BRATISLAVA. Pred výberom konkrétneho modelu konzultovala Jana z Bratislavy svoj výber s kamarátkami. „Nechcela som zostať v predajni zaskočená, keďže autám vôbec nerozumiem,“ priznáva. Počúvla rady tých, čo majú tiež malé deti a rozumejú jej potrebám. Nakoniec si tak vybrala oveľa väčšie auto ako jej radili jej mužskí priatelia.
Alena nechala výber auta na manžela a spokojná až tak nie je. Vybral jej malé mestské auto. „Síce ľahko zaparkujem, no kočíku musím pri dávaní do kufra dať dole kolieska,“ hovorí.
Vanda odjakživa snívala o malom žltom twingu. Nedávno si ho kúpila. Nedala sa presvedčiť ani rečami o malom výkone či nevhodnej farbe.
Ženy sa pri rozhodovaní o kúpe auta riadia inými kritériami ako muži. „ U žien pri výbere prevažuje farba auta, poskytnutý komfort a celkový dojem ako na nich auto pôsobí,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Autoporadca.sk Martin Babulic. Ženy si často vyberajú autá s parkovacím asistentom či senzormi, hoci sú výborné vodičky, dodáva. Zaváži u nich podľa neho aj kvalitné stereo, vyhrievanie predného skla či sedadiel.
Naopak u mužov rozhodne najmä výkon a objem motora a tiež praktickosť daného modelu, dopĺňa.
Zákazníčok pribúda
Takmer tretina kupujúcich v autobazáre Darex sú podľa spolumajiteľa Petra Plevača ženy. „Tento trend je rovnaký na Slovensku ako aj vo svete. Súvisí to aj so stúpajúcou kúpyschopnosťou samostatných alebo single žien,“ hovorí.
Auto už dávno nie je mužskou záležitosťou, tvrdí aj Michal Žitný z Mercedes-Benz Slovakia. A to hlavne ak je v rodine len jedno auto, ktoré musí splniť nároky každého člena – teda aj ženy a detí, dodáva. „Tento vplyv sa prejavil nie len v konštrukcii áut, ale aj vo výbavách a prejavuje sa aj v celom predajnom procese až po komunikáciu,“ hovorí. Tento rok odštartovali kampaň „She‘s Mercedes“, ktorá je zameraná práve na ženy.
To, že trh s autami sa mení, potvrdzuje aj správa agentúry Bloomberg, podľa ktorej predajom malých terénnych áut na americkom trhu hýbu slobodné ženy. Oproti roku 2010 stúpol predaj malých neprémiových SUV ženami o vyše tretinu, medzi mužmi to bolo len niečo o vyše pätinu viac. Ukázal to prieskum spotrebiteľskej agentúry MaritzCX o predajoch áut v Spojených štátoch.
Bloomberg vo svojej správe píše, že tamojší predajcovia nie sú na takýto záujem žien pripravení. Ilustruje to príbeh Nory Patey. Tú personál predajne úplne ignoroval a namiesto toho sa venoval jej priateľovi.
Štatistiku o tom, koľko áut si u nás kupujú samotné ženy na Slovensku nemáme. Zväz automobilového priemyslu vedie len údaje o registrácii nových vozidiel. Tá však osobné údaje o kupujúcich neobsahuje, vysvetľuje generálny sekretár Zväzu Ján Pribula. Potvrdil však každoročný rast podielu kategórie SUV na našom trhu.
Sme náročné
„U zákazníčok rastú požiadavky na lepšiu výbavu vozu hlavne rôznymi asistenčnými a bezpečnostnými prvkami,“ hovorí Jozef Baláž za značku Škoda. Obľúbené medzi ženami sú aj akčné modely, ako napríklad produktová línia Monte Carlo, ktorá sa designovo odlišuje od štandardných modelov.
„Zákazníci sa stávajú náročnejšími, vyžadujú čoraz viac bezpečnosti, komfortu, ako aj nové technológie vrátane konektivity,“ hovorí PR manažér Škoda Auto Slovensko Roman Rajtár. Vedú autá s výbavou strednej a vyššej triedy, dodáva. Najžiadanejšou farbou je podľa neho biela.
Zákazníčky rozdeľuje riaditeľ spoločnosti Autoporadca.sk Martin Babulic do piatich kategórií:
1. Začínajúce vodičky: auto zväčša dostanú ako dar, napríklad od rodičov. Spravidla ide o menšie autá s manuálnou prevodovkou. Jednoducho auto, na ktorom sa vodička naučí šoférovať a parkovať. Obľúbenými značkami prvojazdkýň sú napríklad autá typu Honda Civic, Volkswagen Polo či Suzuki Swift.
2. Ženy, ktoré si chcú splniť sen: majú záujem o trendové modely, či už je to Mini Cooper, BMW nižšej rady alebo napríklad aj maličký štýlový Fiat 500 v nejakej zaujímavej farebnej edícii. Ide vyslovene o imidžové autá, ktoré si kupujú pre radosť, nie pre praktickosť. Obľúbené sú aj o kabriolety.
3. Dámy, ktoré majú „väčších“ (alebo viacerých) psích miláčikov: zháňajú najčastejšie autá v prevedení kombi. Tu je dôležitejšia praktickosť oproti imidžu.
4. Ženy v strednom veku a mamičky: nad imidžom prevažuje u nich pragmatický pohľad na auto. Hľadajú bezpečné spoľahlivé autá s dostatočným batožinovým priestorom na realizáciu ich hobby. Zaujímajú sa tiež o spoľahlivosť auta, ale aj o spotrebu.
5. Ženy vo vedúcich funkciách: auto je nielen dopravný prostriedok, ale je aj výrazom ich spoločenského postavenia. Tu prevládajú už spomínané prémiové značky.
Tereňáky vedú
Podľa Babulica si vozidlá typu SUV kupujú u nás hlavne ženy na vedúcich, či manažérskych pozíciách, ktoré preferujú skôr modely prémiových značiek. „Tieto autá zvýraznia ich postavenie a zabezpečia požadovaný komfort,“ hovorí. Medzi obľúbené značky patrí Mercedes, Audi, Lexus či BMW, dodáva.
Predaj SUV vozidiel rastie aj podľa Žitného, a to nielen medzi ženami. „Tieto autá sú veľmi univerzálne. Je z nich dobrý výhľad, dnes sú už dostatočne úsporné, dá sa do nich zbaliť na dovolenku, môžete sa v nich vydať aj mimo spevnených ciest a na našich rozbitých cestách majú tiež svoje výhody,“ hovorí.
Záujem o tento typ áut potvrdzuje aj Plevač. „Dôležité je, že sú bezpečnejšie, je z nich lepší výhľad na situáciu na ceste,“ vysvetľuje. Niektoré naše zákazníčky si kúpili autá ako Hyundai ix35, Kia Sportage, Chevrolet Captiva či Nissan Quasqai v cenách od od 12 do 17 tisíc eur. Vedú aj menšie autá vhodné do mesta ako Volkswagen Polo, Toyota Yaris či Hyundai i20.
„Celosvetovo zaznamenávame nárast záujmu o vozidlá kategórie SUV. V našom prípade ide o kompaktné SUV ŠKODA Yeti,“ hovorí Baláž. Obľuba tohto modelu Yeti rastie podľa neho práve medzi ženami. Často je kupované ako druhé auto do rodiny, dodáva.
Obľúbené medzi zákazníčkami je aj mestský model Citigo, nasleduje Fabia a hlavne model Rapid Spaceback.
Prečítajte si aj Takmer desatina domácností si tento rok kúpi nové auto či byt