Martina je asi najskromnejší človek, akého poznám. A je jednou z najtalentovanejších dizajnérok v slovenskej reklame. Odkedy sa poznáme, nikdy som ju nepočula sťažovať sa na prácu. Vždy ju robí najlepšie ako sa dá a s najväčším nasadením. Nikdy sa s nikým neporovnáva a nikoho nekritizuje. Váži si prácu druhých.

V piatok dostala najvyššie ocenenie za printovú reklamu, a zároveň cenu za najlepšiu art direction (umeleckú a dizajnérsku úroveň). A ja jej to veľmi prajem. Dokázala, že aj pre mainstreamového klienta – obchodný reťazec – sa dá urobiť krásna robota s výrazným ekologickým motívom.

 

 

Reklama na Slovensku bola vždy skôr dominantou mužov. Žien je tu pomenej, najmä na kreatívnych oddeleniach reklamných agentúr. Ale v piatok večer som mala pocit, že sa aj reklamná branža trochu mení. Pribudlo viac dobrých reklám, aj viac žien na pódiu, ktoré si preberali ceny za najkreatívnejšie reklamy. Nehovorím, že je medzitým priamy súvis, ale svet slovenskej reklamy sa mi zdal akoby krajší, jemnejší a citlivejší.

Vzniklo tu za posledný rok niekoľko veľmi silných kampaní s charitatívnym rozmerom – kampaní, ktoré prispeli svojou troškou aj k tomu, že sme o trochu lepšia krajina. Okrem našej kampane Rómsky mýtus, ktorá poukazuje na to, že na rómske rodiny ide z našich daní a odvodov oveľa menej peňazí, ako si myslíme, vznikla aj pekná kampaň o ľuďoch bez domova. Kampaň ukazuje bezdomovcov ktorí vyzývajú ľudí, aby svoje 2% z daní dali niekomu, kto to potrebuje ešte viac, ako oni. Silné, však?

Grand prix, alebo najvyššie ocenenie sa na Slovensku neudeľuje každý rok. Tento rok bolo udelené kampani, ktorá vyriešila problém. V pôrodniciach vozili mamičkám často ich deti v nákupných košíkoch, lebo nemocnice nemali financie na špeciálne postieľky na kolieskach. Reklamná agentúra oslovila automobilku a tá vytvorila postieľky na kolieskach, ktoré uviedla na trh ako “najmenší model” rodinného auta. Postieľky sa dostali do mnohých nemocníc po celom Slovensku. V projekte stále pokračujú, kým nebudú pokryté všetky nemocnice, ktoré to potrebujú.

Myslím si, že tieto kampane posúvajú reklamu a komunikáciu na inú úroveň. Okrem predávania produktov a budovania značky vnášajú do firiem filantropiu, ľudskosť a úctu. Verím, že to tak ostane aj budúci rok. 

 


Hyundai ix1 - svetová premiéra by zlatyklinec2