Vyštudovala právo, ale po ôsmich rokoch ju prestalo napĺňať. Dnes robí Tatiana Benková koučku v Globálnom inštitúte pre výnimočné ženy so sídlom v Hongkongu a dotvára ženám a mužom vzhľad, aby vyzerali tak, ako sa cítia. Autentickejšie.
Prvou klientkou si si asi bola ty sama. Ako sa zmenil vzhľad vyštudovanej právničky, ktorá sa dala profesionálne na módu a koučing ľudí?
„Aj keď som sa už predtým zaoberala o módu, dalo mi to iný pohľad na seba. Nemusela som veľmi meniť štýl, ale stala som sa odvážnejšia a dodalo mi to na autenticite.“
Prečo si vymenila právo za módu?
„Čerstvo po ukončení právnickej fakulty som v roku 2001 absolvovala svoj prvý transformačný kurz, ktorý absolútne zmenil môj pohľad na život, seba a ľudí okolo mňa. V roku 2005 diagnostikovali mojej maminke rakovinu a ja som si vtedy uvedomila, že chcem žiť tu a teraz a robiť to, čo ma napĺňa. Po jej smrti som opustila právo a dala som si 3 základné otázky: Kto som, kam idem a aký zmysel má môj život. Veľa času som trávila v Londýne a vytrénovala som sa tam v oblasti image poradenstva a transformačného osobného rozvoja, ktoré teraz naplno rozvíjam v Globálnom inštitúte pre výnimočné ženy (GIFEW). Môj súčasný život je plným vyjadrením môjho poslania. Tieto oblasti sú moja vášeň, je to niečo, s čím zaspávam aj vstávam. Vytváram výnimočný vzhľad pre ľudí, ktorý ich rešpektuje, je autentický a vyjadruje ich osobnosť a charakter. Pracujem s ľuďmi, ktorých život nie je iba o nich a ich najbližšej rodine, robia v spoločnosti rozdiel. Pracujem s nimi, pretože ma silne inšpirujú a veľa sa od nich učím. Vzhľad považujem za veľmi dôležitý aspekt, ktorý znásobuje úspech človeka. Ľudia ho zvyknú podceňovať, avšak si neuvedomujú, že ho môžu cielene používať ako jeden z nástrojov, aby dosiahli to, na čom im záleží.“
Foto - gofashionshow.vom
Ako dlho trvá premena vzhľadu?
„Závisí to od osobnosti človeka, k čomu je zaviazaný a aký má zámer. Niekto potrebuje iba pár sedení, usmernenie, s niekým je potrebná práca od úplného začiatku a trvá to aj niekoľko mesiacov. Ja osobne veľmi rada pracujem dlhodobo, pretože na konci je vidno, akú dlhú cestu klient prešiel. Veľakrát to prerastie do priateľstiev. Podstata mojej práce je však práca s vnútorným nastavením človeka a vnímaním seba samého, práca s jeho blokmi, rozhodnutiami, ktoré o sebe urobil. Tam sa všetko začína a končí. Človek môže mať na sebe najkrajšie veci, pokiaľ však seba neprijme, nenaučí sa mať seba rád, neodpustí si, všetko ostatné je zbytočné. Nie je to autentické.“
Mala si už takého dlhodobejšieho klienta? Muža alebo ženu?
