BRATISLAVA. Napriek tomu, že v Európe je viac žien ako mužov, ženy podnikateľky tvoria iba tretinu zo všetkých samostatne zárobkovo činných osôb v Európskej únii (EÚ). Pri zakladaní firiem ženy čelia viacerým výzvam, akými sú napríklad prístup k financiám, školenia, musia však prihliadať aj na zosúladenie rodinného a pracovného života.
Len niečo cez 100-tisíc podnikateliek
"Ženy predstavujú 52 percent celkovej európskej populácie, ale iba 34,4 percent zo samostatne zárobkovo činných osôb v EÚ a len 30 percent z európskych začínajúcich podnikateľov," upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
Podľa údajov Eurostatu na Slovensku ku koncu druhého štvrťroka tohto roka podnikalo 365.000 ľudí. Podnikateľov bolo takmer 260.000, kým podnikateliek vyše 106.000. "Ak súčasný stav porovnávame medziročne, tak ide o pokles, ale to platí u mužov aj u žien. Kým celkovo v rokoch 2014 až 2016 počet podnikateľov na Slovensku vzrástol o takmer desať percent, za posledný rok a pol ich je o vyše šiestich percent menej," podotkla Buchláková.
Úbytok sa najviac dotkol oblasti financií a poisťovníctva, v ktorej počet podnikateľov klesol o viac ako 40 %, či zdravotníctva a sociálnej pomoci, kde bol 28 % pokles. Naopak, najviac podnikateľov pribudlo v oblasti nehnuteľností, v administratíve a podporných službách, v poľnohospodárstve, lesníctve a rybolove.
Málo patentov od žien
Od roku 2008 síce v Európe celkovo stúpol počet žien podnikateliek, ale ide len o mierny trojpercentný nárast. Ženy podnikajú najčastejšie samy ako jednoosobové eserčoky či živnostníčky a najčastejšie v odvetviach ako zdravotníctvo, sociálna práca, služby, administratíva a vzdelávanie.
Nelichotivé štatistiky zaznamenávajú ženy aj pri udelených patentoch. Iba 8,3 % z udelených patentov Európskym patentovým úradom je v priemere udeľovaných ženám. Len pätina podnikov v EÚ, ktoré boli založené ako startupy s rizikovým kapitálom, patrí ženám. Ženy podľa štatistík takisto v biznise menej inovujú ako muži.