Pôsobil v Maďarsku, Poľsku a po nežnej revolúcii sa dostal do Československa. Písal sa rok 1990 a Nikola Božinovski spolu so svojou firmou pracoval pre Východoslovenské železiarne, dnes U.S.Steel Košice. Macedónčan sa napokon s rodinou natrvalo usadil na Slovensku, kde už 20 rokov vedie úspešnú rodinnú firmu s elektronikou BIS audio pomenovanú po svojej dcére Bisere.
 
Nikola Božinovski pri kávovare McIntosh v štýlovej predajni BIS audio v Bratislave.   Foto - Miroslava Spodniaková

 

BIS audio a štýlový kávovar McIntosh

 
Než si v roku 1994 popri práci v železiarňach založil firmu v macedónskom Skopje, bol iba študentským nadšencov hi-fi techniky, ktorá sa za socializmu nedala zohnať len tak. “Mali sme skupinku chlapcov, ktorí si vymieňali platne a počúvali hudbu. Do bývalej Juhoslávie chodili tí, čo robili v Nemecku a dovážali elektroniku. Zo študentskej lásky a z hobby sa napokon stalo podnikanie. My sme chceli ponúknuť kvalitnú techniku pre audiofilov, hi-fi pre strednú a vyššiu triedu,” hovorí vo svojej bratislavskej kamennej predajni Nikola Božinovski, kým nám pripravuje kávu. 
 
Kávovar je štýlovo umiestnený za replikou zosilňovača, ktorú si dal v  americkej firme McIntosh vyrobiť Božinovski. “To je moja najobľúbenejšia značka, a vo svete je určite najznámajšia, na trhu je už 70 rokov,” hovorí. Obdiv je obojstranný, firma McIntosh rozšírila spoluprácu s firmou BIS audio hneď v niekoľkých krajinách. “Postupne dali otcovi nielen Macedónsko a Slovensko, ale aj celý Balkán, čím mu prejavili veľkú dôveru. Chodíme na konferencie, kde sa stretávame s distribútormi z iných krajín a je málo tých, čo si udržia značky takto dlhodobo,” dodáva pyšne dcéra Bisera, ktorá sedí vedľa otca a slovenčinou bez prízvuku dopĺňa detaily otcovho rozprávania. 
 
Štýlová predajňa BIS audio v Bratislave. Foto - Miroslava Spodniaková
 
 

BIS audio nielen dováža, ale techniku aj servisuje

Na začiatku ich rodinná firma BIS audio ponúkala techniku od desiatich značiek, dnes majú dvadsať, ale väčšina z pôvodných je stále v ponuke, čo nie je v tejto brandži typické. Nájdete tu Sonus faber, Denon či Loewe. Pre Marantz sú jedným z najstarších distribútorov. A reproduktor od firmy Bowers&Wilkins, ktorý sa stala akustickým výrobkom 20. storočia majú vo firme už len na stene, nedávno posledný predali.  
 
Nikola Božinovski založil firmu vo Zvolene a aj po 20 rokoch tam majú sídlo. Kamenné predajne otvorili v Košiciach, Banskej Bystrici a od roku 2000 majú vlastné štýlové priestory v Bratislave oproti Polusu. Firma si vie udržať partnerov, ale aj zamestnancov. Mnohí z nich robia vo firme viac ako desať rokov, niektorí vo firme pracujú od úplného začiatku. 
 
Slovensko je väčšie ako dvojmiliónové Macedónsko (oficiálny názov je od februára Severné Macedónsko), ale systém je v oboch krajinách podobný. Distribútor techniku nielen dováža, ale aj predáva a servisuje. Zabezpečuje zákazníkovi prvý aj posledný kontakt. 
 
 
Bisera Božinovska v predajni BIS audio v Bratislave. Foto - Miroslava Spodniaková
 

V BIS audio predávajú príbeh a kvalitný zvuk 

Nikola Božinovski na Slovensku uspel zrejme aj preto, že nemal slovenskú mentalitu. Vzťah so zákazníkom bol na prvom mieste ešte v časoch, keď predavačky nerady videli, že sa dotýkate tovaru. “U nás sa naopak dotýkať musíte. To najdôležitejšie, čo si má od nás zákazník odniesť je zážitok. Väčšinou predávame nejaký čierny box, ktorý stojí dosť peňazí, preto zákazník musí pochopiť, prečo má takú cenu. Predávame mu príbeh - históriu firmy, kvalitu výrobku a emócie, keď ten zvuk zažijete. Pre nás nie je problém, ak si všetko vyskúša a nič nekúpi,” vysvetľuje majiteľ firmy.
 
