BRATISLAVA. Viete si predstaviť život bez mobilu? Bez prístupu na internet? Nehovoríme o víkende na chalupe či offline týždni na dovolenke, ale fungovať bez mobilu a siete každý deň. Nájsť si prácu, zaplatiť šeky, či len vybaviť dôležitý nákup alebo objednávku zeleniny do debničky. Asi nie.
Na svete žije bez mobilu 1,7 miliardy dievčat a žien, píše vo svojej správe Svetové ekonomické fórum. V južnej Ázii vlastní mobil takmer o dve pätiny menej žien ako mužov. V Pakistane má svoj telefón necelá desatina žien. Pritom väčšina zamestnaní už v súčasnosti vyžaduje určité znalosti online sveta. Ženy sú takto vylúčené nielen ekonomicky, ale aj spoločensky.
Na Slovensku je situácia úplne iná. Pokrytie telefónmi je u nás stopercentné, tvrdia niektorí operátori. Celkovo však u nás klesajú počítačové zručnosti a chýbajú šikovné programátorky.
Telefón majú všetci
„Na slovenskom trhu nevnímame výrazné rozdiely medzi používaním telefónov u mužov a žien,“ hovorí Michal Korec za Slovak Telekom. Trendy podľa neho určuje skôr veková hranica, využívanie telefónov a preferencie sú však podobné.
Nové mobilné technológie sa najrýchlejšie udomácňujú u ľudí do 35 rokov – bez rozdielu pohlavia, vysvetľuje. Podobne je to aj pri senioroch. „Aj staršie ženy postupne prechádzajú na smartfón a učia sa novšie funkcie ako iba telefonovanie či správy,“ hovorí.
Pri hlasových paušáloch je podiel žien v Orange 51,9 percenta, pri mobilnom internete – 50,2 percenta. Nižšie zastúpenie majú klientky pri predplatených kartách, a to 48 percent. „Bavíme sa o tom, na koho je služba písaná, nie o reálnych používateľoch,“ upozorňuje hovorkyňa Orange-u Alexandra Piskunová.
Vyrovnaný pomer je aj v O2 – ženy tvoria 49 percent, vysvetľuje za operátora René Parák.
Takmer vyrovnaný počet užívateliek má aj Štvorka – 45 percent.
Veľká kabelka, veľký telefón
Záujem o telefóny je podľa vedúcej oddelenia rozvoja produktov Štvorky Andrei Čagalovej rovnaký pre obe pohlavia. „Ženy sa viac zaujímajú o trendy, novinky a farebné vychytávky,“ hovorí.
U zákazníčok Slovak Telekomu vedú smartfóny a iPhony. Ženy preferujú iPhone aj pre dizajn, používateľské prostredie a celý ekosystém, vysvetľuje Korec. Neboja sa podľa neho ani telefónov s väčšou uhlopriečkou. „Väčší displej je pre ne výhodou a nosenie telefónov nie je v kabelke prekážkou,“ hovorí.
Podobný trend je aj medzi zákazníčkami O2. „Ženy tvoria 51 percent našich používateľov smartfónov, pričom preferujú Androidy, podobne ako muži, avšak majú vyššie zastúpenie medzi iPhonami,“ hovorí.
V Orange vedú u žien podobne ako u mužov značky Samsung, Huawei, LG, Lenovo, nasleduje Nokia a Apple. Rozdiel je však podľa Piskunovej pri výbere farby telefónu. „U žien bolo 48 percent predaných zariadení čiernych, 37 percent bielych, zvyšných 15 percent boli iné farby,“ hovorí. U mužov vedie čierna takmer v dvoch tretinách, biely telefón si vyberie len niečo vyše pätina zákazníkov.
Chýbajú IT-čkárky
Výraznejšie rozdiely medzi ženami a mužmi nie sú podľa operátorov ani vo využívaní dátových služieb. „Pre pokročilé používateľky je smartfón s mobilným internetom voľba číslo jedna a používajú ho častejšie ako PC či tablet, lebo ho majú neustále so sebou,“ hovorí Korec za Slovak Telekom. V telefóne majú desiatky aplikácií a sú ochotné investovať aj do prémiových typov, či skúšať nové hry, dodáva. Smartfón používajú podľa neho aj na organizáciu času a výdavkov či platenie účtov.
Vyrovnaný pomer je aj v Orange. V Štvorke tvoria ženy tretinu dátujúcich klientov.
V počítačových zručnostiach však ženy zaostávajú. K programátorským počítačovým zručnostiam sa vo svojom životopise hlási len päť percent žien. U mužov je to necelá pätina. Ukázali to údaje z databázy životopisov pracovného portálu Profesia.sk.
Celkovo však podľa portálu poklesli počítačové zručnosti u oboch pohlaví – z 88 percent v roku 2011 na približne 85 percent v roku 2015. Pokles bol výraznejší pri počtoch tých, čo si uvádzajú pokročilú a expertnú úroveň počítačovej zdatnosti.
Prečítajte si aj Päť faktov, na ktoré treba myslieť pri výbere mobilu