Fyziku nemala rada, na základnej škole v Stupave z nej mala trojku. Aj strednú školu si preto vyberala podľa toho, aby tam nebola fyzika, chémia a čo najmenej matematiky. Meniť sa to začalo až na vysokej škole. „V mojom živote ma ovplyvnili učitelia, ale najmä učiteľky. Láska k matematike prišla na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre vďaka Dr. Melušovej a Prof. Šedivému. Neskôr som prestúpila na Fakultu matematiky, fyziky a informatiky. Tu prišla láska k fyzike a matematike. Lásku k fyzike vo mne vypestovala žena, doc. Morvová, ktorá bola vždy ochotná s nami študentami komunikovať, diskutovať, tlačiť nás do kritického myslenia a hľadať vlastné riešenia,“ hovorí pre Ženy v meste Júlia Jánošíková.

Dnes učí deti na základnej škole v Malackách práve tie predmety, ktorým sa tak dlho vyhýbala - štvrtý rok vyučuje matematiku, fyziku a informatiku. Ako prvá učiteľka zo Slovenska pocestujete v júni do Alabamy, do raketového centra NASA.

 

Júlia Jánošiková.  Foto - archív JJ

 

Jej deti baví fyzika

Predmety, ktoré dlho nemala v obľube dnes miluje a učí ich tak, že to baví aj jej žiakov a žiačky. „Z predmetov, ktoré učím, deti asi najviac baví fyzika. Trápi ma, že v nej na základnej škole chýba astronómia a akustika. Tieto témy by sa dali pripraviť tak, aby zaujali žiakov aj vtedy, keď už myslia na prázdniny, alebo keď sú už unavení z celého školského roka. Ja s obľubou pridávam do fyziky praktické veci ako sú časti fyziky životného prostredia alebo astronómiu a iné. Práca s vodou, rozprávanie sa o tom, ako je voda dôležitá a prečo ňou treba šetriť, alebo prečo je dôležité separovať odpad a iné,“ hovorí učiteľka. Aj preto sa teší na pobyt v NASA, verí, že si odtiaľ prinesie nápady, ako astronómiu vrátiť k deťom.

Júlia Jánošiková popiera stereotypy, aké spájame s učiteľkami. V okresnom meste, kde žije viac ako 17-tisíc obyvateľov, učí prírodné vedy a patrí k inovatívnym učiteľom, ktorí v škole využívajú moderné technológie. Nesťažuje sa a nechce zo školstva odísť, našla sa v ňom. Stále na sebe pracuje. Rovnako ako Ibolya Straussová, riaditeľka súkromnej základnej školy v obci Kechnec na východe Slovenska.

 

Ibolya Straussová a starosta obce Kechnec.  Foto - archív IS

 

Z podnikania do školstva 

Do školstva prišla z podnikateľského prostredia. Keďže mala chorú dcéru, ostala doma a pomáhala manželovi pri podnikaní. „Keď som sa vrátila do školstva, bolo to tvrdé pristátie. Vyskúšala som si 2 roky na rómskej škole a doteraz tvrdím, že to bolo to najlepšie, čo sa mi mohlo stať. Bola to obrovská škola a skúška pedagogického remesla. Stále som však mala pocit, že som toho veľa zameškala, tak som sa vzdelávala a vzdelávala,“ hovorí pre Ženy v meste Ibolya Straussová.

Z podnikateľského prostredia bola naučená nebáť sa výziev, nepýtať sa prečo, ale ako. „Pustila som sa do grantov. Nadchla som sa pre projektové vzdelávanie, získala som niekoľko ocenení ako na Slovensku, tak aj na medzinárodnej úrovni. Čoraz viac som počúvala - teba je škoda za učiteľku. Keďže sa mi zapáčila myšlienka budovanie školy od základov, využila som príležitosť a prihlásila sa do výzvy na post riaditeľa v novej škole. Podarilo sa,“ hovorí riaditeľka Straussová.

Júlia Jánošiková i Ibolya Strausoová sa poznajú zo stretnutí inovatívnych učiteľov. Obe objavili moderné technológie pre seba i pre školu. „U mňa prišla láska k informatike spontánne s rozvojom technológií, najprv inšpiráciou od môjho brata, ktorý si skladal prvé počítače na kolene a potom od môjho manžela, ktorý ma veľa naučil,“ vysvetľuje Júlia Jánošiková.

 

Ibolya Straussová.   Foto - archív IS

 

Posúva ich online priestor  

Straussová sa do školstva vrátila v čase, keď do škôl prišli počítače a učitelia sa začali preškoľovať. „Mala som vtedy zdravotné problémy a bola som dlhšie doma. Bála som sa, že budem zaostávať. Tak som s vyloženými operovanými nohami otvorila PowerPoint a začala skúšať, čo to dá. Prvý rok po návrate do školstva som absolvovala neuveriteľné množstvo (nielen) e-learningových kurzov, lebo som chcela ostatných dobehnúť až som zistila, že mnohých som predbehla (smiech). Namiesto prvej kvalifikačnej skúšky som absolvovala štúdium informatiky, nakoľko mi to prišlo efektívnejšie. Po tom, čo som sa dostala vďaka letným školám do komunity moderných učiteľov, to už šlo akosi voľným, ale veľmi rýchlym spádom, Komunita tzv. "moderných učiteľov", do ktorej som sa dostala, bola hnacím motorom," hovorí Straussová.

