuje Martin, ktorý psy berie do práce, kde nikomu štekot neprekáža.

 

Volebný tím Zuzany Čaputovej aj s dvoma psami.   Foto - Miroslava Spodniaková 

 

Čaputová je nová tvár

Kým do kancelárie dorazí kandidátka Zuzana Čaputová, pýtam sa ich, ako cielia komunikáciu. Vysvetľujú mi, že v prvom rade sa snažili plošne odkomunikovať Zuzaninu kandidatúru. Časť ľudí si právničku spája s Pezinskou skládkou, ale drvivá väčšina nevedela, kto Zuzana Čaputová je.

„Ide o bežný problém nových tvárí. Rovnako to bolo s Matúšom Vallom,“ hovorí Martin, ktorý na kampani súčasného bratislavského primátora pracoval. Poznateľnosť sa snažili vybudovať aj videom s pánom, pripomínajúcim Mariána Kočnera. Teraz zviditeľňovaniu pomáhajú rozhovory a diskusie. „Zuzana momentálne oslovuje skôr mladších voličov, ktorí sú v mestách, ale naša snaha je ísť aj mimo. V druhom kole potrebuje polovicu Slovenska, takže sa nedá spoľahnúť na úzku časť,“ dodáva Martin Burgr.

 

Zuzana Čaputová. Foto - Miroslava Spodniaková

 

Ako na ženskosť

Prvé, čo ma zaujíma je to, ako sa popasovali s tým, že Zuzana Čaputová je ženská kandidátka. „Keď to vyhráme, bude to napriek tomu, že je žena. Nie vďaka tomu, že je žena,“ tvrdí Veronika Gulášová, ktorá je aj členkou ženskej platformy Progresívneho Slovenska. Podľa jej slov je veľmi ťažké odkomunikovať ženskosť korektnou formou tak, aby to ľudia nevnímali, že má Zuzana vyhrať len preto, že je žena. Preto sa rozhodli nekomunikovať pohlavie, ale dôraz kladú na to, aká je to kvalitná kandidátka a aké danosti a vlastnosti má.

Cíti to tak aj sama Čaputová, ktorá si nemyslí, že pohlavie má byť rozhodujúcim kritériom. „Myslím si, že by to mala byť kvalita kandidáta, a to odborná aj ľudská. To, že som žena môže byť pozitívny príspevok v prevahe mužov vo vrcholovej politike,“ vraví Zuzana Čaputová, podľa ktorej sú diverzita a rôznosť prístupov pozitívnymi a ozdravnými elementami. Aj v politike.

 

 

 

Úsmev, prosím!

Napriek vecnému postoju narážajú na stereotypy. Všimli si, že pri mužoch nikto nepolemizuje, ako majú vyčesané vlasy, ako sú nalíčení, či sa na seba podobajú na fotke z billboardov. Sú ľudia, ktorí vravia, že žena musí byť usmievavá, aby zaujala mužov. Aj Zuzanin úsmev sa stal témou. Komentáre pod fotkami či videami obsahovali rady o tom, že by sa mala viacej usmievať.

„Je to nekonečná téma,“ s úsmevom si povzdychne Martin. Vysvetľuje, že prvý billboard bol reakciou na protesty Za slušné Slovensko. Tam sa nehodilo, aby sa usmievala. Fotografia, kde za Zuzanou stál dav ľudí, mala komunikovať niečo iné. Zuzana tieto rady nerieši a jej tím trval na tom, nech zostane sama sebou. „Keď sa na nejakej fotke usmiala, dali sme ju jednoducho von. Ešte sme si z toho robili srandu, že pozrite, teraz sa usmieva, čo na to hovoríte?,“ dodáva Martin.

 

Volebný tím Zuzany Čaputovej. Foto - Miroslava Spodniaková 

 

Ženské témy

Advokátka Zuzana Čaputová doteraz v profesií nemala problém s tým, že je žena. Ako právnička sa nenachádzala v hierarchickej štruktúre, kde by musela o miesto bojovať. Na začiatku kariéry sa stretla s tým, že ju pred pojednávaním nebrali vážne, no to vraj skôr súviselo s vekom ako s tým, že je žena.

Problém rodovej rovnosti je však na Slovensku veľký. Štatistiky upozorňujú, že ženy sú často znevýhodňované, dostávajú o takmer 20 percent nižšie mzdy ako muži na rovnakých pozíciách. Do parlamentu bolo v roku 2016 v posledných parlamentných voľbách zvolených 29 žien, na Slovensku podniká menej ako 30 percent žien. Dalo by sa očakávať, že ako ženská kandidátka bude Zuzana Čaputová otvárať práve tieto témy. Ženské témy však nie sú jej agendou.  

