Kým hudobníci ladia nástroje, ona sa pripravuje v maskérni. Dá si dole prstene a náramky z ruky, naružuje si ústa výrazným rúžom a zopne si vlasy. To preto, že nepočujúci sa lepšie sústredia na posunkovú reč, ak nemáte na rukách ozdoby, lepšie odzerajú z pier, keď sú výrazné a pri mimike tváre ich nerušia rozpustené vlasy.

Agáta Čermáková potom nalíčená so zopnutými vlasmi a v spoločenských šatách predstúpi pred Symfonický orchester Slovenského rozhlasu a mierne sa hudobníkom ukloní tak, ako to robieva dirigent. „Pomáhame nepočujúcim ladiť so svetom počujúcich,“ hovorí na pozadí hudby hlas v kampani a Agáta Čermáková ho tlmočí do posunkovej reči. Ona sa snaží zladiť svet nepočujúcich a počujúcich od narodenia.

 

 

Nielen počuť, ale aj rozumieť

„Kde sme boli na výlete? V observatóriu. Čo to znamená? Je to ťažké slovo. Je to hvezdáreň,“ výrazne artikuluje a to, čo hovorí nahlas tlmočí do posunkovej reči. Teraz stojí pred piatakmi vo svojej triede v Základnej a materskej škole pre deti so sluchovým postihnutím na Drotárskej ulici v Bratislave. S rukami bez ozdôb a so zopnutými vlasmi učí deti porozumieť tomu, čo na výlete videli.

Šesť piatakov pozorne sleduje tetu Agátu, ako svojej učiteľke hovoria. Na tabuli už majú napísané zadanie domácej úlohy. Majú nakresliť, čo sa im páčilo na exkurzii observatória v Hurbanove, kde boli deň predtým spolu. Predmet, ktorý práve majú, sa volá komunikačné zručnosti a Agáta Čermáková ho učí štyrikrát týždenne. Pomáha deťom nielen slová povedať, ale rozumieť im a predstaviť si pod tým niečo konkrétne.

„Musíte ich učiť cez obrázky, ich abstraktná pamäť funguje slabo, ak veci nevidia, nemôžu si ich chytiť, neporozumejú tomu. Mala som deviataka, ktorý nevedel, čo znamená priezvisko, kým som mu nevysvetlila, že to je druhé meno,“ hovorí Agáta Čermáková, kým deti píšu a kreslia. Päť chlapcov a jedno dievča nemá len poruchu sluchu, každý ešte bojuje s nejakým handikepom. Poruchy zraku, poruchy správania, mentálne postihnutie, autizmus. Mnohé sú tu aj preto, že ich v bežných školách za ich hendikepy šikanovali.

 

 

Nepočujúci rodičia, manžel i syn

Keď úlohy dokončia, umyjú si ruky, postavia sa k dverám a čakajú na zvonček. S tetou Agátou rozmýšľajú, čo bude dobré na desiatu. Tri deti sa pritúlia k svojej učiteľke a ona im pošepká, že sú veľmi šikovné. 

Základnú a materskú školu na Drotárskej riadia samé ženy. Iba vychovávateľov vedie muž. „Máme tu 119 detí, z toho 59 býva u nás na internáte,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Silvia Neuvirthová.

Agáta Čermákova na základnej škole učí tri roky, ale medzi svetom počujúcich a nepočujúcich sa pohybuje od malička. „Narodila som sa nepočujúcim rodičom, otec sa nepočujúci už narodil, mal poškodený sluchový nerv, mama prišla o sluch ako trojročná po zápale mozgových blán, dostala ich v čase vojny, keď sa museli skrývať a zdravotná starostlivosť nefungovala,“ hovorí. Nepočujúcim rodičom sa narodili dve počujúci dcéry, ktoré vo svete nepočujúcich ostali.

