BRATISLAVA. Zamysleli ste sa niekedy nad tým ako je vyrábané oblečene vašej obľúbenej značky? Myslíte si, že ak si potrpíte na drahšie kúsky, tak ich výrobca šetrí životné prostredie? Omyl. To, že cena neznamená menej chemikálii vypustených do prírody pri výrobe módnych hitov, ukázalo hodnotenie značiek v rámci tretieho ročníka kampane Detox Greenpeace.
Záväzok odstrániť do roku 2020 toxické látky prijalo 70 módnych výrobcov – teda 15 percent textilného priemyslu. Pokrok, ktorý spravili sledujú aktivisti cez takzvaný Detox catwalk.
Kampaň Detox žiada od jednotlivých spoločností, aby prijali záväzok k nulovému vypúšťaniu všetkých nebezpečných chemických látok do roku 2020 a zverejňovali údaje o vypúšťaní toxických látok, ktoré sa dostávajú z ich prevádzok k obyvateľom prostredníctvom znečistenej vody.
Greenpeace rozdelil módne reťazce do troch kategórií, plus jednej navyše pre tých, ktorí sa snahám o ozdravenie svojej výroby úplne vyhýbajú:
1. Avantgarda
Do prvej skupiny sa prebojovali najpokrokovejšie firmy ako Inditex – spoločnosť Zara, H&M a Benetton. Tieto módne reťazce sú podľa hodnotenia aktivistov na najlepšej ceste nedostatky odstrániť.
„Máme radosť, že spoločnosti H&M, Zara a Benetton, ktoré majú svoje prevádzky aj na Slovensku, sú lídrami v nastavovaní nových štandardov v oblasti módy,“ hovorí koordinátorka toxickej kampane Greenpeace Slovensko Ivana Kohutková. Najviac ju teší, že tieto spoločnosti už čiastočne odhaľujú svoje dodávateľské reťazce. To zaváži hlavne pri hodnotení rizík a zdrojov znečisťovania, vysvetľuje.
2. Vo vývoji
Tu skončilo ďalších dvanásť značiek: napríklad adidas, Burberry, Levi´s, Primark či Puma. Tieto firmy zlyhávajú hlavne pri znižovaní množstva toxických látok vo svojich výrobných procesoch, upozorňuje Kohutková. „Na to, aby dosiahli všetky ciele, ktoré si do roku 2020 vytýčili, by si mali pohnúť,“ hovorí Kohutková.
V tejto kategórii najlepšie skórovali spoločnosti C&A, Fast Retailing, G-Star, Mango či Miroglio. Zavážil lepší manažment chemických látok alebo väčšia transparentnosť v dodávateľských reťazcoch.
3. Fau-pas
Najhoršie skončili značky ako Victoria´s Secret, Esprit, Nike alebo LiNing. Do stanoveného termínu nesplnili záväzky na vyššiu transparentnosti svojich dodávateľov či neodstránili nebezpečné chemické látky z výroby.
4. Závisláci od toxických látok
Medzi najhorších znečisťovateľov sa dostali značky ako Armani, Bestseller, Diesel, D&G, GAP, Hermes, LVMH, Group/Christian Dior Couture, Metersbonwe, PVH, Vancl a Versace. Tieto spoločnosti akúkoľvek zodpovednosť za znečisťovanie životného prostredia ignorujú.
Prečítajte si aj Dážďovky na balkóne či dieťa bez plienok - aj tak sa znižuje odpad