Jedna z najznámejších značiek na trhu desaťročia oslavuje mužnosť. Reklamuje holiace potreby pre mužov, s ktorými bude ich pokožka po rannom holení hladšia a jemnejšia. Značka Gillete tridsať rokov používa slogan Pre mužov to najlepšie.
Najnovšia reklamná kampaň je však drsná. Gillete v nej hovorí o tom, čo mužov definovať nemá - toxická maskulinita, sexuálne obťažovanie, násilie. V dvojminútovom reklamnom spote spochybňuje svoj vlastný slogan: Je to to najlepšie pre mužov?
Značka sa odvážne púšťa do chlapov a pripomína im to najhoršie, s čím ich spoločnosť posledné roky spája, hlavne v súvislosti s hnutím #MeToo proti sexuálnemu obťažovaniu. V spote ukazuje ženy v televízii ako sexuálne objekty, šikanu detí a mužov, ktorí podceňujú kolegyne v práci. Zobrazuje otcov, ako sa prizerajú bitke detí a ospravedlňujú správanie svojich synov tým, že “chlapci sú chlapci”. V zábere je aj americký herec Terry Crews, ktorý pred súdom opisuje, ako ho agent v Hollywoode sexuálne obťažoval a vyzýva: “Muži musia vyzvať mužov k zodpovednosti.”
V druhej časti reklamy Gillete “verí v to najlepšie u mužov” a vyzýva ich, aby sa zmenili. Aby zasiahli, keď niekto uráža ženu či bije malého chlapca, aby sa stali vzorom v práci, ale aj v rodine, lebo ich synovia - ďalšia generácia mužov, sa díva.
Gillete okamžite pocítil to, čo každý, kto spochybní tradičné úlohy mužov a žien a pustí sa do boja s predsudkami. Krajne pravicový magazín The New American vyčíta značke, že sama šíri falošné tvrdenia o mužoch. Ezra Levant, konzervatívny novinár z Kanady, zase vyhlásil, že reklamu zrejme napísala “feministka s ružovými vlasmi”, lebo je rovnako efektívna ako by “reklamu na tampóny urobil muž v strednom veku”.
Kampaň Gillete videlo na youtube doteraz viac ako 5 miliónov ľudí. Má však trikrát viac dislajkov ako lajkov. Mnohí chcú jeho výrobky bojkotovať.
Prekvapujúcejšie by však bolo, keby Gillete s podobnou kampaňou neprišiel. Značka patrí spoločnosti Procter & Gamble, ktorá roky bojuje za práva dievčat a žien. Procter & Gamble bola ocenená za kampaň na Always “Like a Girl!”, či na Pantene "Strong is Beautiful", kde hráči NFL zapletajú vlasy svojím dcéram. Ale nemôže ten boj vyhrať, ak do neho nezapojí mužov.
Gilllete teraz bojuje za mužov a chce im vrátiť vlastnosti, ktoré v rôznych prieskumoch muži i ženy spájajú s pojmom mužnosť: čestnosť, morálka, práca a rešpektovanie iných ľudí.
Jedna z najznámejších značiek na trhu chce totiž naďalej oslavovať mužnosť. Prvý raz sa však s chlapmi celkom nezhodla na tom, ako by vlastne mala vyzerať.