„Áno, a väčšinou je to vtedy, keď človek prejde nejakou vnútornou zmenou, chce sa v živote posunúť a uvedomuje si, že jeho súčasný vzhľad a šatník ho už nevyjadruje, ale nevie ako na to. Nedávno som mala klienta, ktory bol CEO veľkej banky v jednej z krajín EU. Prišiel za mnou, že keď sa sám na seba pozrie v zrkadle, pripadá si nudný a konzervatívny, a že je z toho nešťastný, pretože on si taký nepripadá. A skutočne bol veľmi ľudský, vnútri krásny citlivý človek. Pracovali sme na tej zmene asi štyri mesiace. Dali sme mu ušiť topánky na mieru, zmenili sme farbu a strih oblekov, bola to skutočne pre neho revolučná zmena, ktorú však potreboval. Vybudovali sme spolu šatník, ktorý ho vystihoval, mal z neho nesmiernu radosť. Vždy bol jeho súčasťou nejaký vtipný detail – na kravate alebo to bol náramok. Aby bolo vidieť ľahkosť bytia, flexibilitu a dynamiku. Takáto dlhodobá práca je prejav veľkej dôvery, ktorú mi klient dal, pretože s nimi riešim intímnejšie záležitosti. “
Našiel sa v novom vzhľade?
„Priniesol mu veľké sebavedomie. Ak dovtedy obdivoval iných ľudí ako dobre vyzerajú, tak aj on začal postupne byť pre druhých ľudí inšpiráciou. A to si myslel, že pre neho nie je možné, že je odsúdený na priemerný vzhľad.“
Máš dnes klientov v Londýne, ale aj v Bratislave či Prahe. Aký je rozdiel medzi Britmi a Slovákmi?
„Už len tým, že Londýn je mekka módy, veľa návrhárov tam chodí a inšpiruje sa, Je to miesto, kde je každý akceptovaný, máte tam nesmierny výber všetkého. Ľudia sa tam neboja ísť do extravagancie, ak im poviete a ukážete, že im to sedí, idú do toho. Aj keď ide o ženy vo vysokom biznise, tak sa obliekajú súčasne a žensky zároveň. Nie sú viazané do kostýmov ako u nás, kde majú ženy pocit, že sa v biznise musia obliekať určitým spôsobom bez ohľadu na to, či ich to vyjadruje alebo nie. Ja si osobne myslím, že by človek za každých okolností mal byť verný sám sebe a jeho image by to mal reflektovať, bez ohľadu na prostredie a okolnosti.“
Foto - gofashionshow.vom
Prečo je to u nás tak?
„Slovenské ženy majú všeobecne málo sebavedomia, ktoré sa prejavuje hlavne v pracovnej oblasti, sú veľmi ovplyvnené mužmi, hoci si to neuvedomujú. Hlavne v biznise sa chcú vyrovnať mužom, tak preberajú mužské pohľady aj na seba, aj na módu. V Londýne to takto nefunguje, tam je tiež veľa žien stratených ako tu, ale ak im ukážete cestu, tak sa neboja ňou ísť.“
Čo je pre slovenské ženy typické?
„Konzervativizmus, hlavne ženy od 40 vyššie sú veľmi konzervatívne, boja experimentovať, nikto ich to nenaučil. Aj sa zanedbávajú a absolútne si nedoprajú. A to aj klientky, ktoré si môžu dovoliť čokoľvek a aj tak ich musím presviedčať, aby investovali do jedných poriadnych šiat, prípadne kabelky. Ženy nemajú problém minúť veľa peňazí na muža a deti ale na sebe šetria, veď netreba. U nás nie sme naučení investovať do seba, či už do vzhľadu alebo svojho osobného rozvoja. Na auto alebo dovolenku, to áno ale nie do seba.
Tatiana Benková s klientmi.
Súvisí to s aj s vekom?
„Rozhodne. Nad 40 rokov je vidieť, že sa ženy i muži zanedbávajú, aj keď trend je v tomto veľmi pozitívny. Ženy vyštudovali, majú deti a kariéru prispôsobia rodine. V tom momente ako by sa už odpísali, už do seba nebudú investovať. Mladšie ženy a mladší muži sa o seba viac starajú, ale uvidíme či sa to zmení v určitom veku.“
Tatiana Benková, sestra Bea (vľavo) a Monika Gmucová (vpravo) z Globálneho inštitútu pre výnimočné ženy.
Čo hľadajú slovenskí muži?
