BRATISLAVA. Trh práce radikálne menia digitálne technológie. V Spojených štátoch je už 90 percent všetkých zamestnaní spojených s používaním digitálnych technológií.
Inak to nebude ani v Európe. Podľa odhadov Európskej komisie si bude v roku 2020 až 90 percent pracovných miest vyžadovať určitý stupeň digitálnych zručností, pričom týkať sa to bude všetkých odvetví hospodárstva, nielen IT odborov. “Zamestnanci a zamestnankyne, ktoré sa novým trendom neprispôsobia, degradujú svoje postavenie na trhu práce,“ uviedol think-tank Brookings Institution.
Zlá správa pre ženy na trhu práce
Pre ženy je to zlá správa. Podľa štatistík majú horší prístup k technológiám i digitálnemu vzdelaniu. Podľa Thomson Reuters Foundation je celosvetovo o 12 percent viac mužov, užívateľov internetu než žien. Ženy celkovo vlastnia o 200 miliónov mobilných telefónov menej.
Technologickí experti preto varujú, že ženy a dievčatá so zlým digitálnym vzdelaním to na trhu práce tvrdo pocítia. Čím viac budú technológie postupovať, tým ťažšie pre nich bude nájsť si prácu.
„Celá globálna ekonomika sa nachádza v procese transformácie. My ženy potrebujeme digitálnu gramotnosť, aby sme boli schopné sa s novou ekonomikou vysporiadať,” povedala pro Thomson Reuters technologická expertka Dorothy Gordon.
Na Slovensku je pokrytie telefónmi takmer stopercentné, s tým ženy problém nemajú. Rozdiel vo využívaní technológií však u nás cítiť už na základných školách. Dievčatá nemajú o vedu a technológie záujem, pretože im chýba zážitok na vyučovaní, nevidia prepojenie odboru s praxou, nepoznajú ženské vedkyne a vedu či technológie ich často učia muži, takže si nevedia samé seba v tejto profesii predstaviť. Ukázal to európsky prieskum spoločnosti Microsoft v 11 krajinách medzi školáčkami vo veku od jedenásť do osemnásť rokov, Podľa neho záujem dievčat o štúdium matematiky, fyziky, chémie, prírodovedy či informatiky na Slovensku prudko klesá už na základných školách. Na technických či IT vysokých školách je počet študentiek len okolo 10 percent. Vzťah k technológiám sa neskôr prejavuje nielen v práci, ale aj v súkromí.
„Ako žena v telekomunikačnej firme sama cítim, že som tak trochu v menšine. Digitálne technológie mi rozhodne pomohli uplatniť sa v tomto tradične mužskom odvetví,” povedala pre Ženy v meste produktová manažérka operátora 4ka Andrea Rímešová.
Ilustračné foto - pixabay.com
Prekvapivý prieskum 4ky
Pred dvoma rokmi sme u mobilných operátorov zisťovali, či sú rozdiely medzi ženami a mužmi vo využívaní dátových služieb. Všetci mobilní operátori uviedli, že výrazné rozdiely nie sú, vrátane 4ky. Teraz 4ka urobila prieskum, ktorý prekvapivo ukázal, že ženy spotrebujú o polovicu menej dát ako muži a využívajú ich inak. Míňajú ich hlavne na sociálne siete a súkromnú či pracovnú komunikáciu a dátujú viac doma ako v práci. Menej cez mobil využívajú navigáciu, mobile banking či nakupovanie cez internet, tiež menej sledujú videá alebo počúvajú hudbu ako to robia technologicky aktívni muži.
“Je to prekvapivý výsledok prieskumu, pretože súčasná mobilná telefónia sa mení na mobilné dátovanie. Čoraz viac zákazníkov prechádza z klasických hovorov na dátové hovory, z klasických SMS správ na mobilné aplikácie typu Messenger či Whatsapp. Celosvetovo badať posun od fotografií k videám. Ľudia si zvykajú na streamovanie hudby a videí ... Všetky skúsenosti s takýmito aplikáciami sú predpokladom úspešného zvládania biznis cloudových riešení, bez ktorých sa v súčasnosti už prakticky žiadna firmy či inštitúcia nezaobíde. Skúsenosti s dátovaním tak podľa môjho názoru môžu ženám pomôcť uspieť na trhu práce pomerne významným spôsobom,” povedal pre Ženy v meste Marian Timoracký, marketingový expert a šéf United Consultants, ktorý výskum pre 4ku robil.
Dôležité digitálne zručnosti
Menšia spotreba dát doma môže mať v prípade žien určite viacero vysvetlení. Starostlivosť o domácnosť a deti zaberá po príchode z práce viac času ženám ako mužom. Mamy veľa riešia aj to, že ich deti trávia na mobilných zariadeniach veľa času, tak chcú ísť niekedy samé príkladom a mobil odložia doma bokom.
Držať deti od technológií v rozumnej miere je určite opodstatnené, ale s každou ďalšou generáciou bude ešte viac platiť, že sa bez digitálnych zručností nezaobíde. Podľa prieskumu Accenture z detí, ktoré začali navštevovať školu v roku 2016, bude až 65 percent mať zamestnanie, ktoré dnes ešte neexistuje, ale v rámci digitálnej ekonomike vznikne.
“Najviac nás teší, že sme vyprovokovali diskusiu o tom, ako dátujú ženy. Vďaka novinárskej práci sa teraz ukázalo, aké dôležité sú digitálne zručnosti pre ženy. Sú to práve ženy, ktoré bývajú vďaka ich nedostatku na trhu práce často diskriminované,” hovorí pre Ženy v meste produktová manažérka 4ky Andrea Rímešová.