Poznáte to z reklám na vložky: zo skúmavky sa vyleje modrá tekutina. Pritom v skutočnosti sa z niečoho úplne iného vylieva niečo úplne iné. Krv. Normálne červená. Narušiť tento stereotyp sa rozhodli autorky globálnej kampane pre značku vložiek Libresse z londýnskej agentúry AMV BBDO. Vytvorili video, v ktorom sa žena počas stretnutia priateľov pri stole nahlas opýta inej, či náhodou memá vložku (!), v obchode nakupuje vložky muž (!!!), a na vložku sa vylieva červená krv!!! Neuveriteľné!
Táto kampaň vyvolala obrovskú vlnu diskusií, hovorilo sa o nej na sociálnych sieťach, ale aj v spravodajských reláciách. Pre mňa je najzarážajúce to, že táto kampaň vznikla až v roku 2018. Zdá sa mi, že nám veľmi dlho trvalo akceptovať jednu z najprirodzenejších ľudských vecí, ktorá sa týka jednej z najelementárnejších potrieb v ľudskom živote - reprodukcie.
Kampaň Bloodnormal pred pár dňami získala najvyššie možné ocenenie - Grand Prix na najprestížnejšom festivale kreativity Cannes Lions. Margaux Revol, strategička kampane povedala, že Libresse ako globálna značka musí ukazovať cestu v komunikácii: “Vyvolanie búrlivých reakcií, aj negatívnych, bolo pre nás potvrdením toho, že sme trafili presne.”
Podľa mňa ie je normálne, aby sa dievčatá a ženy hanbili za to, že majú menštruáciu. “V reakciách na našu kampaň sa objavil výrok: Empatia zabíja hanbu - a to presne vystihlo podstatu toho, o čo nám išlo”, dodáva Nadja Lossgott Creative Partnerka agentúry, ktorá kampaň vytvorila. Kampaň vyvolala obrovské množstvo reakcií, v ktorých ľudia ďakovali značke za to, že otvorila a odtabuizovala túto tému a dodala tak mnohým dievčatám odvahu a zbavila ich pocitu hanby za to, že menštruujú.
Som veľmi zvedavý na reakcie na Slovensku a teším sa na diskusiu k tomuto textu.
(Autor je spoluzakladateľ databázy charitatívnych kampaní Goodeas.org)