BRATISLAVA. Za rok cez ich nízkoprahové centrá v Devínskej novej Vsi, v Lamači či v Dúbravke prejde asi 300 detí od šesť do 26 rokov. Pravidelne sa vracia si stovka z nich. Vracajú sa, pretože majú problémy, s ktorými si ako deti nevedia poradiť a cítia sa byť vo svete dospelých stratené.
„Najčastejšie ich trápi, že ich rodina nie je funkčná, aj keď vám to nepovedia otvorene. Až keď ste s nimi viac, otvoria sa. Povedia, že ich trápi, že otec išiel za frajerkou, že u nich doma je štvrtý partner ich mamy. Často to nefunguje aj v rodinách, kde sú partneri spolu. Emočný svet detí je vážny problém,“ hovorí pre Ženy v meste Matej Nagy z občianskeho združenia Ichtys, ktoré je na trhu sociálnych aktivít od roku 2007. Patria do asociácie nízkoprahových programov pre deti a mládež, kde je dnes 12 organizácii. Deti vo vyššom veku potrebujú pomoc, hoci si ju často sami nevedia vypýtať. „Snažia sa na seba potom upozorniť inak a začnú piť alkohol alebo brať drogy, prípadne vedú včasný sexuálny život,“ hovorí Nagy.
Ichtys.
Uveria škodlivej ideológii
Problémy deti zmenia. „Mladí ľudia sa radikalizujú a vidíme to dnes aj na volebných výsledkoch. Mnohí sa cítia stratení, v rodinách nemajú pozitívne príklady ako rozvíjať osobnosť, sú vychovávaní direktívne, často aj s použitím telesných trestov, bez rešpektu k ich názorom, bez uznania. A potom príde niekto, kto im to uznanie dá, vypočuje ich a k tomu im začne podsúvať aj škodlivé myšlienky a ideológie a stane sa pre nich vzorom,“ povedala Dana Rušinová, výkonná riaditeľka Nadácie pre deti Slovenska.
Matej Nagy sa v centre často stretáva s tým, ako sa mladí radikalizujú. „Pred piatimi rokmi sme mali tlupu chalanov, skínov, mali sme s nimi naozaj ťažké rozhovory o tom, či bol Hitler dobrý alebo nie. Veľa sme sa s nimi o tom rozprávali a pomohlo to. Začali vidieť vidia veci racionálnejšia, hoci stále majú v hlave extrémne riešenia. Výsledok je ten, že Kotlebu voliť nešli. Ale mladšia generácia, ktorú máme teraz, je podľa mňa ešte radikálnejšia. Rieši si ňou vlastné boľačky,“ dodáva Nagy z bratislavského nízkoprahového centra. Fungovať môžu aj vďaka tomu, že im na projekt dáva peniaze Nadácia detí Slovenska, jedna z najväčších neziskových organizácií na Slovensku, ktorá aktívne pomáha deťom v rôznom veku.
Peniaze do žltej pokladničky
Nadácia zajtra spúšťa 18. ročník celoslovenskej verejnej zbierky Hodina deťom, aby získala finančnú podporu na jedinečné a užitočné projekty pre deti a mladých ľudí z celého Slovenska.„Navštívila som nízkoprahové centrum v Petržalke, kde mi rozprávali v akých podmienkach niektoré deti žijú. V centre nemôžu mať ostré predmety, pretože deti sú zvyknuté na násilie, a keď je im ubližované, majú tendenciu ublížiť iným. To mnou totálne otriasa,“ povedala pre Ženy v meste herečka a ambasádorka Hodiny deťom Helena Krajčiová.
Radikálizácií detí a mládeže sa podľa nej vieme vyhnúť iba láskou a pozornosťou. Deťom s problémami i bez problémov treba venovať čas. Preto má 18. ročník celoslovenskej verejnej zbierky Hodiny deťom tento rok slogan Čas venovaný deťom sa vám vráti vždy. Zajtra môžete zbierku podporiť v uliciach vo viac ako 170 mestách a obciach na Slovensku. Darcovia môžu prispieť do žltých pokladničiek. Pokladničkovú zbierku, ktorá oslavuje 10 rokov, podporili Matej Beňuš, Marián Miezga, Mária Čírová a ambasádori Hodiny deťom – Helena Krajčiová a Tomáš Maštalír. Podporiť projekty tiež môžete prázdnou SMS na číslo 800.
„Podporili sme centrá, v ktorých deti v ťažkých životných situáciách nachádzajú útočisko. Pomáhame aj nízkoprahovým a detským klubom, vďaka ktorým môžu deti aktívne tráviť voľný čas a neostávajú odkázané samy na seba niekde na ulici,“ povedala Lucia Jakubíková z Nadácie pre deti Slovenska, manažérka Hodiny deťom.
Malá Šebová, malý Hammel a malý Merčiak
Za 17 rokov rozdelila nadácia vďaka príspevkom 5 062 491 eur na 1702 projektov pre 269 997 detí a mladých ľudí.
Zbierku, ktorá prebieha celoročne, podporili aj ďalšie osobnosti. Tie s kreatívcom Vladom Slivkom vytvorili nové televízne spoty, v ktorých uvidíte prvé vystúpenie malej i veľkej Zuzana Šebovej, prvý koncert malého i veľkého Pala Hammela a prvé komentovanie futbalu malého i veľkého Marcela Merčiaka. Spoty vtipne ukazujú, že čas späť nevrátime, ale čas venovaný deťom sa vám vráti vždy.
Populárna kampaň Hodina deťom vyvrcholí televíznym galavečerom, ktorý slovenská televízia odvysiela 17. decembra.
Prečítajte si aj Zmenili sme ženu, ktorá zbiera peniaze pre Hodinu deťom