Jedinečný parfum je značka ženy. Keď príde na pracovisko, či domov, všetci vedia, že už je tam, pretože jej nezameniteľná vôňa sa šíri chodbami. Priateľka hovorieva, že názov výnimočného parfumu sa neprezrádza a ani nededí. Najmä v čase, keď akosi takmer všetky ženy voňajú rovnako.  

Vo Francúzsku, krajine parfumov, je to inak. Každá žena chce byť výnimočná. „Môj parfum predstavuje moju osobnosť, mám rada, keď mám parfum, ktorý nie je veľmi známy a ktorý nepoužíva veľa žien. Môj parfum som si vybrala s kamarátkou, ktorá má nos na parfumy,“ hovorí pre Ženy v meste Parížanka Anne.

 

 

Tri slávne rodinne parfumérie

Konvalinka, ruža, fialka alebo iris? Skúmam, či dokážem rozoznať kvetinu, ktorú si dáma namiešala do vlastnej vône v jednej z najslávnejších parfumérií sveta v mestečku Grasse, hlavnej metropole voňaviek na Francúzskej riviére. „Parfum je pre mňa posledná bodka za rannou úpravou, ale tiež pre mňa predstavuje rôzne momenty môjho života. Parfum mením podľa dní a udalosti, ale zloženie vám neprezradím,“ smeje sa 40-ročná Francúzka, keď vidí, ako tipujem zloženie jej vône.

Návšteva rodinných parfumérii na Azúrovom pobreží je vždy obrovským zážitkom. Je úplne jedno, či ste tu po prvý raz, alebo dvadsiaty. Atmosféra, ktorú ponúkajú, nezažijete nikde inde na svete.

Galimard, Molinard, Fragonard. Tri slávne francúzske parfumérie, ktoré do dnešného dňa dodávajú ingrediencie najprestížnejším marketingovým značkám sveta. Rodiny, ktorých predajne nájdete stáročia iba vo Francúzsku.

Keď vstúpite dnu, v prvom momente máte pocit, že sa zbláznite. Že si ani v jednej parfumérii z obrovskej ponuky nebudete vedieť vybrať. Cítite sa ako svetové celebrity, ktoré tu bežne nakupujú. Leonarda DiCapria sme v Galimarde minuli o dva dni. Pravidelne si sem chodí pre svoje vlastné Zelené jablko. Pretože v každej z rodinných parfumérií si môžete namiešať vlastný, nezameniteľný parfum. Metódami, ktorý v týchto parfumériách vylaďovali tisícky rokov, až kým ich nevyvinuli do francúzskej dokonalosti extrakcie a lúhovania  tých najvzácnejších kvetov, rastlín a stromov. A Ženy v meste boli pritom.

 

 

GALIMARD

Jean De Galimard zo Séranonu, príbuzný grófa Thorencu, žil v mestečku Grasse, kde v roku 1747  založil spoločnosť pod názvom Zakladateľ spoločnosti výrobcu rukavíc a parfumov. Tovar dodával aj na kráľovský dvor francúzskeho kráľa Ľudovíta  XV. spolu s olivovým olejom, pomádami a parfumami, pri ktorých ako prvý využíval výrobné vzorce. A táto kráľovský tradícia pokračuje do dnes, dva a pol storočia. Stále ju vlastní rodina Galimard, ktorá má v Grasse svoje laboratória, v ktorých vám ich hlavný mozog  a tvorca vôni takzvaný „NOS“, čo to prezradí z tajomstva miešania vôní.

Vzácne kúsky pôvodných parfumov vo flakónoch ponúka aj múzeum , ktoré je spolu s výrobňou a predajňou otvorené 365 dní v roku.