V kandidátkinom tíme sú presvedčení, že emancipácii žien v politike nemusí nutne pomôcť to, že bude ako žena otvárať ženské témy. Naopak, má dokázať, že to žena dokáže. Tak, že si získa podporu širšej masy a práve preto si ľudia povedia, že je rovnako schopná ako iní kandidáti.

„To, čo robím a hovorím musí byť autentické. Inak by som hrala hry a to nechcem. Úzko to súvisí s mojou osobnou skúsenosťou a teda, že som sa s diskrimináciou alebo nedostatkom príležitostí na sebauplatnenie nestretla,“ objasňuje Zuzana Čaputová, prečo nasilu nekomunikuje témy týkajúce sa nerovnosti žien.

 

Zuzana Čaputová. Foto - Miroslava Spodniaková 

 

Mama dvoch dcér

Keď hovoríme o ženskosti, najviac ju cíti ako mama dvoch dcér. To sa prejaví aj pri otázke, či je potrebné sprísniť interrupcie ako sa o to niektorí poslanci usilujú. Ako mama by také rozhodnutie neurobila, dcéry považuje za to najkrajšie, čo má. Ako liberálka však chce, aby si o tom ženy rozhodli samé.   

Na povinné kvóty pre ženy v politike netlačí. Najprv by bola za to, aby sa odstránili akékoľvek bariéry, ktoré ženám bránia v sebarealizácií, aby neboli nijakým spôsobom diskriminované, ak majú chuť sa venovať politickému a verejnému životu. Inak by to podľa nej mohlo byť kontraproduktívne. „Sústredila by som sa na odstránenie prekážok, ktoré ženám bránia realizovať sa tam, kde to chcú. A aby mali dostatok motivácie a inšpirácie do verejného priestoru vstúpiť.“

Zuzana Čaputová sa v minulosti venovala aj ochrane týraných detí. Slovensko sa už dlhé roky snaží o prijatie Istanbulského dohovoru, ktorý sa však stal predmetom dezinterpretácií. „Je mi ľúto, že dohovor, ktorý mal sledovať dobré a ušľachtilé ciele, pôsobí na časť populácie provokujúco. Podľa mňa by akékoľvek násilie voči komukoľvek, kto je z pozície pohlavia, zdravotného stavu či sociálnej situácie v nevýhodnej situácií, malo byť spoločenskou témou.“

 

 

Zuzana Čaputová. Foto - Miroslava Spodniaková 

 

Razantnosť vs. jemnosť

Do prezidentského paláca by chcela okrem tém ako je spravodlivosť, životné prostredie a znevýhodňovanie seniorov priniesť aj iný prístup. Preferovala by vyjednávanie, pokojnejšiu i racionálnejšiu cestu než krátkodobé a výbušné riešenia. Mnohí by takúto jemnosť a kultivovanosť mohli označiť za dôvod, prečo by nebola dobrou prezidentkou. Už sa stretla s otázkami, či bude dostatočne silná a rozhodná. „Na to mám jedinú odpoveď. Nikto z kandidátov ešte prezidentom nebol. Bude to nová rola i výzva pre každého z nás,“ rázne i s ľahkosťou odpovedá Zuzana.

Silu a odhodlanie čerpá z doterajšej životnej skúsenosti. Bola vystavená skúškam a musela ustáť mnohé dilemy a tlaky vrátane situácií, ktoré sa týkali jej osobného života či hľadania pravdy. „Poznám sa. V takýchto situáciách viem byť pragmatická a razantná až rázna. Vôbec sa to nevylučuje s tým, že v inej situácii viem byť jemná a priateľská. Pre mňa sú to dva zlučiteľné prístupy. Akurát každý je dôležitý použiť v inom čase a na inom mieste,“ obhajuje sa tým, že ako právnička absolvovala mnoho tvrdých vyjednávaní, kde zastupovala klientov.

 

 

Bude rozvod téma? 

V novembri minulého roku prišla správa, že Zuzana Čaputová sa rozviedla. Už dva roky nežila s manželom, s ktorým majú dospievajúce dcéry. Nešlo teda o prudkú zmenu, ale v rámci reputačného manažmentu si kampaňový tím povedal, že by mohlo ísť o slabé miesto, ak by sa do toho intenzívnejšie obuli média. Na otázky boli pripravení a rozhodli sa nič nezatajovať. „Skôr sme si povedali, že 50 percent párov sa podľa štatistík rozvedie. A hádam ju nebudú súdiť za situáciu, do ktorej sa dostala polovica krajiny. Možno sa práve tak viacej priblíži k ľuďom. Ona sama vraví, že má výborný vzťah s exmanželom,“ objasňuje Burgr rozhodnutie nevyhýbať sa otázkam o rozvode. Registrujú aj vyjadrenia iných kandidátov o tom, ako manželky stoja po ich boku a apelujú na kresťanské i rodinné hodnoty. Ak sa počas kampane niekto rozvedie, môže ísť o slabé miesto. A u ženy sa to vníma žiaľ citlivejšie.

