LONDÝN, BRATISLAVA. Je to jedno z najznámejších mien v reklamnom svete. Brit Kevin Roberts, šéf reklamnej agentúry Saatchi&Saatchi, úspešne pracoval pre takých klientov ako Gillette, Procter & Gamble a Pepsi. Od 1. septembra vo funkcii končí. Za to, že ženy označil za málo ambiciózne, aby sa dostali do vyšších funkcií.  

Vplyvný post stratí po rozhovore pre portál Bussines Insider, v ktorom sa vyjadril aj k sexizmu v reklamnej brandži. Povedal v ňom, že nemá čas zaoberať sa otázkami rovnosti pohlaví. Počet žien vo vysokých funkciách v reklamnej brandži ho nezaujíma a nerobí mu starosti. „Ženy také ambície nemajú, aby sa dostali na vyššie pozície,“ povedal pre Business Insider. Ženy podľa neho nemajú „vertikálne ambície“ a v rozhodujúcich momentoch svojej kariéry sa vedúcich pozícií skôr zrieknu. „Nerobí mi to žiadne starosti, pretože sú šťastné, sú úspešné a robia dobre svoju prácu. Nemôžem hovoriť o sexuálnej diskriminácii, pretože sme s ňou nemali nikdy problém, vďaka Bohu,“ povedal.

 

Simona Bubánová.

 

Nie je to tak, hovoria slovenské riaditeľky

Ženy na čele slovenských reklamných agentúr s Robertsonovými vyjadreniami na adresu žien nesúhlasia. „Žien na pozícii Creative Director v reklamných agentúrach je podľa Business Insider iba 11,5 percenta a on to pripisuje tomu, že väčšine ženám samotným vyhovuje nebyť na leaderských pozíciách a tie ostatné na nich sú. Nejako sa neviem stotožniť s tým, že by to bola pravda,“ povedala pre Ženy v meste Maru Mitlíková, výkonná riaditeľka reklamnej agenútry Traid Advertising.

Odmieta to aj Simona Bubánová, riaditeľka reklamnej agentúry Creative Department. „Tieto vyjadrenia sa mi zdajú o to prekvapujúcejšie, že Kevin Roberts pracoval pre klienta  Procter&Gamble, ktorý má svoju hlavnú cieľovú skupinu práve ženy. Myslím si, že aj páni a dámy z predstavenstva tejto firmy dvihli obočie. Je zlé,  že takéto postoje mužov stále existujú, ale je dobré, že sa o tom veľa hovorí a agentúry Saatchi&Saatchi dokonca zvažuje, že Robertsovi zníži financie pri jeho ´dobrovoľnom´odchode z firmy,“ hovorí Bubánová.

 

Módna vlna nerovnosti

Daniel Bradáč z reklamnej spoločnosti Generations odporúča zamyslieť sa nad tým, čo Roberts povedal a prečo.  „Zviezť sa na módnej téme a vlne nerovnosti v pohlaviach a platoch je síce veľmi jednoduché a strašne populárne, ale nič nerieši. O niečo sa Kevin oprieť musel, navyše ma za sebou 25 rokov v exekutívnych funkciách, čo je pomerne dosť skúseností vo všetkých oblastiach riadenia agentúry,“ povedal pre Ženy v meste.

Maurice Levy, riaditeľ Publicis Groupe, pod ktorú Saatchi&Saatchi patrí, po Robertsovým vyjadreniach rozhodol o jeho okamžitom odvolaní. „Podpora rovnosti žien sa začína od najvyšších pozícií a nebudeme tolerovať nikoho, kto v našej organizácii nechápe význam začleňovania jednotlivých členov,“ povedal Levy podľa BBC. Róbert Slovák, partner reklamnej agentúry Respect APP a prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska toto rozhodnutie schvaľuje.  „Žiadne zovšeobecňovanie nie je nikdy správne. Každý sme úplne iní, bez ohľadu na pohlavie. Ak jeho výrok nezodpovedá politike firmy, jej hodnotám, poškodzuje jej dobré meno, je to podľa mňa úplne legitímne, že ho odvolali,“ hovorí Slovák.