Ich typickým zákazníkom je večne nespokojný audiofil, ktorý je náročný a hľadá stále niečo nové. Druhou skupinou sú mladší ľudia, ktorí si dajú poradiť. “Väčšinou nakupujú muži, hoci ženy majú lepší sluch. Muži s vekom strácajú frekvencie a horšie počujú, ženy rozpoznajú zvuk výborne,” hovorí Nikola. Spolu s dcérou sa zhodnú, že je škoda, že žien chodí do predajne menej, prípadne prídu s manželom alebo partnerom až na konci, keď už sa vyberá dizajn alebo farba výrobku. “Ženy sa niekedy boja opýtať, čo je škoda, pretože ak prekonajú strach, vedia sa veľmi rýchlo zorientovať,” hovorí Bisera.    
 
 
Nikola Božinovski vo svojej pracovni v predajni BIS audio v Bratislave.  Foto - Miroslava Spodniaková
 

BIS audio pomenovali podľa dcéry 

Bisera začala do chodu firmy hovoriť už ako dieťa. “Naša prvá firma v Macedónsku má názov Bolin, ktorý sa vyskladal z mien môjho otca, mamy a staršieho brata. Keď sa vymýšlal názov pre firmu na Slovensku, prišlo mi prirodzené, že sa bude volať po mne,” smeje sa Bisera. Aj rodičia sa najprv smiali z ambícií malej dcéry, ale nakoniec sa to ukázalo ako dobrý nápad. Firma dostala názov BIS audio. “Prvé tri písmená sú naozaj z mena mojej dcéry, navyše BIS sa vo Francúzsku kričí na koncertoch, keď chcú ľudia prídavok, vtedy kričia BIS, BIS. To rozhodlo, aby firma dostala názov BIS audio,” dodáva Nikola Božinovski.  
 
Vo firme pracuje aj starší syn, obe deti už od malička cestovali s rodičmi, chodili na konferencie a spoznávali ľudí z fachu. “Moja prvá konferencia, čo si pamätám, bola v Amsterdame a mala som 7 rokov,” spomína so smiechom Bisera. 
 
Otec však nijako neplánoval, či deti prevezmú firmu. Obaja pracovali v iných firmách, vyštudovali ekonomiku, biznis, medzinárodné vzťahy. “Iba sme chceli, aby sa naučili cudzie jazyky, učili sa na slovenských, na amerických školách, syn skončil americkú školu v Salzburgu  a vysokú vo Viedni. Dcéra skončila americkú v Košiciach a vysokú školu v Bostone,” vysvetľuje Nikola Božinovski.
 
 
V predajni BIS audio v Bratislave môžet techniku skúšať.  Foto - Miroslava Spodniaková
 

Dcéra Bisera: Ženy k technike patria 

Bisera počas školy absolvovala prax v Holandsku na medzinárodnom trestnom tribunáli, po škole pracovala na Slovensku pre firmy, kde sa venovala financiám a startupom a potom robila manažment consulting, poradenstvo pri podnikaní, hlavne ako sa z nápadu stane firma. Až pred niekoľkými mesiacmi nastúpila do otcovej firmy a zaúča sa vo všetkých oblastiach.
 
“Je to stále mužský svet, ale ja sa v mužskom svete pohybujem bez problémov. Hrávala som basketbal a aj šport je hlavne o mužoch. Pozitívne u mužov je, že keď zistia, že sa vyznáte, tak diskriminácia pominie. Nikdy som nemala pocit, že je to problém,” hovorí Bisera. Jej rodičia chodili na konferencie vždy spolu, otec sa venoval technike a obchodu, mama prekladala, pre Biseru tak k tomuto fachu patria muži i ženy. “Spolupracujeme s firmami, kde sú ženy na vysokých pozíciách, mala som teda aj ženské vzory,” vraví.

 

Štýlová predajňa BIS audio v Bratislave.  Foto - Miroslava Spodniaková

 

V BIS audio hovori mnohými jazykmi

Rodina Nikolu Božinovského sa na Slovensku cíti ako doma, hoci sa ako doma pohybuje v mnohých krajinách. V súkromí hovoria macedónsky, Nikolova mama bola Čiernohorka, takže všetci sa dohovoria srbochorvátsky, čo je základ mnohých jazykov na Balkáne. Hovoria tiež po slovensky, rozumejú česky, všetci hovoria anglicky, deti ešte španielsky a nemecky.
 
“Môj otec sa mal narodiť v Nemecku, nie na Balkáne. Keď s ním pracujete, všetko musí byť načas a musíte pracovať veľa. Takže vôbec nemá balkánsku náturu. Aj preto sa mu na Slovensku páči, ľudia sú tu veľmi pracovití,” vysvetľuje Bisera. 
 
Nikola Božinovski nikdy nemal zlú skúsenosť preto, že je cudzinec. Stal sa z neho podnikateľ, ktorý robí Slovensku dobré meno, hoci sa tu nenarodil.