Tlačová konferencia s Patriziou Gucci sa začala s oneskorením. Prapravnučka Guccia Gucciho, zakladateľa svetového módneho impéria Gucci, a dcéra Paola Gucciho, chcela najprv vidieť menný zoznam novinárov a novinárok, ktorí jej budú klásť otázky. Žena slávneho mena bola opatrná. “Často používajú moje meno bez toho, aby som to schválila,” povedala neskôr, keď už otvorene odpovedal na všetky položené otázky.
Patrizia Gucci o ženách v biznise
Patrizia Gucci musela tvrdo pracovať v rodinnej firme, ktorú viedlo podľa jej slov veľa silných mužov a vypracovala sa, keď firmu opustila. “Ženy by sa mali viac dostávať do líderských pozícií, nielen v módnom priemysle. Som ako žena za to, aby mali ženy vyššie zastúpenie v politike, v priemysle, lebo ženy majú vyššie vnímanie. Hovorí sa, že ženy sú zrkadlom samotnej spoločnosti,” povedala pre Ženy v meste Patrizia Gucci, ktorá prišla do Bratislavy na Medzinárodný kongres rodinných firiem.
“Môjho prastarého otca som nepoznala, ale ani môj starý otec nevidel ženy tak, že by mali zastávať pozície, ako zastávajú dnes. Nie že by bol proti. Dnes je to iné. Existuje príslovie, že muži hovoria, ale ženy konajú.” povedala a dodala, že nie je spravodlivé, že ženy nezarábajú rovnako ako muži, hoci veľmi veľa pracujú.
Patrizia Gucci, ktorá reprezentuje 4. generáciu rodiny Gucci, pracovala v rodinnej firme 12 rokov. Venovala sa rôznym oblastiam – PR, imidžu značky a dizajnu. Značku úspešne reprezentovala po celom svete. Otvorila 13 nových obchodov a organizovala mnohé konferencie. Firmu, ktorá sa po rodinných sporoch dostala do krachu, opustila v roku 1992 a svoj podiel predala. Od roku 1996 je na voľnej nohe a podniká ako nezávislá medzinárodná módna dizajnérka.
“Dovolila by som si povedať, že som zdedila vkus a estetické cítenie. Viem ohodnotiť krásu oblečenia a pekných vecí. Nikto mi to nedal, ale prežila som si to a vlastnými skúsenosťami som to nadobudla,” povedala. Patrizii Gucci sa v biznise darí, hoci hovorí, že jej meno nie je vždy výhodou.
Klan Gucci označila za príšerný
Navrhla kolekciu koženého nábytku, porcelánu, posteľných textílií, okuliarov, v Taliansku navrhuje interiéry domov. V Japonsku rozbehla svoju vlastnú módnu značku pod názvom Patti Patti, ktorú ďalej úspešne rozvíja. Maľuje obrazy, ktoré vystavovala vo Florencii, Viedni, Budapešti aj Bahrajne, jej keramická mozaika zdobí Prezidentský apartmán hotela Four Season v Istanbule.
Patrizii Gucci, ktorá žije vo Florencii, napísala viacero kníh. Jej posledným dielom je kniha Gucci – Pravdivá história úspešnej dynastie, ktorá vyšla v roku 2015. “Je to skutočná a pravdivý príbeh našej rodiny. Už ju preložili do poľštiny, srbčiny a angličtiny, ešte nie do slovenčiny,” povedala, keď ju ukazovala na tlačovej konferencii.
Patrizia Gucci aj takto bráni povesť svojej slávnej rodiny. Film Klan Gucci označila za príšerný, hnusný, na vracanie a kompletne povymýšľaný. “Uráža moju rodinu, ohovára a očierňuje. Ich zaujíma vo filme len vražda bratranca Maurizia. Vôbec to nebolo orientované na rodinu,” dodala Patrizia Gucci, ktorá je členkou a ambasádorkou nadácia Non-Violence. Založila ju Yoko Ono po vražde manžela a speváka Johna Lennona. Patrizia Gucci navrhla logo nadácie v podobe známej ako „Knotted Gun“ – zauzlená zbraň.
Gucci na kongrese rodinných firiem
Patrizia Gucci bola v Bratislave prvý raz. Prijala pozvanie od Inštitútu Rodinného Businessu a vystúpila ako exkluzívny hosť na 3. ročníku Medzinárodného kongresu rodinných firiem. Viac ako 230 hosťom z rodinných firiem a odbornej verejnosti porozprávala príbeh rodiny Gucci. O ich sile, moci a mene. Rodina Gucci už firmu ani značku nevlastní, a pre Patriziu Gucci je táto strata stále veľmi bolestná.
Rodinným firmám radí, ako svoj biznis ochrániť. “Mali sme ťažké obdobie, keď prišlo zvonku veľa riadiacich kádrov - boli arogantní, veľa zarábali a ich snahou bolo vyradiť z chodu firmy našu rodinu. Odporúčam, aby bol človek veľmi opatrný, keď si vyberá spolupracovníkov zvonku a dôveryhodné osoby. A mal by spraviť opatrenie: že jeden člen rodiny - malo by to byť v stanovách, nebude môcť predávať svoje akcie bez toho, aby s tým súhlasili ostatní vlastníci spoločnosti,” povedala k rodinnej firme, v ktorej od roku 1993 nie je majetkovo zaangažovaný žiadny z nositeľov slávneho mena. Luxusnú značku so sídlom vo Florencii vlastní od roku 1999 Francúz François-Henri Pinault a jeho módny konglomerát Kering.
Patrizia Gucci (vľavo)na Medzinárodnom kongrese rodinných firiem a Erika Matwij z Inštitúdu rodinného biznisu. Foto - Andi Haládik
“Napriek tomu, čo sa dnes hovorí o našej rodine, bola to jedna z najelegantnejších rodín v Európe. Vytvorili sme meno, brand, impérium. Som hrdá, že patrím do rodiny Gucci, máme bohatú históriu a dedičstvo,” povedala prapravnučka zakladateľa svetového módneho impéria Gucci.
Značka Gucci sa zmenila
Značka Gucci sa podľa nej zmenila. “Niekedy to bol spôsob života, dnes je to symbol, status, že sme dôležití. Obraz spoločenského postavenia. Ja si pamätám, keď som bola malá, tak pred Vianocami prišli mladí ľudia - 15- a 16-roční, ktorí sa poskladali na to, aby si mohli kúpiť jeden prívesok na kľúče Gucci. Nebolo to spoločenské postavenie, ale cítenie Gucci,” hovorí.
O súčasných výrobkov značky Gucci sa vyjadruje opatrne. “Majú veľmi originálne a špecifické výrobky, to musím uznať. Stále však tie ikonické kusy, kabelky, pochádzajú z našich návrhov a projektov, ktoré som ja videla na vlastné oči. Stále využívajú naše vzory a nákresy,” hovorí.
Ukazuje nám kabelku Gucci, keď sa pýtame, či sama túto značku nosí. “Je to vintage, má už niekoľko rokov, ale stále sa vyrábajú rovnaké. Táto je moja osobná kabelka, má svoju históriu.”
Hovorí, že vo vlastnej tvorbe nenadväzuje na tradíciu Gucci. “Už si vymýšľam vlastné veci, mám svoj štýl. Je trochu abstraktný, figuratívny, s prvkami ako sú kvety, výjavy zvierat, obrazy z toskánskej prírody. Farebnosť ma fascinuje,” dodáva s tým, že každý máme v sebe kreativitu, len niekto ju vytiahne zo seba viac.