Stala sa tak vedúcou PRIMAklubu, čo bol klub moderných učiteľov (KMU) v Košiciach. "Toto bolo zaväzujúce a začala som na sebe pracovať ešte viac.  Kluby, ako i letné školy podporoval Microsoft. Bolo prirodzeným krokom, že nevynechám možnosť zapojiť sa do programu a stať sa členom komunity Microsoft Inovative Educator Expert  (MIEE). Hneď prvý rok sa mi podarilo dostať do Barcelony na celosvetovú konferenciu. Náš medzinárodný tím vyhral jednu zo súťaží a ja som pochopila, aké je dôležité vedieť technológie správne využívať. To, že sme vyhrali hlavne vďaka kreativite ma utvrdilo, že učiteľ je kľúčovým prvkom pri zavádzaní technológií do vyučovacieho procesu. Preto som okamžite zareagovala a v novej škole som chcela mať tím, ktorý chce technológie rozumne a efektívne využívať. Byť súčasťou siete škôl Microsoft showcase school je pre toto ako stvorené.  “ vysvetľuje svoj vzťah k počítačom Straussová.

 

Foto - archív zvm

 

Malacky dostali celosvetový titul

Do Letnej školy moderných učiteľov sa pred dvoma rokmi zapojila aj Júlia Jánošiková, neskôr sa pridala do celosvetového projektu Microsoft Inovative Educator Expert (MIEE). „Je to komunita učiteľov po celom svete. Spája ich online a učitelia si v tejto komunite vymieňajú skúsenosti, inšpirujú sa a otvárajú sa im nové možnosti na spoluprácu. Už nie je problém ukázať žiakom školu na druhej strane zemegule,“ hovorí. V rámci projektu škola v Malackách získala celosvetový titul Showcase school by Microsoft.

„Sme jedna zo 4 škôl na Slovensku, ktoré tento titul môžu používať. Inšpiratívne pre mňa je, že titul nie je doživotný, ale školy musia stále na sebe pracovať. Význam tohto titulu je v tom, že sme ukážkovou školou otvorenou pre široké okolie. Vieme pripraviť otvorené dni, kde sa učitelia môžu prísť pozrieť ako pracujeme s technológiami. Môžu sa niečo naučiť, inšpirovať sa, motivovať sa a možno stratiť ostych z technológií,“ dodáva pyšne Jánošiková.

 

Ibolya Straussová (vpravo).   Foto - microsoft

 

Deti demotivujú často učitelia

Obe učiteľky hovoria, že deti sa vzdelávať chcú. „Ja učím prvý stupeň a tam deti bažia po vedomostiach,“ hovorí riaditeľka Straussová. „Myslím si že väčšina žiakov do školy prichádza s tým, že sa chce vzdelávať, ale okolnosti, spolužiaci, domotivovaní učitelia a systém školstva v nich akúkoľvek kreativitu udupáva,“ dodáva Jánošiková. Mení sa skôr spôsob, akým informácie prijímajú najradšej. „Žiaci už patria do digitálnej generácie a tak ako pre nás bola prirodzenou hračkou skákacia guma a skákali sme cez ňu, pre žiakov je prirodzenou súčasťou zariadenie, s ktorým vedia divy. Od fotografovania, strihania videa až po retuš a iné,“ hovorí Jánošiková.

Riaditeľka Straussová podľa toho prijíma aj učiteľky. Vyberá si tie, ktoré sa neboja skúšať nové veci a nové spôsoby.

Obe sa zhodnú, že ak chcú veci meniť učitelia, motivuje to aj žiakov. „Už teraz mi jeden žiak povedal, že chce byť učiteľom, lebo sa chce tiež dostať do NASA. V tom vidím ďalší zmysel a to inšpirovať mladých ľudí, aby išli do školstva a chceli byť učiteľmi. Aby videli, že ak učiteľ na sebe pracuje, vedenie ho v tom podporí (lebo bez toho to nejde) vie byť učiteľské remeslo zaujímavé,“ myslí si Jánošiková. Sebe i kolegom a kolegyniam k dnešnému Dňu učiteľov želá hlavne príjemné pracovné prostredie, plné inšpirácií. „Želám nám nadšenie nechať si otvorené krídla a letieť. Potom s nami poletia aj žiaci, rodičia, vedenie obcí, či miest a aj verejnosť, ktorej sa už alebo ešte regionálne školstvo netýka,“ dodáva Jánošiková. Straussová sa k nej pripája. „Myslíte, čo im želám okrem svetového mieru: Určite viac optimizmu a menej pesimizmu v našich radoch,“ smeje sa.

 

Foto - archív zvm

 

(Obsah vznikol v spolupráci s firmou Microsoft)

.

Prečítajte si aj Prvý stupeň učí muž, školu vedie žena a deti sa učia na tabletoch. Keď vás zaskočí Trstená