„Uvidíme, ako to vystrelí. Osobne si myslím, že ľudia o tom hovoria iba vo formálnej rovine, že rozvod je negatívny, ale v zásade im je to jedno,” uzatvára Burgr.

 

Volebný tím Zuzany Čaputovej. Foto - Miroslava Spodniaková  

 

Odstúpi – neodstúpi?

Pýtam sa ich, čo momentálne hodnotia ako slabé miesto. Váhajú. Prvý prehovorí Martin. Vysvetľuje situáciu, do ktorej sa kandidátka dostala tak trochu neprávom. V novembri vyzval prezidentský kandidát Robert Mistrík tých, ktorí sa cítia ako demokratickí kandidáti, aby sa vzdali v prospech silnejšieho. To sa stalo veľmi diskutovanou témou. V slovenskej politike nie sú takéto gestá veľkorysosti bežné. Na istý čas sa výzva stala v prezidentských kampaniach témou číslo jeden.

„Prišlo to priskoro, ešte predtým, ako sme pána Mistríka mohli počuť v akejkoľvek diskusií, už si uzurpoval právo. Nie je to veľmi fér,“ hovorí Veronika Gulášová. Súhlasí aj Martin, ktorý vysvetľuje, že z hľadiska stratégie to vlastne čakali, bolo len otázkou času, kedy to nastane. „Mistrík mal v lete tisíc billboardov, bola to stratégia, ktorá ho mala dostať na prvé priečky a zvýšiť poznateľnosť, keď o ňu ešte nikto nebojoval. V politickom boji sa to obrátilo proti Zuzane Čaputovej a na istú dobu z toho spravilo tému volieb. Trio opisuje ako sú oni aj Zuzana unavení z každej otázky, kedy sa vzdá či pri koľkých percentách to má byť. „Je to vlastne slabina, pretože by si ju ľudia mohli vykresliť ako tú, ktorá sa vzdá. Pritom to tak vôbec nie je. Ona jediná na tú otázku odpovedala otvorene,“ pokračuje Martin.

Zuzana objasňuje, prečo zvolila tento prístup. Nechce, aby v prezidentskom paláci skončil kandidát, ktorý nereprezentuje demokratické hodnoty či je spojený so stranou, ktorý ma za sebou korupčné kauzy. „Neznamená to porazenecký prístup vo vzťahu k mojej kampani, ale jednoducho to považujem za zodpovedné a rozumné zohľadniť širší kontext,“ vysvetľuje a dodáva, že jej verejný prísľub stále platí. Stále chce zabojovať a využiť čas, v ktorom sa bude uchádzať o podporu voličov.

A bolo to dobré rozhodnutie. Tohtotýždňový prieskum AKO ukázal, že Čaputová sa dotiahla na Mistríka a rozdiel medzi nimi je jedno percento. Celkovo je Zuzana Čaputová tretia. Za prvým Marošom Šefčovičom a druhým Robertom Mistríkom. Štefan Harabin klesol na štvrtú priečku. Trend potvrdil aj dnešný prieskum agentúry Focus, hoci tam je rozdiel Mistrík - Čaputová tri percentá. V oboch však Čaputová preskočila Harabina.

To výrazne mení situáciu pred prvým kolom volieb, ktoré bude 16.marca.  

 

Foto - facebook Zuzany Čaputovej

 

Autentická v diskusiách 

Príležitosťou na boj o vyššie priečku sú diskusie. Tých Zuzana Čaputová absolvuje niekoľko týždenne. Očakávanou bola diskusia týždenníka Trend s päticou kandidátov, ktorí sú podľa prieskumov na prvých miestach.

Podľa Zuzany Čaputovej sa niesla v korektnom a pragmatickom duchu. „Priznávam sa, predpokladala som, že to bude iskrivejšie,“ zhovievavo hovorí. Diskusia totiž zo začiatku pripomínala zápas, v ktorom je nevýhodou dodržiavať pravidlá debaty. Silný moment preto pre mnohých nastal vtedy, keď sa kandidátka spýtala, či prestali platiť pravidlá. „Chcela som sa uistiť, či meníme pôvodné nastavenie, lebo aj to je legitímny prístup k debate. No skôr, ako by som tie pravidlá porušila, chcela som sa uistiť, či sme na ne rezignovali, alebo to bolo nedopatrením,“ vysvetľuje právnička.

