BRATISLAVA. Na tlačovú besedu prišiel na bicykli a na stôl si pred seba hrdo položil cyklistickú prilbu. Potom Peter Kľučka z ministerstva dopravy, spojov a regionálneho rozvoja ohlásil súťaž pre firmy, ktorých zamestnanci budú v máji chodiť do práce a z práce na bicykli.

„Cieľom súťaže je spopularizovať cyklistickú dopravu a upozorniť na nutnosť zvýšenia bezpečnosti cyklistov na cestách. Súťaž je určená tímom zamestnancov, ktorí sa do nej musia najskôr zaregistrovať a následne budú v čase od 1. do 31. mája jazdiť do práce a z práce na bicykli a budú si zapisovať svoje výsledky. V súčasnosti je zaregistrovaných už 2700 účastníkov,“ povedal Kľučka, ktorý je národným cyklokoordinátorom. Ako to bude celé prebiehať, sa dozviete na stránke www.dopracenabicykli.eu.

 

www.pixabay.com

 

Až 500 nehôd

Vrátil sa aj k cyklistickej prilbe, ktorú položil pred seba. Zdôraznil, že je nevyhnutnou výbavou každého cyklistu spolu s reflexnými prvkami. „Prilba u cyklistu znižuje úrazy hlavy až o 80 percent,“ doplnil ho MUDr. Viliam Dobiáš, známy záchranár a prezident Slovenského Červeného kríža. 

Cyklisti sa pomerne často stávajú účastníkmi dopravných nehôd. Podľa štatistík ministerstva vnútra, minulý rok došlo k 500 dopravným nehodám, pri ktorých bola príčinou zrážka s cyklistom. Bezpečných cyklotrás je v našich mestách veľmi málo, často je problém v tom, že vodiči áut nerešpektujú na cestách cyklistov, dokonca mnohí nedodržiavajú ani bezpečnú vzdialenosť pri ich obiehaní - 1,5 metra.

Akcia „Do práce na bicykli“ by mala tiež pomôcť vytvárať tlak na zamestnávateľov, aby zabezpečili pre svojich zamestnancov možnosť odložiť si bicykel a osprchovať sa. Keď sme sa rozprávali so ženami, ktoré už vyskúšali prísť do práce na bicykli, aj tieto skutočnosti im robili problémy.

 

 

Ženy, ktoré to skúsili

„Pracujem v  jednoposchodovej administratívnej budove, kde nie je výťah. Nechávať bicykel pred budovou je nebezpečné, ľahko by som oň prišla, navyše naozaj tam niet na to priestor, žiadne stojany, nič, kde by som ho mohla zamknúť. Takže mi neostávalo iné, ako ho po schodoch vytrepať až do kancelárie,“ hovorí Jana. Dodáva, že v práci nemá ani sprchu, čo bol ďalší problém.

Zuzana si cestu do práce na bicykli vychutnala už niekoľkokrát. „Musím voliť také dni, keď nemám žiadnu pracovnú schôdzku, takže sa môžem obliecť trošku športovejšie,“ hovorí. S odložením bicykla problém nemá, ani so sprchou. „Párkrát to bolo na ceste ale doslova o hubu. Raz ma takmer zrazilo  auto. A potom mi vodič ešte aj vynadal, hoci on mi nedal prednosť, keď som šla sprava. No a veľmi nepríjemné bolo aj to, keď som na bicykli zmokla do nitky. Našťastie, to som už šla z práce.“

 

www.redingtower2.sk

 

„Na takéto dobrodružstvo som sa odvážila len raz,“ konštatuje Maja. „Po práci väčšinou chodím po syna do škôlky a odtiaľ rovno na nákupy. Bicykel by mi bol vtedy len na oštaru. Okrem toho do práce väčšinou chodím v sukni a v lodičkách.“

Že sukňa nemusí byť prekážkou, vidno na cestách v zahraničí. Topánky si v práci tiež možno prezuť. Najväčším problémom teda naozaj zostáva najmä bezpečnosť na cestách a podmienky zo strany zamestnávateľa. Ministerstvo dopravy dúfa, že sa to podarí zlepšiť a cyklistická doprava bude tvoriť aspoň 10-percentný podiel na celkovej doprave.