BRATISLAVA. Minulý rok získala Anticenu za najsexistickejšiu reklamu žena a poslankyňa za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) Jana Cigániková, ktorá v predvolebnej kampani využila stiahnuté červené nohavičky a slogan Zbavme sa zbytočných prekážok. Zvíťazila vtedy medzi 32 nominovanými reklamami. Tento rok vyberala verejnosť a odborná porota z 55 nominácií a udelila až štyri ceny. Odborná porota dala tri anticeny.
Aplikácia LetGo a ženy
Prvú získala Aplikácia LetGo, cez ktorú ľudia predávajú a kupujú veci z druhej ruky a kde si muž na konci vyfotí vlastnú ženu. Podľa odbornej poroty ide o diskrimináciu na základe pohalvia a veku. V reklame sa narába s tým, že môžete ženu vymeniť či predať, čím nabáda k obchodovaniu so ženami..
NÁZOR POROTY: „Prezentovať ženu ako objekt, ktorého sa môžete jednoducho zbaviť predajom cez mobilnú aplikáciu je dehonestáciou jej ľudskej dôstojnosti. Podčiarkuje dogmatický postoj k žene ako majetku muža, s ktorým si muž môže naložiť podľa svojho uváženia, či dokonca ju predať ako nepotrebnú vec.“
Róbert Slovák,
prezident klubu reklamných agentúr Slovenska a člen prezídia Rady pre reklamu
Muži a Fernet
Druhú cenu získal Fernet Stock Original s čisto mužskou spoločnosť, kde muži pri poháriku kričia Nevymäknem.
NÁZOR POROTY: „Video veľmi agresívnym spôsobom podsúva akoby potrebu nielen vrátiť (udržať) rodové stereotypy, ale priamo nanovo definovať ich obsahy, použitím aj faktov z deľby práce, aj istého humoru očakávanému z použitia nadsádzky. Avšak fakticky video prostriedkami filmovej reči, navodzuje atmosféru akejsi vzbury, priam militantnej deklarácie mužov, ktorí sa potrebujú vymedziť mimo „svet žien“ a naplno sa venovať „svojej mužnosti“. Nastolenie takto rozdeleného sveta je o moci a dominancii mužov nad ženami, situácii tak nebezpečnej pre ženy. Práve takto definované postavenie žien je príčinou násilia na ženách a jeho vysokej spoločenskej tolerancii.“
Katarína Farkašová,
riaditeľka Aliancie žien Slovenska.
Budiš a hlúpy slogan
Tretiu anticenu dala porota minerálke Budiš so sloganom Mne nevadí, že si sa dnes neoholila.
NÁZOR POROTY: „Firma už v rámci sexistickej reklamy všeličo ponúkla, ale zdá sa, že ide ďalej, otvára nove horizonty hlúpych sexistických reklám a tentokrát nielen so sexistickym, ale až pornofikujúcim obsahom, podtext s vulgárnou narážkou a posilňovanie stereotypnej predstavy o ženskej kráse.“
Oľga Gyárfášová,
sociologička a výskumníčka
Záložňa Breva pracuje s nahými ženami často
Do Ceny verejnosti sa zapojilo 2000 ľudí a najviac hlasov získala Záložňa Breva, ktorá nahé ženy vo svojej reklame využíva často. Ceny vyhlásili dnes na záver druhého ročníka súťaže Sexistický kix.
“Súťaž Sexistický kix je nástrojom pre verejnosť, aby kriticky poukazovala na reklamy, ktoré sú sexistické, znevažujú a diskriminujú na základe pohlavia a rodu. Reklama veľa napovedá o tom, aké majú ženy a muži dané úlohy v spoločnosti. Druhý ročník sme preto venovali téme často nespravodlivej deľbe práce medzi mužom a ženou, ktorá vypláva z rodových stereotypov,” povedala koordinátorka projektu Jitka Dvořáková z Aliancie žien – cesta späť.
Tento rok poslala verejnosť podľa organizátorov a organizátoriek o 70 percent reklám viac ako v minulom roku. “Nie je to signál o zhoršujúcom sa reklamnom prostredí, skôr tá téma viac rezonuje a zvyšuje sa citlivosť voči takýmto reklamám,” zhodnotila Diana Gregorová, spoluorganizátorka súťaže Sexistický kix.
Zdroj - Sexistický kix
Sexizmus využívajú firmy opakovane
Pri niektorých nomináciách sa opakovali zadávatelia reklám dokonca viackrát, až 6 firiem malo viac ako jednu sexistickú reklamu medzi nomináciami.
Vysokoškolský klub Unique mal štyri reklamy, Slovenské pramene a žriedla tri reklamy a Záložňa Breva dve reklamy. Breva mala nominácie na dve reklamy už aj minulý rok. “Sú to sexistickí recidivisti,” povedala Gregorová.
“Zo spomínaných firiem sme na Radu pre reklamu dostali opakovane podnet na Záložňu Breva, ktorej reklama bola v rozpore s etickým kódexom reklamy,” povedala pre Ženy v meste Eva Rajčáková. Podľa nej už verejnosť nevníma sexizmus v reklame len cez nahotu a zobrazovanie ľudského tela. “Chodia nám už sofistikovanejšie sťažnosti, ktoré poukazujú na rodové nerovnosti, pracujú teda s pojmom sexizmus v širšom kontexte, čo znamená, že verejnosť je už na to citlivejšia,” povedala.
Reklama vysokoškolského klubu Unique. Foto - autorka
Vysokoškolský klub Unique
Zvlášť organizátorky a organizátori súťaže hovorili o reklame vysokoškolského klubu Unique, ktorý má na plagáte ženu v minisukni a sľubuje za to odmenu – ženy majú zadarmo vstup do klubu alebo pitie. “Je to veľmi nebezpečná reklama, pretože nepriamo vytvára prostredie, kde môže prísť k sexuálnemu obťažovaniu žien. Sú z nich objekty, ktoré slúžia ako návnada na pobavenie mužov. Výskumy pritom ukazujú, že spoločnosť viac toleruje sexuálne násilie, ak sú ženy vyzývavo oblečené,” uviedla Gregorová.
Odborná porota dospela k názoru, že rovnako dôležité je poukázať na tie reklamy, kde je sexizmus menej viditeľný na prvý pohľad, a práve preto možno ešte škodlivejší pre ženy a mužov, ich vzťahy, ako aj fungovanie spoločnosti vôbec. „Sexizmus zostáva na Slovensku málo známy a väčšinou nepochopený. Má oveľa bližšie k rasizmu a neznášanlivosti, ako sa na prvý pohľad zdá. Stereotypy o ženách a mužoch nás ochudobňujú o plnohodnotné vnímanie iných ľudí. Od poníženia je len krok k násiliu, ktoré je tradične veľkou a smutnou slovenskou realitou. Milujem dobré reklamy, ale sexistické plagáty či spoty sú biedne vymyslené, mizerne napísané a klientom viac škodia, ako pomáhajú,“ povedal člen odbornej poroty, autor a prekladateľ, Michal Hvorecký.
“Reklama je vírus na šírenie choroby, ktorou je diskriminácia v spoločnosti,” povedala Katarína Farkašová z Aliancie žien – Cesta späť, ktorá súťaž organizuje.
Vyhlasovanie cien moderovala herečka Kristína Farkašová. Foto - autorka
.
Prečítajte si aj Prvú anticenu za najsexistickejšiu reklamu získala žena a poslankyňa