Blúzky pre pánov, nohavicové kostýmy pre ženy, nadmerné veľkosti pre ňu aj pre neho. Desaťročia prekračujú módni návrhári hranice pohlaví, tento rok sa dostala aj k veľkým módnym značkám. V jarnej a letnej kolekcii ju predstavili Saint Laurent a JW Anderson, ďalšie ako Gucci, Prada a Vivienne Westwood s ňou prišli v jesennej kolekcii.
Pohlavie v nej nehrá žiadnu úlohu. Genderovo neutrálna móda sa vracia. Odev musí byť funkčný a estetický – a je jedno, či je strihaný na ňu alebo na neho. Slovenským návrhárom sa pozdáva.
Vyrovnáva sexualitu
„Je to iba jeden z trendov, ktorý vyrovnáva iné trendy, kde hrá zase naopak sexualita veľkú úlohu. Je to normálne, uplynulé desaťročia sa vyznačuje veľkou mierou tolerancie v trendoch, tak, aby si každý našiel svoje. Módne značky smerujú svoje kolekcie tam, kde cítia klientelu. Osobne sa mi tento trend veľmi páči, aj keď mám rada v móde ženskosť. Nie však to prvoplánovú, ale ženskosť vyžarujúcu z osobnosti nositeľky,“ hovorí pre Ženy v meste módna dizajnérka a odborníčka v módnom biznise Dana Kleinert.
Špecialistom na oblečenie pre obe pohlavia sa stal Rad Hourani, jordánsko-kanadský dizajnér. Ten tvorí oblečenie, ktoré je nezávislé na trendoch, veku i pohlaví. „Potreboval som rok, aby som pochopil, ako funguje mužské i ženské telo, ako sa pohybujú, ktoré stránky zdôrazňujú a ktoré chcú naopak ukryť,“ povedal v rozhovore pre Zeit Online.
Základom je, aby bol odev jednoduchý a hlavne má nadmernú veľkosť, to stiera najlepšie rozdiely medzi mužmi a ženami.
Mužský kus dodáva sexappeal
„Trend mužskej módy v ženskom šatníku vnímam rozhodne pozitívne. Napriek tomu, že naša značka sa snaží podporovať skôr ženskosť v ženskom šatníku, nie sme ani my proti nejakému kúsku, ktorý celý outfit oživí. Samozrejme, že je to skôr o type ženy. Keď je to žena, ktorá je odvážna, vie, čo jej sedí, žena, z ktorej ženskosť prekypuje, mužský kúsok jej len dodáva na sexappeale. V opačnom prípade, keď žena nerada experimentuje a nevie ako na to, skôr by sme odporúčali konzultáciu so stylistom,“ hovorí pre módna návrhárka Miroslava Procházková.
Podľa Kleinert je pozitívom módy pre obe pohlavia sofistikovanosť strihov a kvalita materiálov.
„V módnom biznise fungujú zákonitosti a jedným z nich je aj to, že trendy určujú profesionálne agentúry zhruba dva roky vopred na základe určitých pravidiel. Aj preto, my návrhári, aktívne voláme po osobnom štýle v móde.
Nebude dominantnou
Dizajnér Richard Rozbora, ktorý pôsobí vo svete módy od roku 1994, pripomína, že v celej histórii módy vznikala podobná experimentálna vlna , ale nikdy sa nestala dominantnou. „Je totiž vhodná len pre určitý typ človeka. Má tu svoje miesto a zrejme si nájde aj svojich fanúšikov,“ hovorí Rozbora. Pozitíva unisex módy vidí v jednoduchosti a nositeľnosti. „Pokiaľ bude jednotlivý outfit aj variabilný, mohol by sa stať trvácnym. Osobne však postrádam určitú dávku luxusu, jedinečnosti a rozpoznateľnosti či rukopisu značky,“ dodáva.
Experimenty s neutrálnou módou tu boli vždy. Už v 60. rokoch minulého storočia ponúkal Pierre Cardin futuristické róby pre neho i pre ňu. V 90. rokoch minulého storočia sa pridal Jill Sander, ale aj Calvin Klein na modelke Kate Moss.
Podľa Rozboru je to určite vyjadrenie zmien v spoločnosti, zrovnoprávnenie pohlaví. „Každá zmena v spoločnosti bola odozvou, či dizajnérskym vyjadrením sa. Spomeniem Coco Chanel, ktorá ako prvá vniesla mužské prvky do dámskeho šatníka. Jej nohavicové kostýmy, smokingy, ale najmä materiály, ako napríklad tvíd, dovtedy používaný výlučne na pánskych oblekoch, sú svedectvom doby,“ pripomína.
Viac ju kupujú ženy
Unisex móda oslovuje podľa expertov viac ženy. „Podľa čísel predaja sa ukazuje, že ženy majú menší strach obliecť sa do mužských vecí,“ povedala hovorkyňa Selfriedge pre blog Business of Fashion. Mužom trvá, kým sa nadchnú napríklad pre sukňu.
To si myslí aj Miroslava Procházková. „Aj keď sa žena oblečie komplet do mužského odevu, stále bude žena. Zaujímavé je, že naopak to veľmi nefunguje,“ dodáva.
Prečítajte si aj Drahé značky ako Gucci či Prada už neletia
Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší.