Stredajšia havária maďarskej vyhliadkovej lode Hableány, ktorá sa potopila večer v Budapešti neďaleko budovy parlamentu potom, ako do nej tesne pod Margitinym mostom vrazila hotelová loď Viking Sigyn bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou smutné prvenstvo. Viking Sigyn pravidelne pláva medzi nemeckým Passau, cez Bratislavu až do Budapešti. Loď podľa videa tesne pred mostom nabrala malú výletnú loď a prevrátila ju. Bude to najtragickejšia havária na Dunaji s najväčším počtom obetí. Navyše z rôznych strán sa ozývajú hlasy, že tragédii sa dalo zabrániť.

 

 

Počet obetí havárie v Budapešti stúpa

Na palube bolo celkovo 35 ľudí, z toho 33 juhokórejských turistov. Doteraz je potvrdených sedem obetí, ale ďalších 21 ľudí bolo aj deň po katastrofe nezvestných. Pasažieri nemali žiadnu šancu, ich loď sa do Dunaja s veľmi vysokou hladinou vody potopila za sedem sekúnd. Hľadanie nezvestných pokračuje, dokonca už aj v Srbsku a do Maďarska vyslali špeciálny tím aj z Južnej Kórey. Nádej na to, že by niekto z nezvestných prežil, sú minimálne. Doteraz nájdené obete vytiahli z rieky až pri Petöfiho moste, ktorý je od budovy parlamentu vzdialený zhruba tri kilometre, pri sedem kilometrov vzdialenom ostrove Csepel a aj pri moste diaľničného obchvatu M0, ktorý je vzdialený až 16 kilometrov.

 

Maďarská vojenská loď Dunaujvaros pod Margitiným mostom počas záchrannej operácie na Dunaji v Budapešti.  Foto - TASR/AP

 

Šiesty zmysel kvôli počasiu

Takýto daždivý máj si už dlho nepamätáme. Chladné a daždivé počasie si odnášajú ľudia, záhrady, cesty, parkoviská a, samozrejme, aj rozvodnené korytá riek. Hladina Dunaja vo štvrtok ráno, niekoľko hodín po tragédii, dosiahla v Bratislave úroveň zodpovedajúcu 1. stupňu povodňovej aktivity. V Budapešti to bolo rovnaké, napriek tomu tam bol Dunaj rovnako preplnený loďami ako v slnečný deň. Čiže, ak aj pasažieri nezomreli hneď, ďalšie zranenia im mohol spôsobiť silný prúd, nepredstaviteľná panika a ak ani to nie, po približne 20 minútach vo vode by bolo ich telo podchladené.

Napriek tomu, že na palube lode záchranné vesty boli, na výletných lodiach a kratších plavbách, navyše po rieke, nie na mori, toto nie je zvykom. Nemali ich doteraz vytiahnuté obete, zachránení, pravdepodobne ju nemal ani najmladší účastník výletu, 6-ročné dieťa.

 

História zrážok lodí na Dunaji

Doteraz najväčšou tragédiou na Dunaji bolo potopenie tlačného remorkéra Ďumbier neďaleko elektrárne vo Viedni-Freudenau z októbra 1996. ​Na palube bolo vtedy deväť námorníkov, z ktorých sa jedného podarilo zachrániť, osem zahynulo. V novembri 2004 si šesť ľudských životov vyžiadala čelná zrážka športového motorového člna s rakúskym remorkérom, ku ktorej došlo v dunajskom prístave Kuchelauer vo viedenskej štvrti Döbling. Rok nato sa hliadkovací čln viedenskej polície zrazil na Dunaji so slovenským tlačným remorkérom Dunaj, ktorý sa po zrážke potopil. O život prišiel jeden z členov posádky.