 

 

Menej žien vo funkciách

Na otázku, či je dostatočný počet žien vo vysokých funkciách v reklamných agentúrach na Slovensku, odpovedia inak ženy a inak muži. „Určite je žien na vedúcich pozíciách menej ako mužov a keď už, tak skôr ich nájdeme v manažmente ako v kreatíve. Riaditeliek reklamných agentúr poznám niekoľko, kreatívnych riaditeľov však v drvivej väčšine mužov,“ hovorí Mitlíková.  

Róbert Slovák v počte žien problém nevidí. „Z môjho subjektívneho pohľadu je to úplne v pohode. Managing Directorkou našej agentúry Respect APP je žena - Katarína Adamkovič, ktorá na tejto pozícii striedala ženu - Yolku Udičovú, výkonnou riaditeľkou KRASu je už dlhé roky žena - Jana Šimeková. Takisto jednu z najúspešnejších reklamných agentúr na trhu - Made by Vaculik vedie žena - Zuzana Ďurčeková a reklamný comeback zažíva ďalšia výrazná žena slovenskej reklamy - Simona Bubánová z Creative Departementu, zakladateľka Art Directors Clubu a spoluautorka nového brandingu Slovenska. Vnímam ich vplyv na reklamný trh ako veľmi zásadný,“ hovorí Slovák.

Bradáč si myslí, že je málo žien, ktoré funkcii podriadia svoj život. „Top pozície a funkcie nie sú len o odbornej znalosti, ale zahŕňajú v sebe obrovské množstvo nárokov na človeka, jeho čas, osobný aj pracovný život, lobing, networking, závisí to aj od klientov, ktorých máte atď. A tu si priznajme, že je strašne málo žien, ktoré nie, že toto nedokážu, ale sú ochotné podriadiť tomuto svoj život, lebo v top funkcii alebo vlastníctve žiadny worklife balance nie je. Ale je dôležité, aby tú možnosť voľby mali a boli v nej podporované,“ hovorí Bradáč.

 

Maru Mitlíková.

 

Niektorí muži si to myslia

To, čo povedal Robert otvorene v rozhovore, na Slovensku riaditelia nepovedia, ale ženy v reklamnej brandží majú svoje skúsenosti. „Celkom otvorene mi to do očí asi nikto nepovedal, napriek tomu si myslím, že niektorým kolegom majiteľom agentúr takéto myšlienky niekde tajne imponujú. Je to aj dôsledok toho, že veľmi málo žien na Slovensku v reklame malo skutočnú odvahu a postavili svoje vlastne firmy. Je veľa skvelých manažérok vo vysokých funkciách rôznych firiem, ale reálnych podnikateliek s plnou zodpovednosťou je naozaj pramálo,“ hovorí Bubánová.

V agentúre TRIAD majú podľa Mitlíkovej približne rovnaké zastúpenie mužov a žien. „Nebolo to tak vždy, keď som prišla pred 4 rokmi, väčšina kolegov boli muži. Súviselo to však s tým, že ženy sa príliš na pozície do agentúry nehlásili.
Vo vedúcich pozíciách to máme tiež vyrovnané. Prirodzene sa to však vyvinulo tak, že výkonné riaditeľky slovenskej a českej pobočky sú ženy, kreatívni riaditelia sú muži,“ hovorí. Ona sama v agentúre, kde pracuje žiadne problémy nemala a mala by podporu, aj keby odišla na materskú dovolenku. „Zažila som však majiteľa firmy, ktorý tvrdil, že so ženami na vedúcich pozíciách nemôže rátať, lebo v rokoch, kedy by mohli kariérne rásť, odchádzajú väčšinou na materskú dovolenku. Tento pán ani nevie, o čo všetko jeho firma vďaka tomuto názoru prichádza,“ dodáva Mitlíková. 

 

Prečítajte si aj Slávna tvár môže reklame aj poškodiť