Formula 1 nikdy nebola iba o rýchlych autách. V balíku celej šou mala už od šesťdesiatych rokov minulého storočia miesto aj ženská príťažlivosť v podobe takzvaných grid girls. Dekádu po dekáde sa ich oblečenie stenšovalo a funkcia splošťovala, až ostalo pri reprezentatívnej role vnadných modeliek, ktorých hlavným poslaním je držať tabuľu so štartovým číslom a usmievať sa pre zlepšenie vizuálneho zážitku (prevažne) mužského obecenstva.

 

Viac ako pekné tváričky

Tak to aspoň vyzerá navonok. V skutočnosti boli grid girls výborne rozbehnutým biznismodelom promujúcim stajne, komerčné značky a v neposlednom rade samy seba. Stačí si spomenúť na celebritu Katie Price. Dnes majiteľka 45-miliónového impéria sa dostala do povedomia aj vďaka práci grid girl s aliasom „Jordan“ – pripomienka čias, keď postáva na trati v službách majiteľa stajne Eddieho Jordana.

Keď Liberty Media, súčasný vlastník F1, v januári zverejnil rozhodnutie vzdať sa grid girls kvôli tomu, že „nie sú v súlade s normami modernej spoločnosti,“ aktivistky za ženské práva tlieskali. Rezervovanejší postoj k verdiktu vyjadrili samotné grid girls, ktoré tak prišli o prácu.

Zdroj foto - TASR/AP

Jedna z nich, 25-ročná Mellisa James, sa pre CNN Sport vyjadrila, že účasť na F1 v odhaľujúcom outfite bol pre ňu splnený kariérny sen. „Milovala som to. Chcete odo mňa, aby som sa nahodila do super pohodlných šiat, prechádzala sa po VIP zónach a sledovala niečo, za čo by som si za normálnych okolností musela poriadne priplatiť? Nenamietam! Bola to pre mňa práca snov.“

Modelka sa v F1 sfére pohybovala 8 sezón a vyjadrila sklamanie z toho, ako sú grid girls prezentované vo svete. „Navonok vyzeráme krehko, ale nie sme také. Povedať, že sme len pekné tváričky je smiešne. V prvom rade sme obchodníčky. Sme školené na to, ako sa zhovárať s ľuďmi a ako v nich vyvolať záujem o produkty, ktoré promujeme.“

 

A post shared by Selina de Lima (@selinadelima) on

 

Múzy pretekárov odleteli, nahradia ich deti

Grid girls bývali v minulosti posledné osoby, koho pretekári videli pred štartom, a prvé, koho vítali po príjazde do cieľa. S týmto je koniec. Po novom budú jazdcov F1 vyprevádzať na trať nádejné hviezdy motoristického športu, deti z hosťujúcej krajiny, kde práve Veľká cena prebieha. O výbere rozhodnú výsledky v juniorských pretekoch či náhodné žrebovanie. Podľa šéfa marketingu F1 to bude pre deti životný zážitok, ale tiež motivácia, aby na sebe pracovali a trénovali.

 

Krásne ženy zostali, zmenil sa len zamestnávateľ

Hoci grid girls, ako ich svet pozná, už patria minulosti, atraktívne ženy si na štartový rošt predsa cestu našli. Organizátor Veľkej ceny Monaka nenamietal, keď ich miesto obsadili promotérky jedného zo sponzorov podujatia, švajčiarskeho výrobcu hodiniek TAG Heuer. Mladé krásky v obrandovanom oblečení sa primárne starajú o fotodokumentáciu pretekov a zdieľanie obsahu na sociálnych sieťach, čo má v ére instagramových a facebookových ambasádorov neraz väčšiu reklamnú hodnotu ako billboard.