Mám pocit, že ženské hrdinky sa menia. V životoch, v knihách aj v seriáloch. Tak, ako sa ženy v spoločnosti stávajú silnejšími a ich hlas má väčšiu váhu, začína sa to premietať aj do filmov a seriálov. V poslednom čase som len tak náhodou objavila viacero seriálov, ktoré mali jedno spoločné. Silný ženský názor.

Kedysi som s obľubou sledovala Ženy z rodu Gilmorovcov. Myslím, že v 90-tych rokoch bola symbolom ženskej nezávislosti slobodná matka Lorelai, ktoré od sedemnástich rokov vychovávala svoju dcéru Rory. Mnohé ženy žijúce ako “single mums” tento seriál potešil. Prinášal akúsi nádej, že aj keď ste na to sama, môžete vychovať dieťa, ktoré sa dostane na dobrú školu, môžete začať podnikať, môžete sa s chyžnej vypracovať na majiteľku vlastného hotela. Boli 90-te roky a my zakríknuté ženy z východnej Európy vyrastajúce v socializme sme v tomto (možno miestami dosť naivnom) postoji Lorelai Gilmorovej videli istú nádej. Nádej, že aj u nás bude mať ženský názor jedného dňa váhu.

Ďalším mojím obľúbeným seriálom, ktorý sledujem už 13 rokov a nevynechala som ani jedinú epizódu je Grey’s Anatomy, na Slovensku známy pod názvom Klinika Grace. Aj klinika Seattle Grace Hospital prešla počas jednej dekády veľkými zmenami. Na začiatku to bolo miesto silných mužov – chirurgia bola ich doménou a klinika sa hemžila silnými egami šéfa chirurgie Richarda Webbera, neurochirurga Dereka Shepherda, kardiológa Prestona Burka, či plastického chirurga Marka Sloana. Seriál, za ktorým stojí známa scénaristka a producentka, nemenovaná kráľovná amerických seriálov Shonda Rhimes sa rokmi výrazne zmenil. Shonda pochopila, že ženy potrebujú väčší priestor nielen ako lekárky a sestry, ale mali by ho dostať aj vo vedení nemocnice. Dnes je nemocnica vlastnená viacerými ženami, hlavné slovo má Catherine Avery, šéfkou je Miranda Bailey, chirugii šéfuje Meredith Grey, detskej chirurgii za Arizona Robins. Tento pokrokový seriál počas rokov vyniesol na svetlo aj závažné témy ako ženská homosexualita, adopcia detí z afrických krajín, náhradné rodičovstvo, alkoholizmus a podobne. 

Z posledného obdobia bolo zaujímavé sledovať napríklad seriál Younger, ktorý hovorí o takzvanom ageizme – čiže diskriminácii na základe veku a o akomsi kulte mladosti, ktorý panuje pri výbere zamestnancov. Ďalším zaujímavým počinom je Girlboss – seriál, ktorý prináša zaujímavý príbeh online obchodu s vintage oblečením. Je o mladej Sophii z Kalifornie, ktorá nemá peniaze, ale disponuje skvelým citom pre módu. Nakupuje výhradne v sekáčoch a rozhodne sa zarobiť na vintage oblečení a jeho predaji cez e-bay. Nakoniec založí vlastný web a vlastnú značku a v podstate z nuly sa stane úspešnou podnikateľkou v módnom biznise už pred tridsiatkou. Seriál je napísaný podľa skutočného príbehu Sophie Amoruso a jej módneho onlineshopu Nasty gal.

No a nemôžem nespomenúť ani svoju srdcovku. Netflix sa rozhodol pre nové spracovanie Anny zo Zeleného domu pod názvom Anne with an E. Treba povedať, že je to trochu iná Anna, než na akú sme boli zvyknutí v nádhernom spracovaní s Megan Follows v hlavnej úlohe. Nová Anna je oveľa realistickejšia a oveľa feministickejšia. Autorka scenára veľmi ostro poukázala na týranie, ktoré Anna musela znášať skôr ako prišla do láskavého Zeleného domu. Neobišla scény bytia, tvrdých telesných trestov, ani psychického zneužívania malej siroty Anny. Musím povedať, že napriek kritickým ohlasom sa mi toto spracovanie vidí veľmi originálne a emocionálne silné. Hlavnej predstaviteľke verím každé slovo a z jej charakteru je naozaj zrejmé, aký ťažký osud prežila. Anne s E je veľmi nezávislá, jedinečná a silná ženská hrdinka, tak ako ju Lucy Moud Montgomery napísala. Seriál nevynecháva ani scénu s menštruáciou, pri ktorej si Anna myslela, že zomiera. Rovnako sú veľmi reálne vykreslené aj postavy Marilly a Matthewa. Tiež je vyzdvihnutá Marillina ženská nezávislosť a odvaha dvoch starších súrodencov, ktorí nikdy nežili vo vzťahoch, adoptovať si sirotu a vytvoriť jej nový domov.

No aj u nás na Slovensku sa niečo mení. Prvou lastovičkou je seriál Tajné životy, ktorý hoci ukazoval nepopulárnu a smutnú tému života v azylovom dome, sa stal veľmi úspešným. Práve sila žien a ich neochota zmieriť sa so svojím osudom pohla srdcami takmer pol milióna Slovákov, ktorí seriál sledovali. Je to znakom toho, že my ženy sme iné ako pred rokmi. Už sa tak necítime byť obeťami a ak sme v tejto pozícii, voláme po zmene. Stále viac sa ozýva ženský hlas, stále viac voláme po tom, aby si nás všimli. Nielen v seriáloch, ale aj v realite. 

.

Prečítajte si aj Umenie žiť stále neovládame