Martin Burgr prikyvuje. „To ju úplne reprezentuje. Možno nehovorila tak veľa ako ostatní, ale bola presná, faktická a rázna. Nepotrebovala okolo toho milión slov a osobných útokov. Bola pokojnou silou, čo vnímali aj diváci.“

Obsahovo tím pripravuje kandidátku na každú debatu. Ich cieľom je, aby bola autentická, odpovedala otvorene na otázky, ktoré odznejú. „Považujem to za férové voči redaktorom i ľuďom, ktorí rozhovor počúvajú,“ objasňuje Zuzana.

Pre šéfku kampane Veroniku sú vždy silné momenty, keď Čaputová vyjadrí svoj názor, aj keď nie je možno konkrétny a pracovný, minimálne ľudský postoj zaujme. „Nevykrúca sa, odpovedá aj na citlivé témy, ktoré možno nie sú marketingovo populárne. No občania by mali vedieť, čo si o tom myslí.“

 

 

 

Zuzana Čaputová: Chcem byť prezidentka

Keď sa opýtate malých detí, čím by chceli byť, nenájdete veľa dievčat, ktoré by chceli byť prezidentkou. Zuzana Čaputová so smiechom spomína, že ani ona vôbec nesnívala o prezidentskom kresle. Prvým profesijným snom bolo maľovať keramiku. Na otázku, či chce byť inšpiráciou pre mladé dievčatá, odpovedá, že to nejde naplánovať. „Nejdem do toho s touto projekciou, že by som mala byť inšpiráciou. No ak sa to popri tom, čo budem robiť udeje, bude to príjemné.“ Zuzana Čaputová už pôsobí ako inšpirácia, najmä pre ženy. Rozpráva mi príbeh, ktorý sa udial nedávno. Napísala jej email mladá mama na materskej, ktorá vyštudovala právo. Chvíľu bola v praxi a stratila všetky ilúzie o právnickom povolaní. „Ten email sa končil poďakovaním za inšpiráciu a dodala, že sa teší, ako bude profesiu vykonávať znova. Sú to vďačné momenty, ktoré občas zažívam. Minule za mnou po diskusii na gymnáziu prišli mladé dievčatá, že sú namotivované venovať sa právu. Iné zase chcú ísť do politiky.“

Dodáva, že pritom často myslí na svoje dcéry. „Ak mi niečo v tejto kampani pomáha, tak to sú dve bezprostredné bytosti, pre ktoré to v istom zmysle robím. Ale, samozrejme, aj pre iných mladých ľudí a krajinu, kde žijú,” hovorí.    

 

 

Zuzana Čaputová. Foto - Miroslava Spodniaková 

 

Čaputová vyhráva prvú bitku

Čo bude úspechom pre prezidentskú kandidatúru Zuzany Čaputovej? Pragmaticky všetci odpovedajú, že volebná výhra. Úspech je pre nich aj to, že kandidátka je v prvej trojke a má reálnu šancu na druhé kolo. Zhodujú sa, že aj vedenie kampane považujú za úspech, pretože ju robia férovo, autenticky a hovoria o témach, ktoré sú hodnotovo dôležité a nie len marketingovo úspešné. Zuzana Čaputová na to odpovedá: „Cesta je cieľ a má to zmysel bez ohľadu na to, ako dopadne volebný výsledok.“

Na začiatku prezidentskej kampane bojoval jej tím s faktom, že drvivá väčšina Slovákov a Sloveniek nevedela, kto Zuzana Čaputová je. Ešte pred prvým kolom vyhrala Zuzana Čaputová prvú bitku: po prieskume AKO sa rozhodla zotrvať v prezidentskom súboji a neodstúpiť v prospech Mistríka.

“Veľmi si vážim podporu, ktorú posledné dni dostávam. Cítim ju v správach, ktoré mi ľudia píšu, ale aj v počte finančných darov, ktoré posielajú na transparentný účet. Som rada, ze najlepšiu odpoveď na otázku, či mám teraz odstúpiť alebo nie, dali ľudia,” uviedla Čaputová, keď na tlačovej besede oznamovala rozhodnutie naďalej bojovať o úrad prezidentky.

Jej tím dostáva do ďalších dní boja novú energiu. „Verím, že reprezentuje nový trend a politickú silu. Je super byť toho súčasťou,“ dodáva Petra Stoláriková.