 

 

Od roku 1997 si s hlavným architektom vôní môžete namiešať vlastnú voňavku, ktorá vás odlíši od všetkých ostatných. NOS vám vysvetlí základnú architektúru vône, ktorá sa rozdeľuje do troch úrovní.  Parfumovej, srdcovej a vodnej. Vyhodnotí vám vaše pocity z mixu, ktorý ste si zvolili a či ste nezabudli na typické komponenty,  bez ktorých parfum nie je parfumom. Na záver spoločne s vami vytvorí váš vlastný vzorec tak, aby ste dosiahli jedinečnú harmonickú vôňu, iba vašu, v ktorej necháte svoju osobnosť, emočnú slobodu a jedinečnú vôňu. Vzorec spoločnosť Galimard zaarchivuje,  aby ak sa  niekomu z vašich blízkych vôňa zapáči, mohli prísť a kúpiť si ju. Zo seminára odídete so špeciálnym darčekom, 100ml flakónom vlastného parfumu, a s certifikátom  o ukončení seminára s titulom Honorárny majster - parfumer.   

 

 

MOLINARD

Svet parfumov rodiny Molinard sa začal v Grasse písať o čosi neskôr, v roku 1849. Tento rodinný príbeh píše už piata generácia.

Táto rodina je výnimočná tým, že ju ako jedinú rodinnú firmu domov parfumov vedie žena  Célia Larouge – Bénard. Do príbehu tak podľa rodiny priniesla novú osobnú víziu, vietor, ktorým každý deň objavuje  nové DNA parfumov. Aj táto rodina má mimoriadne bohatú minulosť, ktorú vystavuje vo vzácnom múzeu. Vidieť tu môžete rôzne kozmetické pomôcky, nálepky, pohľadnice a iné kuriozity 20. storočia, ale aj nábytok zo 17. a 18. storočia a, samozrejme, neuveriteľnú kolekciu legendárnych flakónov, ktoré navrhovali  najlepší výrobcovia skla, ako boli René Lalique, Baccarat a Viard. 

 

 

Prelom v rodine nastal v roku 1921, keď spoločnosť vyvinula jedinečnú vôňu Habanita. Prvý ženský parfum s orientálnymi prvkami, ktorý zanechal výraznú stopu v histórii svetových francúzskych parfumov.  Svet ju označil za výnimočnú  vôňu zlatých 20. rokov, ktorá predurčila trend budúcnosti parfumov. Následne firma v roku  1924  vyvinula Concretu, čo bol prvý pevný parfum na svete, ktorý využíval rastlinný vosk. Bol to prelomový objav v parfumérii, ktorý uviedol do života nový spôsob využívania parfumov. Počas bezplatnej autentickej prehliadky sa nebudete vedieť, kde sa máte pozerať a čo obdivovať.

O parfumoch sa dozviete všetko, od pestovania prírodných surových materiálov až po históriu mestečka Grasse, ktoré sa stalo hlavným mestom parfumov. A to všetko v autentických priestoroch a majestátnej destilérii z 19. storočia, ktorú navrhoval sám Eiffel. A ak vám ani to nestačilo, ešte je tu na záver aj predvádzacia miestnosť parfumov z roku 1920, s výnimočne vzácnou kupolou z farebného skla.

 

 

FRAGONARD

Najmladšou zo spoločností parfumových domov na Azúrovom pobreží je spoločnosť Fragonard, ktorá svoju existenciu začala písať v roku 1926. Okrem parfumov vyrába aj kozmetiku, mydlá a preslávené interiérové parfumované sviece. Produkty vyrába zo surových materiálov najvyššej kvality, prírodných prísad a ingrediencií. Všetky produkty sú exkluzívne vyrábané vo vlastných výrobniach.

Bez parfumu nevyjde na ulicu asi žiadna Francúzska. „Parfum pre mňa predstavuje ženskosť, zmyselnosť. Rada mením parfumy, vôňu si vyberám tak, aby nebola veľmi omamná a aby vydržala celý deň,“ vysvetľuje mi neskôr Catherine.  

 

 

Prečítajte si aj Štýl Parížanky nie je ľahké napodobniť