BRATISLAVA. Začínajúci podnikateľ či podnikateľka by mali vedieť, že cesta zákazníka k produktu či k službe má štyri fázy: See (Vidieť), Think (Premýšľať), Do (Robiť) a Care (Starostlivosť).

Uviedla to jedna z prvých Google tréneriek na Slovensku, biznis mentorka a CEO ONLINE TORO consulting Katarína Molnárová na biznis raňajkách, ktoré zorganizoval náš portál Ženy v meste. Na raňajkách sme hovorili o tom, ako môžeme spoznať svojho zákazníka a zákazníčku, ako zvýšiť hodnotu produktov a služieb a ako osloviť správnu cieľovú skupinu. Špeciálnym hosťom raňajok bola Alexandra Madrova, návrhárka exkluzívnej značky šperkov a doplnkov Monde d‘ Alexandra.

 

Katarína Molnárová.  Foto - Online Toro

 

Vidieť na facebooku, hľadať na Google

Ako uviedla Katarína Molnárová, je dôležité spoznať správanie zákazníkov vo všetkých štyroch fázach:

1.Fáza See: Zákazník v tejto fáze len niečo hľadá na webe. Ešte nechce nakupovať. Na týchto zákazníkov treba mieriť aktivity zamerané na vzdelávanie - píšeme blogy, točíme video. 

2. Fáza Think: Zákazník už rozmýšľa nad tým, čo si chce kúpiť, ale ešte nevie, či to kúpi od vás alebo produkt podobný vášmu si vyrobí sám alebo ho dá vyrobiť nejakému freelancerovi. Tu je dobré, keď robíte aktivity zamerané na zháňanie si vlastnej databázy zákazníkov. 

3. Fáza Do: Tu sa nachádzajú tí, ktorí vedia, že chcú presne ten tovar či služby, ktoré ponúkate, nebudú si to robiť sami, dajú to robiť firme - ale ešte nevedia, či to bude vaša firma alebo vaša konkurencia. Skrátka, dá si do vyhľadávača tovar alebo služby, vypadnú mu firmy a on sa rozhoduje. A teraz sa zamyslite: Aká je šanca, že si vyberie práve vašu firmu, keď doteraz o vás nikdy nepočul? Zvlášť u žien predávajú emócie. A preto si zákazník skôr vyberie firmu, o ktorej už niečo čítal - blog, článok, rozhovor... Tu sa vám teda zhodnotí vaša aktivita z fázy "see". 

4. Fáza Care: Ak už u vás niekto niečo kúpil, skúste mu predať viac. Sledujte zákazníka, jeho potreby, zostávajte s ním v kontakte. Robte e-mailový marketing. 

Facebook je zameraný na "see" fázu a google na "do" fázu. Preto nemôžete ísť len cez facebook, ak chcete predávať tovar či služby. 

 

Biznis raňajky na Charovnom mieste.  Foto - ZVM

 

Nástroje na zisťovanie konkurencie

Keď začínate podnikať a dáte si urobiť webovú stránku, môžete si jednoducho zistiť, či vaše produkty a služby na webe majú nejakú konkurenciu. Robí sa to cez Market finder - oficiálny nástroj Google. Ak vyrábam ručne zdobené čokolády a chcem zistiť, ako vyzerá čokoládový trh napríklad v Česku, tak sa mi ukážu dáta, kto inzeruje na tomto trhu s rovnakými alebo veľmi podobnými produktmi. Takto si viete porovnať okolité krajiny a nájsť zaujímavé trhy. A výhoda – nástroj je v češtine. 

Taktiež si viete zistiť, koľko ľudí vyhľadáva a kliká na webe na produkty z vášho segmentu. 

 

 

Vysoké očakávania od reklamy

Keď máte svoju stránku, je dobré vedieť, ktorá jej časť padne zákazníkovi rýchlo do oka. Na to slúži takzvaná "heat map" , voľne preložené ako teplotná mapa. Hovorí o tom, že keď sa už niekto dostane na vašu stránku, tak kde najviac kliká, na ktoré jej časti. Vizuálne tak viete stránku upraviť podľa toho, aby mu to najdôležitejšie padlo hneď do oka. 

Mnohé firmy očakávajú strašne veľa od reklamy, ktorú dajú na webové stránky. Treba si uvedomiť jednu vec. Keď sa reklama zobrazí 100 ľuďom a 10 ľudí si na ňu klikne, tomu hovoríme miera prekliku. V tomto prípade je 10 percent a to sú výborné čísla. Už keď máte pri textovej reklame mieru prekliku 3 percentá, je to dobré. 

 

Alexandra Madrova.  Foto - mondedealexandra.sk

 

Alexandra Madrová investuje do ľudí 

Na raňajky prijala pozvanie aj Alexandra Madrova, ktorá dlhé roky viedla  s mamou známu slovenskú módnu značku Donna Rosi a teraz rozbieha vlastnú značku šperkov a darí sa jej. „Nesnažte sa robiť všetko sami. Mne sa osvedčilo zaplatiť si na PR človeka, ktorý túto časť prevzal za mňa. Ja som dobrá v obchode a v tom, čo robím. Nemôžem byť rovnako dobrá aj v PR. Ak si nájdem odborníka na PR, ja sa môžem zatiaľ venovať iným veciam a on zase vo svojej oblasti odvedie lepšiu prácu ako ja už len vďaka tomu, že má kontakty v tejto sfére, ktoré ja nemám,“ povedala Madrova.

Jej rada ako úspešne podnikať je veriť intuícii. „Nebojte sa dať na intuíciu, ja to robím dosť často. Keď niečomu verím, idem do toho,“ povedala Madrova.