BRATISLAVA. Svoj tím nazvali ambiciózne Power of management student (PoMS) a prihlásili sa do najväčšej medzinárodnej súťaže v stratégii riadenia firiem na svete Global Management Challenge (GMC). Slovenskí vysokoškoláci a vysokoškoláčky sa zapojili do akcie pre viac ako pól milióna študentov škôl a špičkových manažérov z celého sveta, aby daný čas manažovali svoju virtuálnu firmu.
V celosvetovom finále v čínskom Macao potom už iba odpovedali na posledné otázky tak, aby ich firma mala čo najväčší zisk, teda úspešnosť vďaka správnym manažérskym rozhodnutiam. Slováci súťaž nevyhrali, ale skončili na skvelom štvrtom mieste. Domov si odviezli predsa len jedno prvenstvo. Slovenský tím mal z 5 členov až tri ženy. Nikola Tančáková bola jedinou ženou líderkou zo všetkých 27 zúčastnených krajín a jediná žena na spoločnej záverečnej fotografii.
Chceli sa odlíšiť
Beáta Brestenská, docentka PriF a vedúca Inkubátora inovatívnych učiteľov UK hovorí, že pri tomto obrovskom úspechu boli práve ženy veľmi dôležitou ingredienciou. „Opäť je to príklad pre celú spoločnosť, že špičkový úspech v každej práci dosiahneme len tvorivou a tvrdou prácou na sebe a potrebnou spoluprácou ženského a mužského elementu. Nech je to veľký príklad aj pre naše podniky, samosprávy, ministerstvá a vládu. Preto treba otvárať nové pozície ženám.“
Náš študentský tím medzi vysokopostavenými bankármi či manažérmi opäť ukázal, že na Slovensku máme množstvo nadpriemerne šikovných mladých ľudí. Potrebujú však iba dostať šancu.
Do tímu, ktorý viedla Nikola, patrili Lenka Danková, Veronika Mackaničová a dvaja vysokoškoláci, Martin Mucha a Jozef Lukáč. Všetci študenti Podnikovohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Košiciach.
„My, ženy, sme študentkami 4. ročníka a chalani už úspešne doštátnicovali. Dokopy sme sa dali na internáte, keďže sme z rôznych kútov východného Slovenska. Nechcelo sa nám len tak neproduktívne sedieť po večeroch na internáte, kde takto žijú desaťtisíce študentov. Takmer v ničom sa neodlišujú. A my sme to takto nechceli, tak sme sa prihlásili do súťaže. Kto by to povedal, že sa prebojujeme až medzi TOP 8 tímov z celého sveta,“ hovorí hrdo pre Ženy v meste Lenka Danková.
Online biznis
Začiatky boli neisté. Netušili, čo ich čaká a či to zvládnu. Prijímať online príkazy a rozhodovať, teda manažovať firmu tak, aby na konci uspeli. Nemali s tým žiadnu prax, iba naštudované učivo. Zo Slovenska sa prihlásilo 32 družstiev. Všetko online.
„Trhová hodnota našej virtuálnej firmy z kolo na kolo rástla. Takže sme prijímali iba správne virtuálne manažérske rozhodnutia. Prvých osem tímov nakoniec dostalo príležitosť preukázať svoje manažérske schopnosti na národnom finále na Vysokej škole manažmentu/City University of Seattle. Nikdy nezabudnem na ten pocit, keď z úst rektorky Bohuslavy Šenkýřovej z Vysokej školy finanční a správní, o. p. s. odznelo, že na finále do Macau cestuje náš tím. Možno to bolo šťastie začiatočníka, možno nie. Každopádne do Číny sme cestovali s vynikajúcimi výsledkami virtuálnej firmy, čo nás hnalo dopredu,“ vysvetľuje Lenka z dediny Ubľa na východe Slovenska.
Cenu Bohuslava Šenkýřová odovzdala výhercom so slovami: „Ja viem, čo je tajomstvom vášho tímu. Máte v tíme tri ženy.“
Slováci vo finále bojovali v najťažšej skupine, pretože mala o člena naviac. To znamená, viac členov, viac názorov, ako čo najlepšie správne manažérsky rozhodnúť. Každé kolo bolo rozdelené do piatich rozhodnutí. Tímy najprv získajú údaje o ich virtuálnej firme. História sa skladala z 5 excel listov nazvaných Manažérsky report, ktoré generuje počítač. Na začiatku kola majú všetci tímy rovnaké podmienky manažérskych reportov. Správy histórie mali informácie o virtuálnej spoločnosti za posledných päť štvrťrokov. Obsahovali aj ľudské zdroje. Pri nich Slováci presadzovali zlatú strednú cestu, za dobre vykonanú prácu, dobrá pláca.
