BRATISLAVA. Cenu nákupu si môžete vybrať sami- aj takto môže končiť nákup v eshope. Teda, ak ide o obchod fungujúci na princípe Pay What You Want – teda Plaťte, koľko chcete. Na Slovensku spustil v máji svoju prevádzku jediný takýto online obchod.

„Zo svojich príjmov chceme pokryť náklady na fungovanie a rozvoj a tiež pomáhať rôznym neziskovým projektom,“ hovorí Lukáš Csicsola. Aj preto vybrali názov ETIshop, ktorý je odvodený od slova etický. Aktuálne podporujú napríklad projekty Zelená hliadka a Sloboda učenia.

 

 

Plaťte, koľko chcete“ je cenová stratégia, keď kupujúci zaplatí ľubovoľnú čiastku za príslušný tovar, pričom niekedy nemusí platiť nič. V niektorých prípadoch môže byť stanovená minimálna cena, alebo cena môže byť navrhnutá orientačne. Kupujúci si tiež môže vybrať čiastku vyššiu, než je štandardná cena tovaru.

Wikipedia.org

 

Ceny bez marže

ETIshop ponúka drogériu, elektroniku a knihy za ľubovoľné ceny, ktoré sú však zdola ohraničené nákupnou cenou tovaru. Knihu, ktorú kúpia za 5 eur, predávajú za 5 eur. „Neprirátavame si žiadnu obchodnú maržu, do ceny nepremietame ani režijné náklady, náš zisk a jeho použitie je plne v rukách našich zákazníkov,“ hovorí Lukáš Csicsola. Návodom, koľko prihodiť, je takzvaná odporúčaná cena – eshop má zisk až po jej prekročení, vysvetľuje.

Na webe zverejňujú všetky faktúry, aby si ľudia mohli overiť, že predajné ceny sú na úrovni nákupných, dodáva.

Nápad na eshop s ľubovoľnými cenami sa zrodil už dávnejšie pri priateľských diskusiách o tom, ako podliehame móde či marketingu, vysvetľuje Csicsola. „Ľudia kvôli imidžu kupujú neraz nepotrebné a predražené veci, inokedy však až nezmyselne šetria na základných tovaroch,“ hovorí. Potom to vyzerá, akoby sa z nás stávali bezohľadní konzumenti. Ako príklad uvádza šialené povianočné výpredaje alebo tričká za dve eurá, spolu s ktorými kupujeme aj neľudské pracovné podmienky v ázijských textilkách.

 

 

Zatiaľ v mínuse

Podľa prvých objednávok je ešte ťažké uvádzať relevantné štatistiky, zatiaľ sa priemerné navýšenie ceny ukazuje na úrovni 5,50 eur. Priemerne navýšia zákazníci nákupnú cenu o niečo vyše 18 percent. Najvyššia suma pridaná na jednorazový nákup bola rovných 50 eur.

Nájdu sa aj zákazníci, ktorí neprihodia ani cent. Doteraz ich bola asi pätina. „Zákazníci, ktorí sa rozhodli nakúpiť bez toho, aby nás akokoľvek podporili, snáď pochopia zmysel obchodu, ktorý nahrádza konkurenciu spoluprácou, neskôr,“ hovorí Csicsola.

Takéto nákupné správanie vysvetľuje najmä tým, že model "Plaťte, koľko chcete“ je pre mnohých neznámy, niektorí zákaznci tiež môžu byť v ťažšej žiotnej situácii. ETIshop zákazníkom tovar každopádne doručí, aj za cenu straty. „Sme optimisti a v ľuďoch nevidíme len vypočítavosť, vieme, že vedia byť úžasne veľkorysí, keď vidia zmysel svojich krokov,“ hovorí.

Ak ETIshop prežije prvý rok, chystá rozšírenie sortimentu, aj nižšie ceny. Všetko vraj závisí od výšky obratu.

Obchod priznáva, že ľubovoľné platby zatiaľ nepokrývajú jeho náklady na fungovanie. Na nájom, prevádzku, web, poštovné a obaly potrebujú mesačne minimálne 600 eur.

„Fungujeme len niečo vyše mesiaca a vieme, že ak sa chceme rozvíjať, musíme zvládnuť aj stúpajúce náklady na logistiku a obalové materiály,“ hovorí Csicsola. Eshop zatiaľ nepočíta so mzdami – funguje na báze dobrovoľníctva.

 

 

Album, káva, aj vedecký článok

Hoci na Slovensku ide o prvý takýto pokus, vo svete sa dobrovoľné platby využili už viackrát. Jedným zo známych príkladov je album In Rainbows od skupiny Radiohead. Tá ponúkla album za ľubovoľnú cenu počas dvoch mesiacov. Priemerne vyšiel na šesť dolárov, hoci takmer dve tretiny ľud zaplatilo len povinné minimum pre platbu kreditkou.

Úspešným príkladom je aj sieť kaviarní Panera Cares. Tá otvorila svoju prvú kaviareň v roku 2010.

Na princípe Plaťte koľko chcete fungujú aj niektoré počítačové hry, poradenské spoločností či dizajnéri.

Princíp sa stal aj predmetom vedeckého bádania. Skupina vedcov Ayelet Gneezy, Uri Gneezy, Leif D. Nelson a Amber Brown otestovala dobrovoľné platenie v praxi – na experiment si zvolili zábavný park. Turistom ponúkli fotografie ako suvenír. Tí však za ne platili primálo. No, keď sa k fotkám pridružil charitatívny zámer – stúpla aj ochota platiť. Z pôvodných 92 centov sa takto priemerná cena vyšplhala až na 6,50 dolára. 

 

 

Prečítajte si aj Topíte sa v kope nepotrebných vecí a vzťahov? Skúste minimalizovať

 

 

 

 

Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší.

 

 

Spoplatnené s PlatbaMobilom.sk.