Na každú z vás pôsobia vonkajšie vplyvy. Ste vnímavá a s pomocou vašich zmyslov vnímate svoje okolie. Vo veľkej väčšine prípadov práve vaše vnímanie, pocity vyvolané tým, čo vidíte, počujete alebo cítite, vytvárajú vašu náladu, formuje vaše presvedčenie, názory a životný štýl. 

Vaše vizuálne vnímanie ostatných, teda všetkého, čo vidíte na iných ľuďoch, ovplyvňuje vaše myšlienky, vytvára predsudky a predstavy o človeku, s ktorým sa stretnete hoci len náhodne v električke, v reštaurácii alebo s ktorým máte tvoriť tím a obchodné vzťahy. 

 

Imidž je nástrojom komunikácie

Či chcete alebo nie, každú ženu alebo muža, najprv hodnotíte svojím pohľadom. Pomocou očí ich vnímate veľmi rýchlo, na relatívne veľkú vzdialenosť a váš mozog vám už v prvých sekundách vytvorí prvé stopy budúceho názoru. Na prvý pohľad vnímate siluetu, rytmus pohybu a výraz tváre. Potom si všímate niekoľko ďalších detailov, ktoré váš dojem dotvoria. To celé trvá 2 až 4 sekundy…

V prípade, že je žiadúce, aby ste v ľuďoch vzbudzovali hneď na prvý pohľad pozitívne reakcie a predstavy: dbajte na celkový výzor a vystupovanie - jedným slovom imidž. Anglické slovo imidž znamená vzhľad, obrázok. Často sa tiež prekladá do slovenčiny ako vyobrazenie alebo predstava. Práve slovom imidž označujeme všetko, čo vnímate na druhom človeku. 

Imidž je bez preháňania tiež nástrojom našej komunikácie. Súhlasíte? Zhodneme sa na tom, že imidž, je váš komunikatívny nástroj, spôsob, ako dať najavo svoju osobnosť, názor, pozíciu v spoločnosti alebo vo firme? Ak áno, môžeme veľmi jednoducho prejsť k tomu, že tvorba a starostlivosť o váš imidž môže mať pozitívny vplyv na vaše obchodné vzťahy a tiež na váš úspech.

Ako možno viete, som blázon do múdreho obliekania. nemôžem teda začať inak ako odevom, pretože odev tvorí okolo 80 percent toho, čo je na vás vidieť. nemyslím na pláži, myslím priemerne za celý rok. 

 

Ilustračné foto - pixabay.com

 

Buďte upravená, vždy

Noste len upravené a nepoškodené odevy a obuv. Dbajte na to, aby vaše topánky a oblečenie boli vždy upravené a nepoškodené. Váš odev musí byť v prvom rade čistý a bez stôp používania. Myslite na to, že čistota je pre väčšinu ľudí v našich krajinách známkou dôveryhodnosti a profesionality. Predtým, než sa oblečiete, vždy si skontrolujte odev. Nielen zašpinenie, ale tiež stopy po používaní, ako žmolky na svetri, ošúchané okraje goliera alebo manžety, celková zašlosť alebo vyblednuté farby pôsobia negatívne rovnako ako okopané alebo “unavené” topánky.  

Skontrolujte si gombíky, zips, prípadne tiež ozdobné prvky, či nechýbajú alebo nie sú uvoľnené. Odtrhnutie gombíka pri nadýchnutí alebo voľné gombíky tesne pred spadnutím nepôsobia esteticky. 

Venujte tiež pozornosť tomu, aby bol vád odev vyžehlený. Sklady pod kolenami, v slabinách a v lakťových ohyboch neprekážajú. Ak si však sadnete do auta alebo do iného dopravného prostriedku, odložte si sako. Váš chrbát pôsobí na  materiál saka veľkým tlakom a v spojení s vlhkosťou a vaším teplom vytvorí záhyby, ktoré sú dlhodobo viditeľné a veľmi nevzhľadné. Nenechávajte vašu šatku pod bezpečnostným pásom, vždy ju vytiahnite a upravte si blúzku, aby sa nepokrčila.

Vášmu osobnému imidžu výrazne škodia cudzie značky. Nenoste žiadne odevy alebo doplnky, ktoré majú na sebe akýkoľvek výrazný nápis alebo logo výrobcu. Aj kabelky so známymi monogrammi a vzormi pôsobia skôr, že sa chcete pochváliť darčekom alebo vaším príjmom. To váš imidž priam ničí. Nie ste predsa lacný bilbooard alebo stĺp na plagáty. Ste dáma. Ste vlastná značka.

Pozreli ste sa do zrkadla? Prezreli ste si skriňu? Bravó. Ešte o mne budete počuť…


  Váš Daniel

 

Daniel Šmíd je lektorom etikety, korektného správania a poradca v otázkach vkusu. Prednáša semináre, vedie kurzy vo firmách v Čechách, na Slovensku a v Rakúsku. Viac o ňom sa dočítate na www.danielsmid.cz. Jeho kurzy pre verejnosť nájdete na www.etiketaustolu.cz