 

 

„Obidve počujeme, ale obe máme nepočujúcich manželov a nepočujúce deti. Sestra má jedného počujúceho a jedného nepočujúceho syna, ja mám 14-ročného nepočujúceho syna, ktorý chodí do tejto školy do 9. triedy,“ vysvetľuje Agáta. Jej sestra tlmočila od štyroch rokov, Agáta od štrnástich. Vyštudovala špeciálnu pedagogiku na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave so zameraním na Učiteľstvo pre žiakov vyžadujúcich osobitnú starostlivosť, je garantkou program Mobilný pedagóg, 23 rokov učila mládež so sluchovým postihnutím a teraz je učiteľkou na základnej škole pre deti so sluchovým postihnutím.

„Aj keď som to študovala, tlmočím, mala som nepočujúce rodičov a mám nepočujúceho manžela, aj ja som bola v situáciách, keď som pri výchove či v každodenných veciach plakala a bola som zúfalá, pretože som nevedela, čo mám robiť,“ vysvetľuje Agáta.

 

 

Projekt Online tlmočník

Projekt Online tlmočník preto považuje za skvelú vec, ktorá môže v mnohom pomôcť spojiť svet počujúcich i nepočujúcich. „Keď sme video nakrúcali, mala som z tej hudby zimomriavky, pretože hudbu milujem, ale uvedomovala som si, že to, že nepočujúci tú istú hudbu nemôžu počuť tak ako ja, čo mám celý deň zapnuté rádio, nie je ich najväčší problém. Bojujú s oveľa väčšími problémami, keď idú k lekárovi, potrebujú si kúpiť lístok na vlak alebo ísť na úrady a dohovoriť sa, vysvetliť, čo potrebujú,“ hovorí.

Služba Online tlmočník, ktorého si môžete objednať cez mobil, počítač či tablet, funguje rok. „Najviac ľudia sa potrebuje dohovoriť s lekárom a vysvetliť mu svoje zdravotné problémy. Často ich tiež vystraší, keď ich banka vyrozumie, že im zmenili úrokovú sadzbu a oni tomu nerozumejú. Vybavujeme aj sponzoring pre nepočujúcich či rôzne stretnutia s ľuďmi, ktorí by chceli pomôcť,“ hovorí pre Ženy v meste Katarína Vidová, ktorá pracuje ako jedna z piatich online tlmočníčok od začiatku služby. Projekt spustili Nadačný fond Telekomu a nadácia Pontis pred rokom. Tri dni v týždni môžu počujúci i nepočujúci zdarma využiť jeho služby, vždy v pondelok, stredu a piatok od ôsmej rána do ôsmej večer. „Máme dni, keď nám zavolajú dvaja ľudia a máme dni, keď tlmočíme desiatim, ale od spustenie služby nám ľudia stále pribúdajú, o službu je určite záujem,“ hovorí Vidová, ktorá má mesačne asi 6 služieb, väčšinou štvorhodinových. Vtedy jej ľudia online napíšu, že potrebujú jej službu, vysvetlia, komu sa bude volať a pošlú telefónne číslo.

 

 

Súkromné firmy suplujú štát

„Online tlmočník je perfektná pomoc, ktorú môžu používať nielen nepočujúci, ale hlavne počujúci, tým je väčšina našich kampaní určená. Ale potrebovali by sme ju rozšíriť,“ hovorí Agáta Čermáková a vysvetľuje, že ak niekto bude potrebovať pomoc v sobotu, nemá sa na koho obrátiť. Hnevá ju, že v tomto zlyháva štát. „Súkromná sféra supluje pri pomoci nepočujúcim štát a to nie je dobré,“ hovorí v triede, ktorú jej tiež vybavila súkromná firma a nadácia.

Pred tým tam bol sklad a dnes je tu učebňa, kde majú deti všetky potrebné pomôcky i pohodlie. Sú tam lavice, počítač a data projektor, ale aj deka, kreslo a v skrinke niekoľko druhov čaju. „To majú moje deti najradšej, zalejú si čaj a počúvajú, čo im vysvetľujem. Potrebujú svoj pokoj a dobrý pocit, že svetu rozumejú,“ hovorí spokojne Agáta Čermáková. V jej svete počujúcich a nepočujúcich všetko ladí.

 

 

 

(Obsah vznikol v spolupráci s Nadačným fondom Telekom)

 

Prečítajte si aj O tom, že dieťa nepočuje, sa dozvedáme neskoro. Rodičia i odborníci to chcú zmeniť