„Muži svoj vzhľad veľmi neriešia, zvyčajne až s nejakou vyššou pracovnou pozíciou si uvedomia, že musia so sebou niečo robiť. Muži potrebujú, aby všetko bolo praktické a rýchle, ale keď im ukážete aj niečo iné, že je pre nich možné, že vzhľad dokáže vystihnúť ich osobnosť, sú prekvapení, že sa to dá. Ja s nimi veľmi rada spolupracujem, pretože je s nimi vždy zábava a sú veľmi vďační.“
V čom je s nimi najväčší problém?
„Niektorí chlapi povedia, že ich manželka alebo partnerka by nedovolila, aby si nechali poradiť, ženy to berú ako vlastné zlyhanie. A tak pre pokoj v rodine ostanú pri starom.“
Aký má vzhľad podiel na celkovom úspechu?
„Vzhľad tvorí 50 percent, vyjadruje, aké máte sebavedomie. Cudzí ľudia si pri prvom dojme vytvoria o vás dojem, ktorý až zo 55 percent tvorí vzhľad. Iba 7 percent si odnesú ľudia z toho, čo hovoríte. Asi 38 percent hovorí neverbálna komunikácia, intonácia, tempo.“
Čo zahŕňa vzhľad?
„Váš image nie je to, ako si myslíte, že vyzeráte, ale ako Vás vnímajú druhí. Málokto si položí otázku, čo chcem svojim vzhľadom komunikovať, akú správu o sebe vysielam, je to autentické? Veľakrát je to inštinktívne, bez zamyslenia sa, cielenej komunikácie. Keď sa povie Vaše meno, čo chcete, aby si ľudia vizualizovali, akého človeka? Vzhľad vie krásne a ľahko podporiť Vaše úsilie vo všetkých oblastiach života. Obsahuje to, čo vyžaruješ, čo vnímajú celkovo na Vás. Oblečenie je súčasť toho vzhľadu, nejde o to, či máte značkové alebo najnovšie módne veci, ale či s nimi ladíte, vyzeráte harmonicky, že sa o seba staráte, že vám na sebe záleží, že vyzeráte súčasne, nie že ste zaspali desať rokov. Hovorí to o Vás, že sa zaujímate o to, čo sa o okolo vás deje, vrátane módy, keďže je to súčasť spoločenského života. To neznamená, že sa máte stať obeťou módy. Ak sa správne zladíte, tá energia sa znásobí. Vtedy si ani nevšimnete, čo má kto oblečené, ale zapamätáte si, že vyzerá výborne a to je podstatné. Veľakrát mi je ľúto, keď stretnem zaujímavého človeka, ktorého vzhľad pre mňa bohužial nepodporuje jeho vnútornú krásu a bohatsvo.“
Meníme vzhľad často?
„Tak, ako sa v živote vyvíjame, tak by sa mal s Vami vyvíjať aj Váš šatník, ktorý je materiálnym obrazom Vašej osoby. Každý šatník by mal rozprávať príbeh o svojom majiteľovi, mal by mať jednu líniu, charakter a malo by byť z neho jasné, že patrí jednej osobe nie trom. Ja som osobne zástancom malého sofistikovaného šatníka, ktorý je praktický, veci sa dajú ľahko kombinovať, má farebnú triezvosť, sú tam nadčasové kvalitné veci, jeden štýl. Je zbytočné budovať šatník na pol izby. Ja si robím revíziu šatníka raz do roka a aj keď niektoré veci sú stále pekné, nadčasové, už ma nevyjadrujú, pretože som ich kúpila v etape, ktorú už mám za sebou a chcem sa posunúť zas ďalej. Tak ich s radosťou posunie ďalej niekomu, komu urobia radosť. Ale hlavne, keď si otvoríte šatník, mal by Vám dodať energiu, mali by ste mať z neho radosť."
Prečítajte si aj Po SuperStar som dospela, hovorí Dominika Stará, ktorá dnes žije v Spojených štátoch