Firma s najvyššou trhovou cenou
„Prvý deň súťaže nás čakalo 5 manažérskych rozhodnutí, kde po každom rozhodnutí bola cca 30-40 minútová pauza. Po štvrtom kole sme v skupine viedli. Zo všetkých štátov, mala naša firma najvyššiu trhovú cenu. Taký skvelý výsledok sme nečakali,“ smeje sa Lenka Danková.
Za Slovenskom ostala aj Čína. Do TOP osmičky nakoniec postúpili Rusi, Česi, Maroko, Keňa, Brazília a Lotyšsko.
Okrem študentských tímov tam stretli veľa vysokopostavených bankárov či manažérov. „Na galavečeri nás bombardovali vizitkami a prosbami o spoluprácu,“ hovorí Lenka s tým, že je možné, že sa zapoja do súťaže opäť, pretože finále bude v Dohe v Katari. Ceny tu nevyhráva nikto. Najcennejšou prestížou je totiž certifikát z celosvetového finále, ktorý otvára dvere do prestížneho sveta podnikania.
„Bola to unikátna súťaž. Ak sa chce niekto odlíšiť, určite by ju mal vyskúšať. Úspech nás teší o to viac, že sme mali v tíme najviac žien na svete. A to nie je nezanedbateľné prvenstvo. Dokazuje to, že ženy na Slovensku už i v mladom veku sú ambiciózne, cieľavedomé a schopné konkurovať mužom z celého sveta,“ hovorí Lenka.
Vlasy a výstrihy
Nikola Tančáková, Lenka Danková a Veronika Mackaničová budili pozornosť aj mimo súťaže. Mladé čínske dievčatá prosili o spoločnú fotografiu. Pre domácich boli skupinka netradičných ľudí zaujímavá farbou pokožky, výškou, váhou a farbou vlasov.
„Ja som napríklad vysoká blondínka. Celý čas, čo sme tam boli, sme inú nevideli. Dokonca sa za nami obzerali aj šoféri na cestách. Čínske ženy nám lámanou angličtinou dookola hovorili, I like your hair. Mali sme aj ryšavku a tie sú tam totálnou raritou ,“ spomína si Nikola Tančáková. Lenka ju dopĺňa s tým, že nepríjemné bolo aj to, že nižším a bucľatejším ženám čínski muži miesto do očí stále pozerali do výstrihu a vôbec to nezakrývali. „Po čase to už naozaj bolo až nepríjemné,“ spomína na návštevu Číny Lenka s tým, že na druhej strane nikdy nezabudne na čínsku ochotu pomôcť.
Od virtuálnej k reálnej firme
„Je pozoruhodné vidieť mladých, ktorí ambíciami presahujú rovesníkov. Som si istá, že čas, ktorý sa rozhodli do virtuálnej firmy investovať, bol vstupnou bránou do ich kariérneho sveta. Dnes majú mladí veľké množstvo príležitostí kde získať prax, stáže, virtuálne firmy, start-upové súťae, ak po skončení vysokej školy nemajú v životopisoch takéto skúsenosti, patria medzi podpriemer. To, čo bolo v minulosti považované za prínos, dnes sa stáva štandardom. Konkurenčný boj o pracovné miesta je tvrdý. Od virtuálnej firmy je už len krôčik k založeniu svojej – reálnej,“ reagovala na úspech online podnikateľka, prednášajúca na Ekonomickej univerzite Katarína Molnárová.
Úspešná podnikateľka, ktorá zachránila výrobné družstvo z totálneho úpadku a dnes výrobky zasiela až na dvor britskej kráľovskej rodiny Marcela Tokošová uviedla, že tento úspech je skvelý začiatok sľubnej kariéry študentov.
„Musia sa posúvať ďalej, a keďže sú študenti, a asi zatiaľ snáď ničím a nikým zviazaní, veľmi by som im dopriala, aby nejaký ten kontakt, ktorý tam získali, aj využili pre svoju budúcnosť v podnikaní. Určite budú v podnikaní vyhľadávanými partnermi. Ak by zaklopali na „moje“ dvere, veľmi rada by som s nim skúsila to skutočné podnikanie. Viem však aj to, že úspech sa neodpúšťa, a práve to môže byť pre niekoho zase prekážkou spolupracovať s úspešnými mladými ľuďmi, prípadne ich zamestnať,“ zamyslela sa skúsená manažérka Tokošová, ktorá im preto odporúča na základe vlastných skúseností využiť túto možnosť na vlastný osobný rozvoj a snažiť si vlastný biznis.
Prečítajte si aj Byť ženou v Google je výhoda, hovorí Slovenka Petra Cross, ktorá tam pracuje 11 rokov