Bolo to v lete v roku 1989. Všetky sme chceli vyzerať ako Bejby z Hriešneho tanca a stretnúť letnú lásku, akou bol Johnny. Keď prišiel film do kín, spôsobil ošiaľ a z istých dôvodov sa stal kultovým. V to leto som išla do bývalej Juhoslávie, na ostrov Lošinj tráviť tri týždne v tábore s ďalšími deťmi. Cestou v autobuse sme ako štrnásťročné teenagerky hovorili iba o Dirty Dancing, počúvali soundtrack k filmu na starom walkmane.

Celé leto bolo ovplyvnené tancom a skladbami ako She´s like the wind, Hungry eyes, či Time of my life.  Stále som rozmýšľala, prečo sa tento film stal kultom a po celé tie roky ho televízie neustále reprízujú s veľkým úspechom. Po Dirty Dancing bolo nakrútených množstvo hudobných a tanečných filmov, ale práve tento sa stal jedinečným. Som presvedčená, že to je najmä kvôli vete: „Bejby nebude sedět v koutě!

Táto veta sa v roku 1989 stala akýmsi manifestom pre celú generáciu dievčat a neskôr žien, ktoré z nás vyrástli. Dovtedy sme ako „socíkom“ vychované dievčence počúvali, že máme sedávať v kúte, nemáme sa veľmi prejavovať a máme čakať na toho pravého..., prípadne na tú pravú príležitosť, ktorá možno príde, možno nie. Presne si pamätám na zdesený výraz učiteľky, keď som v piatej triede napísala, že chcem byť archeologičkou alebo astronautkou a ona mi to dala prepísať na nejaké „normálne“ ženské povolanie. Napríklad učiteľku alebo doktorku. Veta, ktorú vo filme Hriešny tanec povedal Johnny zmenila naše nazeranie na seba. Bejby nám ukázala, že aj keď to od nás nikto nečaká, môžeme zažiariť. Môžeme sa postaviť na pódium a vystaviť na obdiv svoje schopnosti a talent.

Na vetu Bejby nebude sedět v koutě! Som si spomenula minulý týždeň, keď v Cannes prebiehal najvýznamnejší reklamný festival. Jednoznačným víťazom sa stalo Nebojácne dievča. Získalo 4 x Grand Prix a 18 levov, čím sa zaradilo medzi najoceňovanejšie reklamy v histórii festivalu. Kto je Nebojácne dievča?

Je to krásna socha sochárky Kristen Visbal, ktorú vymysleli ako reklamnú kampaň pre klienta State Street Global Advisors dve ženy - Tali Gumbiner a Lizzie Wilson z agentúry McCann New York. Deň pred Medzinárodným dňom žien, 7. marca, ju v ranných hodinách nainštalovali na Wall Street oproti známej soche býka (Charging Bull), reprezentujúcej silu finančného sveta. Úlohou Nebojácneho dievčaťa je otvoriť a zdôrazniť v spoločnosti tému ženského líderstva. Kampaň upozorňuje na to, že Wall Street a svet biznisu je stále v rukách mužov a vedúce pozície zastávajú práve oni. Odvážne dievča, ktoré sa nebojí postaviť zoči-voči silnému býkovi je symbolom ženských schopností a kompetencií.  Hoci množstvo „bizniswomen“ v reálnom svete podnikania prejavilo svoje schopnosti a talent, spoločnosť o ženách ako líderkách stále pochybuje. Socha mala byť pôvodne nainštalovaná na Wall Street len na jeden mesiac, no stojí tam dodnes. Verejnosť je ňou nadšená a verí, že tam zostane navždy. Socha sa stala doslova pop-kultúrnou ikonou a novým symbolom New Yorku. Na nápise, ktorý sochu dopĺňa, stojí silný odkaz. „Pozná silu ženského líderstva. ONA to zmení.

Bejby a Nebojácne dievča majú teda niečo spoločné. Sú krásnymi ukážkami ženskej odvahy. Kým Bejby musel na pódium ešte vytiahnuť Johnny, Nebojácne dievča už hovorí samo za seba. Autorky kampane boli na festivale v Cannes po prvýkrát. Do svojej práce dali nadšenie a presvedčenie. A vyhrali! Zažiarili. Robme to tak aj my. Pri všetkom, do čoho sa púšťame. Nie sme tu iba na to, aby sme svet zdobili, sme tu aj na to, aby sme ho menili. Len MY to zmeníme! Nebojácne dievča je každá z nás.  

.

Prečítajte si aj Cesta k sebe